پايگاه خبري تحليلي «پارس»- براي جلوگيري از برخي فسادها و انعطافات لازم برای فروش نفت خام، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و گاز مایع، يك گروه پنج نفره، اين امور را ساماندهي مي كنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، با وجود سر و صدا هاي بسيار در مورد بهبود فروش نفت در دولت جديد، متاسفانه به دليل برخي اشكالات، اين فروش چند ماهي است كاهش يافته است بر همين اساس بيژن نامدار زنگنه اخيرا تيمي را با عنوان متوليان فروش نفت، مامور ساماندهي فروش نفت كرده است. 

بر اساس ابلاغ زنگنه، «كاظم وزيري هامانه، حسين كاظم پور اردبيلي، احمد وحيد دستجردي، اصغر هندي و سيد محسن قمصري» مامور ساماندهي اين موضوع و ارايه راهكارهايي براي افزايش فروش نفت ايران شده اند

«كاظم وزيري هامانه» قائم مقام وزير نفت و وزير نفت در دولت احمدي نژاد، «حسين كاظم پور اردبيلي» نماينده ايران در هيات عامل اوپك، سردار «احمد وحيد دستجردي» مشاور وزير نفت و رييس سابق صندوق بازنشستگي نفت، «سيد صالح هندي» مشاور و متخصص امور حقوقي وزير نفت، «سيد محسن قمصري» مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران هستند.

وزير نفت براي تشكيل اين تيم 5 نفره با رييس جمهور و برخي اعضاي عالي مجمع تشخيص مصلحت نظام، هماهنگي هاي لازم را انجام داده است.

تيم ويژه فروش نفت، انعطاف و چابکی بیشتری در زمینه‌ فروش نفت خام و محصولات نفتی کشور خواهند داشت

 لازم به ذكر است براي حضور در تيم فروش نفت ايران، رستم قاسمي وزير سابق نفت نيز دعوت شده بود كه حضور در اين تيم را نپذيرفت.

زنگنه پيش از اين مدعي شده بود كه در دولت گذشته در زمينه فروش نفت، فسادي رخ داده است. بر این اساس باید دید که آیا این کمیته پنج نفره می تواند از بروز فساد در فروش نفت ایران که زنگنه آن را زمینه مناسبی برای سوءاستفاده می‌داند جلوگیری کند.

لازم به ذكر است تا ماه فروردين، فروش نفت به يک ‌ميليون و چهارصد هزار بشکه در روز رسيده بود كه تنها چيني ها 300 هزار بشكه واردات نفت از ايران داشتند.

طرف چيني به دليل برخي اقدامات در پروژه‌هاي نام‌آوران و آزادگان و اقدامات ديگر، خريد نفت خود از ايران را در چند ماه گذشته كاهش داده اند.