پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بالاخره صد و شصت و ششمین اجلاس اوپک پایان یافت؛ اجلاسی که در وضع حاضر اهمیت بسیار زیادی برای کشورهای عضو و به‌خصوص ایران داشت و تصمیم بر آن شد که کارتل، سقف تولید ٣٠‌میلیون بشکه در روز خود را حفظ کند. به محض تمام شدن اجلاس اخبار بي‌حاصل بودن مذاکرات، تأثیر خود را بر بازارها گذاشت. در مدت زمان کمی بهای نفت دوباره افت کرد. از سوی دیگر سهام شرکت‌های نفتی در بورس‌های سراسر جهان راکد شد سهام شرکت نفت ملی چین با ٥,٥‌درصد کاهش روبه‌رو شد و همین‌طور سهام نفت و گاز شرکت‌های اروپایی نیز ٤.٩‌درصد کاسته شد. نفت خام برنت آمریکا ٨.٦‌درصد کاسته شد و به ٦٨.٧٠ دلار در هر بشکه رسید. اما به نظر می‌رسید آسیایی‌ها با این خبر امید به احیای اقتصادشان را به دست آورده‌اند.

اوپک درحال فروپاشی
تصمیم دیروز در وین موجب شد که قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین رقم از‌ سال ٢٠١٠ تاکنون برسد، قیمتی که به معنای از دست رفتن توجیه اقتصادی برخی پروژه‌های تولید نفت شیل خواهد بود. اوپک بین تقویت قیمت‌ها و حفظ سهم خود در بازار گزینه دوم را برگزید و موجی در بازار ایجاد کرد که دیر یا زود پیامدی جز کاهش تأثیرگذاری اوپک در معادلات انرژی جهان نخواهد داشت.

به تعبیر خبرگزاری بلومبرگ نیز تصمیم اوپک آن بود که این سازمان دیگر برای خود نقش حمایت‌کننده از قیمت‌ها از طریق تغییر میزان تولید را قایل نیست و ترجیح می‌دهد سهم خود را از بازار حفظ کند. تصمیم اوپک مبنی بر واگذار نکردن سهم خود از بازار به تولیدکنندگان رقیب، جنگ قیمت در بازار نفت را تشدید می‌کند و تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا را به چالش می‌کشد. مایک ویتنر، رئیس بخش تحقیقات بانک سوشیت جنراله در نیویورک می‌گوید: «ما درحال ورود به یک دوره جدیدی از قیمت نفت هستیم، دوره‌ای که در آن بازار خود عرضه را مدیریت می‌کند، نه عربستان و اوپک.» براساس برآوردهای خود اوپک، با گسترش عرضه نفت آمریکا، تقاضا برای نفت این سازمان تا ‌سال ٢٠١٧ هر ‌سال کاهش خواهد یافت و میزان سهم اوپک از بازار جهانی نفت را به پایین‌ترین رقم در بیش از ٢٥‌سال گذشته خواهد رساند. براساس آمارهای جمع‌آوری شده، اوپک در ماه اکتبر روزانه ٣٠,٩٧‌میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که برابر پنجمین ماه متوالی بالاتر از سقف تعیین شده بوده است.  هری تچیلینگوئیریان، تحلیلگر بازار کالا در بانک بي‌ان‌پی پاریباس لندن هم گفت: «اوپک تصمیم گرفته است تا نقش خود به‌عنوان کاهش دهنده تولید نفت را رها کند و تصمیم‌گیری در مورد قیمت نفت را به خود بازار واگذار کند... با این حساب اگر قیمت نفت برنت به ٧٠ دلار برسد، نباید تعجب کرد.» سهیل‌المزروعی، وزیر انرژی امارات دو روز قبل در مصاحبه‌ای اظهار داشت، تولیدکنندگان متعارف و سنتی اوپک دیگر نمی‌توانند قیمت‌ها را دیکته کنند. وی افزود، تازه‌واردها در بازار که هزینه تولید نفتشان بسیار بالاست و موجب فزونی عرضه شده‌اند، کسانی خواهند بود که قیمت را تعیین می‌کنند. براساس آمارهای جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، اکنون که قیمت‌ها پایین‌تر از سطح موردنیاز برای ٩ عضو اوپک جهت برقراری تعادل در بودجه‌هایشان است، اوپک نیز با فشار مواجه خواهد بود.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس در لندن گفت: «آنها اقدام جمعی‌ای انجام نداده‌اند... اما این بدان معنا نیست که اگر قیمت‌ها پایین باقی بماند، آنها در طی چند ماه آینده نیز اقدامی صورت نخواهند داد.»

