به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا (ع) به ولایت عهدی مأمون عباسی، درهم های نقره به نام مبارک امام رضا (ع) ضرب شد.


نوع سکه: درهم
سال ضرب: ۲۰۴ قمری
محل ضرب: اصفهان
تاریخ وقف: دی ماه ۹۲
واقف: گلی خاتم، مادر سردار شهید محمدرضا فردچیان

توضیح اثر: پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا (ع) به ولایت عهدی مأمون عباسی، درهم های نقره به نام مبارک امام رضا (ع) ضرب شد.

این سکه ها از لحاظ خط و مطالب موجود در رو و پشت آن ها، از سکه های زیبای ضرب شده طی خلافت ۵۰۰ ساله عباسیان هستند و در فاصله ی سال های ۲۰۲ تا ۲۰۴ هجری قمری در شهرهای مرو، سمرقند، فارس، اصفهان، محمدیه (ری) و نیشابور
ضرب شده اند.


روی این سکه، به خط کوفی، عبارت « محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون» در حاشیه و عبارت « لله، محمد رسول الله، المأمون خلیفه الله، مما امر به لامیر الرضا، ولی عهد مسلمین علی بن موسی بن علی بن ابی طالب، ذوالریاستین» در مرکز سکه، حک شده است.

پشت سکه نیز به خط کوفی، عبارت « لله الامر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المؤمنون بنصرالله» در حاشیه نخست و عبارت « بسم الله ضرب هذا الدرهم بمدینه اصفهان، سنه اربع و مأتین» در حاشیه ی دوم حک شده است. در مرکز سکه نیز عبارت « لا إله إلا الله، وحده لا شریک له المشرق» دیده می شود.