به گزارش پارس به نقل از ایسنا، زنده زنده خاک شده، اشکی برای چشمانش نمانده، آخر به کدامین گناه نابخشوده باید این‎ طور به ورطه فراموشی سپرده شود؟ از او چه مانده جز نامی و سنگ قبری به نام مناره که بلندای آوازه‎ اش را اثبات می‎ کند.

آتلانتیس زاگرس! خواستیم سنگ قبرت را حفظ کنیم غافل از اینکه هنوز زنده‎ ای! چشمانت را بگشا تا همگان ببینند عظمتت را…

شاپورخواست در دوران ساسانیان بنا شد اما حال زیر لایه‎ ای خاک قرار دارد، چندی قبل نیز به یُمن تلاش‎ های دلسوزانه شهرداری زیرگذری در این منطقه احداث شد که لایه‎ هایی از این شهر تاریخی مورد تخریب قرار گرفت.

حال نیز پروژه احداث بازارچه! کار فرهنگی اسکان دست فروشان روی شهر شاپورخواست!

گویی این پروژه‎ ها کمر همت را بسته‎ اند تا به کل هویت تاریخی ما را نابود و از ابتدا مدرن‎ سازی کنند! ؟ قضاوت با شما!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این خصوص گفت: از ابتدا به اشتباه منطقه را حریم منار نامیدندف در حالیکه عرصه تاریخی شاپورخواست است که به طور دقیق جایی که داربست‎ ها را نصب کرده‎ اند و در عمق ۲۰ سانتی‎ متری لایه‎ های باستانی این شهر قرار دارد.

قربانی اضافه کرد: یک لایه شن حایل بین سطح کنونی و زمین بوده و بجز اینکه حریم منظره منار را مخدوش کرده‎ اند با این کار به لایه‎ های سطحی شهر هم آسیب وارد می‎ شود.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته نیز در این منطقه بازارچه میوه وجود داشته، اظهار کرد: برای اینکه حریم آزاد شود ما این بازارچه را جابجا کردیم، اما متأسفانه دوباره شهرداری آن را به کاربری ۲۰ سال قبل خود بازگردانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: هنوز منطقه قاضی‎ آباد لوله‎ کشی فاضلاب ندارد، سؤال من این است که فاضلاب مهم‎ تر است یا بازارچه میوه‎ فروشی؟ به طور قطع شهرداری از این کار هدفی داشته است.

او افزود: به بهانه موقت بودن، داربست‎ ها را می‎ زنند، در حالیکه اگر جاگیر شوند، خارج کردن آن‎ ها از منطقه کاری سخت و شاید غیرممکن باشد.

قربانی خاطرنشان کرد: هیچکس مسئولیت این کار را به عهده نمی‎ گیرد و شهرداری منطقه ۳ نیز اظهار بی‎ اطلاعی کرده که حوزه استحفاظی او بوده، پس این اقدام متوجه شهرداری مرکزی می‎ شود، دلیل آن نیز نامشخص است.

وی تصریح کرد: سازمان شکایت‎ نامه‎ ای تنظیم کرده و در این روزها اعلام می‎ شود؛ با اخطاری که داده‎ ایم هنوز کسی سراغ داربست‎ ها نیامده است؛ یگان‎ هایی در منطقه مستقر شدند تا در صورت مراجعه افراد گزارش دهند تا با آن‎ ها برخورد جدی صورت گیرد.

عضو شورای شهر خرم‎ آباد نیز در این رابطه گفت: در پی شکایت سازمان میراث فرهنگی از این موضوع باخبر شدیم و در جلسه شورا این طرح لغو شد.

فرشاد سیفی اضافه کرد: متولی این امر با بی‎ اطلاعی از عمق فاجعه سعی در تسهیل مشکل ترافیکی و سد معبرهای بی‎ جای میدان شقایق داشت که متأسفانه با این اقدام غیرکارشناسی و بدون تأمل این داربست‎ ها را نصب کرده بود.

وی ادامه داد: این کار عمدی نبوده و با نگاه خدمت به مردم و در جهت زیباسازی شهر صورت گرفته است.

این اتفاق در حالی رخ داده که ایسنای لرستان در گزارش قبلی خود با عنوان « تراژدی مرگ منار رقم خورد» نسبت به این موضوع هشدار داده بود.