به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سرم را به بالا می‎ گیرم و با دلی بی‎ قرار چون دریا، چشمانم را به آسمان می‎ دوزم، مبادا رقیب غمم را ببیند.

شِکوه از که کنم؛ آخر همه مرا به فروتنی و قناعت می‎ شناسند، چطور از تقدیر رقم خورده خود بنالم؟ به پاهایم می‎ نگرم…

با هر ضربه تبر به تن تب ‎ دارم، برگ‎ های خشکم نیز به زمین می‎ ریزند، دانه… دانه… زیر پای رهگذر نامروت بسان غرورم خرد می‎ شوند.

تا رهایی چیزی نمانده، بیشترش را بریده‎ اند. دلم برای بهارهای کوچه‎ باغ تنگ می‎ شود.

درختان نبض زمین و مایه حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می‎ شوند که کمبود درختان و تخریب و نابودی آنها در این عصر دود و زندگی ماشینی موجب انقراض نسل انسان و حیوان می‎ شود.

آری صحبت از قطع درخت شد، این‎ باز نیز نوبت به الشتر و بسطام رسید که جز بی‎ تدبیری چیزی نمی‎ توان بر آن نام نهاد.

  بسطام از مناطق کوهستانی و زیبای لرستان است که دارای آب و هوایی کوهستانی و جنگل‎ های انبوه بلوط است و زیبایی خاصی به این دیار بخشیده است؛ متأسفانه باخبر شدیم تعدادی از درختان بارور منطقه بسطام شهرستان سلسله توسط اداره راه و شهرسازی این شهرستان جهت تعریض جاده قطع شده که بلافاصله موضوع را از طریق اهالی و مسئولان جویا شدیم.

در این‎ باره یکی از اهالی این منطقه گفت: هفته گذشته اداره راه شهرستان الشتر با لودر، مامور، حکم، اره برقی و سایر وسایل مورد نیاز برای تخریب، به منطقه بسطام حمله می­ کند و دمار از روزگار درخت، فنس، نبشی، باغ و باغدار و… درمی ­ آورد.

فرهمند با بیان اینکه پرسنل اداره راه الشتر چنان فنس­ ها را به زمین و زمین را به فنس­ ها می­ دوزد که تشخیص آنها از همدیگر نیاز به کارشناسان جناحی دارد، افزود: اینکه شما غیابی حکم را صادر کرده و فی­ الفور، در سریعترین زمان ممکن، بدون ابلاغ به صاحبان باغ‎ ها آن را اجرا کرده‎ ­ اید، قانونی است؟ ! اینکه مالکان برخی باغ‎ ها ساکن خرم آبادند و از حکم شما بی­ خبرند و شما ملک خصوصی‎ شان را تخریب کنید، قانونی است؟ !

وی ادامه داد: اینکه شما با همه وسایل مورد نیاز به جان درخت‎ ها و باغ‎ هایی می­ افتید که عمرشان از جاده­ و حریم مورد ادعای شما بسیار بیشتر است، قانونی است؟ ! اینکه مالکان باغات خسارت دیده سند رسمی دارند و حدود باغ‎ هایشان هم مشخص است، باز هم قانونی است؟ ! ما خوشحال می­ شویم که شما در همه­ مناطق همین‎ گونه باشید، باغ‎ های مناطق هنام و کهمان و کاکارضا و… نیز همانند باغ‎ های بسطامند. آیا این حریم فقط برای مردم بسطام است؟ ! یا برای همه است؟

یکی دیگر از اهالی روستای بسطام بیان کرد: بر اساس دستور اداره راه حریم جاده بسطام باید ۱۲ متر باشد که ما این حریم را رعایت کردیم، اما متاسفانه هیچ گونه اخطاری مبنی بر احداث درخت در حریم جاده به ما اعلام نشده است و بدون هماهنگی قبلی پرسنل اداره راه بیشتر درخت‎ های گردوی چندین ساله این دهستان را قطع کردند.

طولابی تصریح کرد: از این ناراحتیم که قطع درختان کاری بسیار ناشایست بوده و در دین اسلام نیز این امر ناپسند است.

