پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت امور خارجه گفت: دكتر ولايتي در سفر روسيه حامل يك پيام كتبي بودند كه حاوي نقطه نظرات آقاي روحاني رييس جمهور بودند.

ابراهيم رحيم پور معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت امور خارجه در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» در خصوص اين سفر اظهار داشت: نقطه‌ نظراتي در خصوص گفت ‌و گوي قبلي دو رييس‌جمهور ايران و روسيه و همچنين اعلام نظر ايشان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي است.

 وي با اشاره به اينكه روسيه يك كشور مهم در عرصه معادلات بين‌المللي است گفت: از زمان رياست‌جمهوري جناب آقاي دكتر روحاني تا به امروز، به طور متوسط هر دو ماه يك‌ بار ميان روساي جمهوري ايران و روسيه، ملاقات حضوري صورت گرفته است و يا اينكه شاهد سفر نماينده هاي ويژه‌ روساي جمهور يا تماس تلفني آنها بوده‌ايم و دو كشور، يك رابطه مستمري داشته‌اند. 

velayatipoutin (2)

رحيم پور افزود: به هر حال، روسيه يك كشور مهم در عرصه معادلات بين‌المللي است و لذا بايد اين رابطه مستمر وجود داشته باشد.

وي درخصوص علت انتخاب دكتر ولايتي جهت انتقال پيام روحاني گفت: آقاي دكتر ولايتي به عنوان يك چهره برجسته ديپلماتيك هم در ايران و هم در روسيه شناخته مي‌شوند كه سال‌ ها نيز رياست دستگاه ديپلماسي را برعهده داشته ‌اند و اين بار، وظيفه ابلاغ پيام و رايزني را برعهده داشتند.

معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت امور خارجه در مورد محتواي اين مذاكرات گفت: در اين ديدار مسائل مهم در روند مذاكرات هسته‌اي مورد بررسي قرار گرفت. 

رحيم پور افزود: روسيه به عنوان يك كشور مهم و تاثيرگذار در گروه ١+٥، نقشي مهم و تاثيرگذار تاكنون ايفا كرده است و انتظار داريم تا اين كشور نقشي فعال‌ تر در مذاكرات هسته‌اي ايفا كند.

معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: رييس‌جمهور روسيه در سال جاري ميلادي در پاسخ به دعوت رييس‌جمهور، سفري به تهران خواهد داشت. 

وي افزود: انجام اين سفر در خصوص توسعه روابط راهبردي دو كشور در همه زمينه‌ها و در بلندمدت ضروري است.

معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت امور خارجه با اشاره به روابط اقتصادي دو كشور گفت: تقریبا در حال آغاز یک دوره جدید در روابط دو کشور هستیم. این دوره جدید درهمین وضعیتی است که به اصطلاح قیمت روبل در مقابل دلار مشخص است یا قیمت ریال در مقابل دلار مشخص است آغاز می شود. 

رحيم پور افزود: ما با روسیه بایستی حجم روابط اقتصادی، تجاری، صنعتی مان را افزایش دهیم. این هم تصمیم رهبران دو کشور است یک مقداری شاید سرعتش زیاد نبوده اما با یک تصمیم عاقلانه طرفین وارد صحنه شده اند و فکر می کنم به نفع دو طرف هست که این کار را انجام بدهند.

وي اضافه كرد: خوشبختانه هم ما صادرات به روسیه خواهیم داشت و هم واردات و یک طرفه نیست، این جاده دو طرفه است.

وي خاطرنشان ساخت: بازار جدیدی برای ایران و همچنین بازار جدیدی برای روسیه در حال شکل گیری است. با وضعیت جدید تحریمی که در هر دو کشور هم حاکم است.

معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت امور خارجه با اشاره به ديدگاه مشترك ايران و روسيه در مورد تحولات سوريه گفت: ايران و روسيه، سياست مشتركي در مورد روسيه دارند و گفت‌وگوها و رايزني ‌ها در اين باره همانند سابق ادامه خواهد يافت.