به گزارش پارس به نقل از ایسنا، فرید ظهیری با تاکید بر این که ایران در محدوده ای از کره زمین است که در معرض خشکسالی و کم آبی قرار دارد گفت: سرانه آب تجدید شونده هر ایرانی در سال ۱۷۰۰ متر مکعب است در حالی که سرانه آب به ازای هر نفر در جهان سه برابر بیشتر از این میزان است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مصرف بهینه اظهار کرد: مدیریت مصرف شامل بازه گسترده ای می شود و باید در بخش شست و شو، استحمام، فضای سبز شهری و خانگی مصرف مدیریت شود.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران با اشاره به این که پیش بینی می شود که تابستان گرمی را پیش رو داشته باشیم در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود منابع آبی بهتر است در تهران از کولرهای گازی و یا آبی استفاده شود، گفت: به کارگیری تکنولوژی برای آسایش امری ضروری است اما برای استفاده هر کدام باید محل سکونت و محیط سنجیده شود.

ظهیری در مورد چگونگی افزایش راندمان کولرهای آبی و گازی گفت: این کولرها باید حتما زیر سایه بان قرار بگیرند و کانال عبور هوای کولرها باید در سایه باشد به نحوی که عایق بندی شود. همچنین برای تنظیم دمای داخل محیط بهتر است ترموستات نصب کنیم تا دما در حد قابل قبول ثابت باشد.

وی گفت: در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتی های شیر تامین آب کولر، شلنگ و اتصالات جلوگیری شود؛ شیرهای شناور کولرها نیز باید کنترل و تمیز شوند و در صورت الزام آن ها را تمیز کرد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران با بیان این که پوشال کولر نیز باید کنترل شود و در صورتی که رسوب و قارچ داشته باشد آن را تعویض کرد گفت: این کارها باید در ابتدای فصل گرما صورت گیرد و حتی لازم است موتور، تسمه و پولیش کولر سرویس شوند.

ظهیری با تاکید بر اهمیت تراز بودن مکان کولر گفت: کولرهای گازی و آبی باید در جای محکم قرار گیرند و لازم است مطمئن شویم به هیچ وجه از داخل کولر به بیرون نشتی صورت نگیرد.

وی در مورد بهینه بودن استفاده از کولرهای آبی و یا گازی گفت: هوای خروجی و ورودی کولر در تهران حداکثر ۹ تا ۱۰ درجه سانتیگراد اختلاف دارد. بنابراین لازم است توجه کنیم که کولر با حداکثر راندمان کار کند. استفاده از کولر گازی نیز متناسب با شرایط محیطی انتخاب می شود و یک جاهایی با تناسب محیط شرایط ایجاب می کند که از کولرهای گازی استفاده شود.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران با تاکید بر این که لازم است به سمتی برویم که از حداقل آب و برق در تکنولوژی استفاده شود گفت: بحث اقتصادی نیز مطرح است. ممکن است به لحاظ اقتصادی یک عده ترجیح دهند از کولر آبی استفاده کنند بنابراین قیمت، بهره وری و مصرف درانتخاب نوع کولر تاثیرگذار است. مردم هر انتخابی که دارند باید با دقت و مدیریت مناسب در حوزه مصرف آب و انرژی اقدام کنند.

ظهیری با اشاره به این که یک کولر آبی در تهران در روز تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کند گفت: کولرهایی که در تکنولوژی آن آب در معرض هوا قرار می گیرد، راندمان بهتری دارند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا استان تهران در مورد میزان مصرف آب توسط کولرهای آبی در تهران گفت: مقدار ۲۰۰ لیتر آب که در کولر مورد استفاده قرار می گیرد از استاندارد سرانه مصرف فرد در ایران و اروپا بیشتر است. بنابراین می توان فرض کرد که هر خانوار (به طور متوسط چهار نفر) در صورتی که از یک کولر آبی استفاده کنند گویی یک نفر به سرانه افراد افزوده شده است.

وی در پایان تاکید کرد که تعداد مشترکین آب در تهران بیش از ۹۰۰ هزار اشتراک است.

  در حالی که صنعت برق در بسیاری از موارد استفاده از کولرهای گازی به دلیل مصرف بالای برق منع می کند، از نظر صنعت آب میزان مصرف کولرهای آبی چشمگیر است که در نهایت باید توجه کرد از یک سو کولر مناسب با شرایط محیطی انتخاب شود و از سوی دیگر با توجه به ورود کولرهای گازی با مصرف کمتر به بازار در برخی موارد استفاده از کولرهای گازی در شهری چون تهران می تواند برای منابع کشور مفیدتر باشد.