پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عکس هایی از حرم مطهر امام در شبکه های مجازی منتشر شده است. حرمی که قرار است مرجع قلوب مومنین به انقلاب اسلامی باشد تا در کنار عظمت و بزرگی روح خمینی بت شکن، به تاریخ و درس هایی که این مرد بزرگ به جهانیان داد اشاره ای شود. اما چرایی و چگونه ساخته شدن حرم امام نیاز به پرداخته شدن و محتوایی خارج از این یادداشت دارد. اما تصاویر منتشر شده توسط پایگاه اطلاع رساني موسسه امام(ره)، شبهات مختلفی ایجاد کرد که در این یادداشت به این موضوع اشاره می شود. 

صحن امام راحل (4)

1- سبک زندگی امام راحل منحصر به فرد یود و اگر نگویم به غیر ائمه در هیچ زمانی دیگر دیده نشده است گزافه نیست. امام همان فردی است که اگر بخواهیم از سبک زندگی و ساده زیستی اش مطلبی بنویسم بایستی با یک کتاب قطور مواجه باشیم. امامی که همگان با دیدن خانه کوچکش در جماران و محل سخنرانی به ناگاه اشک از چشمان بیننده جاری میشد، ستون هر کفر و استکباری را میلرزاند و خطبه های حسینی شنیده می شد. چنین امامی بایستی با همان حال و واقعیت به نسل های بعدی معرفی شود و از تفاوت امام با تمامی روسای حکومت های عصر خود صحبت به میان آید. در واقع نبایستی امام را انتزاعی و براساس یک بعد نگاه کرد و از سپهر اندیشه ای این مرد الهی به دور شد. عکس های منتشر شده این حس و روحیه  را انتقال می دهد که خبری از ساده زیستی و امامت امام در جماران وجود نداشت و امام مبدل به یک عنصر تاریخی شده است.

صحن امام راحل (7)

صحن امام راحل (6)

صحن امام راحل (5)

2- بارها شنیده شده است که عده ای برای بازدید از ایران به تهران آمده اند و در سفر چند روزه ی خود از کاخ نیاوران و قصرهای خاندان پهلوی بازدید می نمایند اما پس از آن با رفتن به جماران ناخودآگاه محو ایثار، بزرگ منشی، حقیقت گرایی و ارزش مداری و از همه مهمتر ساده زیستی امام و هدف والای ایشان شده اند، تا جایی که بعضا افرادی از این گروه ها مایل بودند به هر نحوی شده حرم امام را بازدید کنند و ادای احترامی به این شخصیت برجسته نمایند. اما اگر یکی از این بازدید کنندگان به سراغ حرم نوین امام برود می تواند حس و هیجان موجود در سبک زندگی واقعی امام راحل را با خود داشته باشد؟ سوالی که مهم است سازندگان بنای جدید حرم به آن پاسخ دهند.

صحن امام راحل (3)

3- جامعه اسلامی ایران جامعه عاطفی و از سویی معتقد به مسائل شرعی و دینی است. در این جامعه اعتقاد به پیشوا و امام از بزرگترین ارکان اعتقادی و دینی اکثریت مطلق کشور است. تا جایی که برای دفاع از آرمان های خود جان خویش را نیز فدا میکنند. در واقع نگاه به ولایت فقیه از این سنخ نگاه میان جامعه است و محوریت امام و امت در این دایره گنجانده می شود. در چنین شرایطی مومنین به انقلاب معتقدند بایستی برای هر کاری حجیت شرعی داشت و بر اساس آن گام برداشت. حرم جدید امام خمینی ره شبهات بسیاری را نسبت به موضوع سبک زندگی امام وارد میسازد.

صحن امام راحل (8)

4- ساخت حرم به صورت کلی براساس خدمت رسانی به زائرین حرم امام خمینی ره بوده است نه اینکه بخواهند جایی را بسازند تا بدین وسیله افکاری غیر از افکار و سبک زندگی امام راحل منتشر شود. در واقع اصالت حرم امام برای بزرگداشت شخصیت الهی امام و تکریم زائران این مرد الهی است. بر همین اساس بهتر بود سازندگان حرم جدید توجهی به صمیمیت حرم و ضریح قبلی می کردند تا در چنین شرایطی که کشور در تحریم های مختلفی قرار دارد و رسانه های بیگانه به دنبال تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند از تصاویر صحن ها و مزار امام راحل در جهت منحرف کردن افکار عمومی استفاده نکند.

صحن امام راحل (2)