نفت ١٠٠ دلاری رویای بودجه ایران
اکنون باید دید وضع ایران چه خواهد شد. در شرایطی که ایران تحریم است و درآمد‌های نفتی خود نیازمند است، کاهش بهای نفت به معنای مشکلات بیشتر برای ایران است. اما در این راه ایران تنها نیست، ونزوئلا در مرز ورشکستگی است، روسیه درحال تحریم است و عراق همچنان درگیر داعش است. بنابراین تصمیم اوپک آینده چند کشور را تغییر داد.

اگرچه وزیر نفت ایران پس از پایان نشست پشت درهای بسته در جمع خبرنگاران گفت: نتیجه نشست امروز آنچه ما می‌خواستیم نبود، اما باید به یاد داشت، موقعی که قیمت نفت در اوایل سراشیبی قرار داشت، هیچ تلاشی در زمینه برگزاری جلسه فوق‌العاده نکرد، زیرا پیش قدم شدن برای برگزاری چنین جلسه‌ای که هم وزرای نفت اکوادور و ونزوئلا خواستار تشکیل‌اش بودند، می‌توانست روند نزولی قیمت نفت را متوقف و یا شیبش را کمتر کند. از خیلی قبل، می‌شد پیش‌بینی کرد که نشست روز پنجشنبه برای اوپک یک پیچ تاریخی است، پیچی که مهارت اعضای این سازمان در عبور سلامت از آن، دست‌فرمان اوپک برای هدایت قیمت نفت در جاده پر پیچ‌وخم اقتصاد جهان را به رخ می‌کشید؛ اما شرایط اقتصادی و سیاسی جهان به‌قدری پیچیده شده است که این روزها دیگر همه‌چیز براساس منطق اقتصادی صرف پیش نمی‌رود. از یک‌سو اعراب اوپک به رهبری عربستان در توافقی نانوشته با مصرف‌کنندگان بزرگ نفت در غرب، عزمشان را برای تغییر ندادن سیاست‌های تولید اوپک جزم کرده‌ بودند و از سوی دیگر تولیدکنندگانی مثل ونزوئلا، لیبی و ایران که معمولا به تندروهای اوپک شهرت دارند، نتوانستند همتایان خود را در سازمان مجاب‌کنند که با تصمیمی جدید، این سیگنال را به بازار نفت بدهند که این سازمان هنوز قدرت دارد و هنوز نفس می‌کشد.جالب این‌جاست که این‌بار ایران برخلاف نشست‌های پیشین بیشتر از همیشه رویکرد محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفته بود، تا آن‌جا که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در توجیه این‌که چرا ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری اوپک نشده است، توضیح داده بود که اگر چنین نشستی درخواست می‌شد اما به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، بیشتر اثر منفی برای ایران داشت تا مثبت. از طرف دیگر، شاید زنگنه هم به این حقیقت پی برده است که ایران با شرایط فعلی صنعت نفتش، تأثیرگذاری سابق را نه‌تنها بر بازار نفت، که حتی بر اعضای اوپک هم ندارد. چرا که از یک‌سو زنگنه تصمیم گرفت به‌جای هرگونه موضع‌گیری رسمی رسانه‌ای که ممکن بود بعدا برایش گران تمام شود، با سفر به کشورهایی که فکر می‌کرد می‌تواند حمایتشان را جلب کند نظراتش را پشت درهای بسته به مسئولان نفتی سایر کشورها منتقل کند و از سوی دیگر در بدو ورود به وین و درست زمانی که دنیا انتظار داشت موضع ایران را در حمایت از تصمیم جسورانه اوپک بشنود. اکنون مهم آن است که مسئولان بودجه‌نویس کشور باید بدانند قیمت نفت هرگز به ١٠٠ دلار باز نخواهد گشت و براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان خبره بین‌المللی بازار نفت قیمت نفت در تابستان‌ سال ٢٠١٥ به حدود ٥٥ تا ٦٠ دلار می‌رسد، بنابراین بهتر است از هم‌اکنون قیمت نفت را چنان در بودجه تعیین کنند تا در‌ سال آینده شاهد کسری بودجه نباشیم.

