پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مسابقات جام باشگاه‌های فوتسال آسیا که طی ١٠ روز اخیر در شهر اصفهان برگزار شد،‌ درنهایت به قهرمانی نماینده ایران انجامید تا بعد از ٣‌سال بار دیگر فوتسال کشورمان بتواند در آسیا آقایی کند. شاید در این میان بیشترین سهم را وحید شمسایی داشت که علاوه بر سرمربیگری تیم تأسیسات توانست عنوان آقای گلی این رقابت‌ها و لقب بهترین بازیکن مسابقات را به خود اختصاص دهد. بازی‌های درخشان آقای گل فوتسال جهان با ٤٠‌سال سن همه را یاد روزهای جوانی و دوران اوج او انداخت و حالا او بعد از سومین قهرمانی متوالی‌اش در ٣ تورنمنت اخیر که به‌عنوان سرمربی  بازیکن در آن شرکت داشته،‌ بار دیگر توانایی‌اش را به رخ کسانی کشیده که سال‌هاست او را از تیم‌ملی دور کرده‌اند. در ادامه گفت‌وگو با وحید شمسایی بعد از بالا بردن جام قهرمانی قاره کهن می‌خوانید:

  از قهرمانی تأسیسات بگو که بعد از چند‌سال ناکامی فوتسال ایران در آسیا رقم خورد...

خدا را شکر می‌کنم که بازیکنان ما قدر این موقعیت را دانستند و لذت و شیرینی این قهرمانی نیز همین است که در ایران به‌دست آمد. ٣‌سال بود که فوتسال ایران چه در رده ملی و چه باشگاهی از رسیدن به مقام قهرمانی آسیا ناکام شده بود و من قبل از مسابقات نیز گفته بودم که اگر ما در این رقابت‌ها قهرمان نشویم،‌ ایران دیگر باید قید فوتسال را بزند و این رشته را تعطیل کند. فکر می‌کنم قهرمانی تأسیسات در این مسابقات به نوعی آشتی دوباره مردم با فوتسال بود.

  سهم فدراسیون و مسئولان کمیته فوتسال را در این قهرمانی چقدر می‌دانی؟

نمی‌خواهم قهرمانی را سهم‌بندی کنم اما فقط این را می‌گویم که این قهرمانی فقط و فقط حاصل کار گروهی باشگاه تأسیسات و بازیکنانش بود. در ضمن مردم اصفهان نیز لطف بزرگی به ما کردند و یار ما در این مسابقات بودند.

  ‌ سطح سایر تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات در حدی بود که امیدوار باشیم تیم‌ملی فوتسال ایران هم بتواند با چنین قدرتی قهرمان آسیا شود؟

سایر تیم‌های شرکت‌کننده علاوه بر استفاده از بازیکنان ملی خود، از مربیان و بازیکنان شناخته شده خارجی استفاده می‌کردند اما بازیکنان ما آن‌قدر باقدرت ظاهر شدند که کسی قدرت تیم‌های حریف را ندید. حتی این بازیکنان خارجی عاملی برای نماینده کشورهایی مثل ژاپن و تایلند حذف شدند و نمایندگان کشورهای کمتر شناخته‌ شده در فوتسال را در مراحل پایانی دیدیم.

وحید شمسایی1

  بلافاصله بعد از این قهرمانی اعلام کردی که به‌خاطر استخاره‌ای که کردی،‌ هنوز هم تصمیم به خداحافظی نداری...

بله. من بلافاصله بعد از پایان بازی به کسی که از آن استخاره می‌گیرم، زنگ زدم و گفتم که در تصمیمم برای خداحافظی مردد هستم. البته من همواره در تمام زمینه‌های ورزشی و زندگی‌ام به استخاره اعتقاد دارم. درنهایت گفتند صبر آمده و تصمیم گرفتم که فعلا خداحافظی نکنم.

  ‌ اما شاید این بهترین فرصت بود که در اوج خداحافظی خودت را اعلام کنی؟

من هم معتقدم بعد از قهرمانی تیمم و آقای گلی در آسیا می‌توانستم در اوج بروم اما وقتی که به خدا و قرآن رجوع می‌کنید،‌ باید از دستوری که می‌دهد، پیروی کنید. من همواره سعی کردم تا جایی که می‌توانم موفق باشم،‌ بازی کنم و حتما بازهم این اتفاق برایم خواهد افتاد. اگر روزی فکر کنم که واقعا موثر نیستم،‌ یک‌روز هم بازی نخواهم کرد.

  ‌ یعنی فکر می‌کنی بازهم می‌توانی در سطحی باشی که آقای گل یا بهترین بازیکن شوی؟

باور کنید اصلا این عنوان‌های شخصی برای من مهم نیست. بعد از قهرمانی وقتی به رختکن رفتیم،‌ جام قهرمانی را وسط گذاشتم و جام آقای گلی و بهترین بازیکن را به بقیه دادم و گفتم آنها را از جلوی چشم من دور کنید تا با هم از این قهرمانی لذت ببریم.

  ‌ اخیرا کفاشیان به‌عنوان رئیس کمیته فوتسال آسیا انتخاب شده است. به نظرت این اتفاق می‌تواند به فوتسال ایران کمک کند؟

وقتی خبر ریاست کفاشیان در کمیته فوتسال آسیا را شنیدم،‌ بسیار خوشحال شدم. به نظرم اگر از این سمت به خوبی استفاده شود،‌ می‌توانیم جلوی رنج بردن از فقر قدرت در فوتسال آسیا را بگیریم. البته امیدوارم تصمیماتی در AFC گرفته شود که به سود ایران باشد،‌ نه این‌که خودزنی کنیم.

  بحث سرمربیگری‌ات در تیم‌ملی در ماه‌های اخیر بارها مطرح شده اما به نظر می‌رسد هنوز هم خسوس گزینه جدی‌تری برای تیم‌ملی است...

از چند ماه قبل با من بارها درباره سرمربیگری تیم‌ملی صحبت شد اما هر زمان که من خواستم پا پیش بگذارم، آقایان پا پس کشیدند. به خاطر همین هم دیگر ترجیح می‌دهم که به تیم خودم فکر کنم، نه تیم ملی. حتی بعد از قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا نیز صحبتی با من نشد و به همین دلیل دیگر نه دلیلی می‌بینم که دراین‌باره صحبت کنم و نه به آن فکر کنم. قطعا یکروز سرمربی تیم‌ملی می‌شوم اما زمانی که دنبال من بیایند، نه این‌که بخواهم به زور سرمربی تیم‌ملی شوم.

   فکر می‌کنی با خسوس می‌توانیم موفق باشیم؟

این مربی کارنامه‌اش مشخص است و من هم بارها درباره آن صحبت کرده‌ام. من با مربی خارجی مشکلی ندارم و اگر کسی در حد کی‌روش بود،‌ قطعا انتقاد نمی‌کردم اما این مربی نمی‌تواند باعث پیشرفت فوتسال ایران شود.