یکی دیگر از اهالی بسطام اظهار کرد: چرا اداره راه شهرستان در اجرای این حکم کار کارشناسی انجام نداده و درختانی را که با خون دل و رنج زیاد کاشتیم، باید نابود کند.

فرامرزی اضافه کرد: درآمد اکثر اهالی بسطام از طریق این باغات تامین می‎ شود و هفت سال با تانکر به این درختان گردو آبرسانی کردند اما چه اسفناک است که شاهد باشیم بلدوزر اداره راه شهرستان آنها را از بین ببرد؛ چرا مسئولان در این هفت سال به ما اخطار نداده بودند و حالا چه شده که به فکر تعریض جاده افتادند؟

وی ادامه داد: با تعریض جاده مشکلی نداریم، اما بهتر بود مسئولان، باغداران را ازقبل مطلع می‎ کردند تا آنها درختان را جایگزین کنند و دیگر شاهد هدررفت و نابود شدن درختانی که دسترنج هفت ساله اهالی است نباشیم.

این باغدار افزود: بیش از ۹ میلیون تومان جهت فنس‎ کشی هزینه کردم و این خرابکاری حمایت مسئولان از کشاورزان و باغداران است!

وی بیان کرد: اگر می‎ خواهند زندگی و دسترنج کشاورز را نابود کنند بگویند تا همگی به شهرها مهاجرت کنیم چه لزومی دارد در روستا بمانیم، حتی اگر مهلت کوتاهی به ما می‎ دادند قطعا تمامی درختان حریم جاده را جابه‎ جا می‎ کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: هرگونه دخل و تصرف بدون مجوز در اراضی ملی غیرقانونی است.

مهرداد بهاروندی بیان کرد: باید بررسی شود، اگر این پروژه مجوز داشته است، موردی بر آن نیست، چنانچه خلاف آن ثابت شود حتماً با آن برخورد می‎ شود.

وی اضافه کرد: در خصوص زمین‎ های زراعی نیز جهاد کشاورزی و کشاورزان می‎ توانند اقدام کنند و پیگیری موضوع به آن‎ ها برمی‎ گردد.

مهندس بهاروندی ادامه داد: برای دخل و تصرف در اراضی ملی حتماً باید مجوز قانونی گرفته شود و بدون مجوز تحت هیچ شرایطی کسی نمی‎ تواند کاری انجام دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: در زمینه پروژه تعریض جاده بسطام شهرستان سلسله حتماً موضوع را با همکاران پیگیری می‎ کنیم و درصورت هرگونه خلاف با فرد یا دستگاه خاطی برخورد خواهد شد.

در این‎ باره مدیرکل راه وشهرسازی لرستان نیز گفت: در جاده‎ های اصلی، فرعی و روستایی یک حریم قانونی وجود دارد که براساس قانون از دوطرف خط وسط جاده ۱۲.۵ مترمربع حریم است که هیچ‎ کس حق ساخت‎ وساز و کاشت درخت را ندارد تا درصورت توسعه جاده در آینده زمینی که در مالکیت اداره کل راه و شهرسازی است بدون وجود معارض توسعه و تعریض شود.

شهرام ملکی بیان کرد: یک هفته قبل از اقدام آزادسازی مسیرهایی که در محور بسطام است، به مالکین اعلام کتبی شده و در صورتی که فرد در شهر ساکن بوده نیز حکم قبلی به همسایه فرد مذکور مبنی براینکه اگر خانه یا درختی در حریم راه ساخته و کاشته شده یا خودش آن را بردارد و یا اینکه اداره راه اقدام می‎ کند، ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: جای تشکر دارد از هر کدام از اهالی که خود اقدام به جایگزینی درختان کردند و آنهایی که تعلل کردند ما براساس حکم قانونی اقدام به آزادسازی حریم کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: اگر خارج از حریم‎ ها حتی یک سانتیمتر به عرصه و مالکیت مردم تجاوز شده اهالی روستای بسطام اجازه دارند به محاکم قضایی مراجعه کنند.

وی گفت: آزادسازی حریم جاده روستای بسطام با حکم دادستان و با هماهنگی ناجا انجام شده است.

حال جای این سوال باقیست مقصر کیست؟ گناه درخت چیست؟