براساس اعلام سخنگوی دولت، قیمت نفت برای لایحه بودجه ۷۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده است.

بیانیه اوپک
براساس رسم معمول اوپک، در پایان اجلاس نیز بیانیه‌ای صادر کرد که در آن ضمن تشریح وضع بازار نفت از اجماع اعضای اوپک بر حفظ سقف تولید این سازمان در سطح ٣٠‌میلیون بشکه در روز، تمدید دوره دبیرکلی البدری برای ٦ ماه و انتخاب وزیر نفت نیجریه به‌عنوان رئیس جدید اوپک برای یک‌سال آینده خبر داده شده است. اوپک در بیانیه خود آن جایی که به وضع بازار نفت اشاره می‌کند از وجود نفت مازاد در بازار و چشم‌انداز تشدید این مشکل سخن می‌گوید و حتی از وضع قیمت‌ها ابراز نگرانی می‌کند. حفظ سقف تولید اوپک با چنین توصیفی از بازار نفت هماهنگ به نظر نمی‌رسد و این مسأله وجود ملاحظات غیراقتصادی در اتخاذ مواضع برخی اعضا و تحمیل این تصمیم به سایر اعضا را آشکار می‌سازد.  همچنین در این اجلاس دکتر برنارد مومر، نماینده ونزوئلا در نزد اوپک را به‌عنوان رئیس شورای حکام برای‌ سال ٢٠١٥ و احمد مسیلی، نماینده الجزایر را به‌عنوان رئیس علی‌البدل شورا انتخاب كرد . کنفرانس تصمیم گرفت تا مدت دبیرکلی آقای عبدالله البدری را برای یک دوره ٦ ماهه دیگر تا ٣١ دسامبر ٢٠١٥ تمدید کند.کنفرانس همچنین بودجه سازمان برای ‌سال ٢٠١٥ را به تصویب رساند. کنفرانس مقرر کرد که نشست عادی بعدی اوپک در روز ٥ ژوئن ٢٠١٥ بلافاصله بعد از سمینار بین‌المللی اوپک با موضوع «نفت: موتور توسعه» در وین برگزار شود.

talaseke

تبعات کاهش دوباره نفت در بازارهای جهانی؛ دلار دوباره قدرت گرفت
روز گذشته در بازارهای جهان قیمت طلا با ٥ دلار کاهش به ١١٨٤,٨ دلار به ازای هر اونس رسید. این رقم نشان‌دهنده ٠.٤٢‌درصد تغییر است. همچنین قیمت کنونی طلا ٥٨.٨ دلار کاهش داشته و نسبت به قیمت ماه گذشته نیز ٢٦.٨ دلار پایین‌تر است. قیمت جهانی هر اونس نقره نیز با ٠.٠٧ دلار کاهش به ١٦.١٢ دلار رسید. بهای نفت خام در ساعات ظهر به ٧١.١٢ دلار به ازای هر بشکه رسید اما بعد از آن به ٦٨.٨٥ دلار سقوط کرد. کاهش قیمت نفت و طلا نشان‌دهنده قدرت گرفتن دلار است. ارزش یورو و پوند در مقابل دلار به ١.٢٤٥٣ و ١.٥٦٨٧ رسید.

talanaft

  اما در بازارهای داخلی بهای طلا و سکه افزایش یافت
نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز پنجشنبه در بازار ٩٣٨‌هزار و ٥٠٠ تومان، طرح قدیم ٩٣٧‌هزار و ٥٠٠ تومان، نیم‌سکه ٤٧١هزار تومان، ربع سکه ٢٦٩‌هزار و ٥٠٠ تومان و سکه گرمی ١٧٠‌هزار تومان اعلام شد. همچنین نرخ هر گرم طلای زرد ١٨ عیار در بازار داخلی ٩٦‌هزار و ٥٩ تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ١١٨٥ دلار است. در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش ٣٣١٥ تومان، هر یورو را ٤١٦٠ تومان، هر پوند را ٥٢٠٥ تومان و هر درهم امارات را ٩٠٥ تومان اعلام کردند.