پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمدرضا توكلى‌صابرى- بحران اقتصادى در آمريكا بيش از همه بر طبقه متوسط و طبقه پايين جامعه آمريكا تأثیر گذاشته است. تعطيلى بسيارى از صنايع و بیکار شدن انبوهى از كارگران و افراد تحصيلكرده و متخصصان و مديران سطح متوسط و بالاى صنايع، مشكل بزرگى براى دولت آمريكا شده است و تعداد افرادى كه به صف حقوق‌بگيران بيمه بیکاری افزوده می‌شوند، روزبه‌روز زياد‌تر می‌شود. در بعضى از شهرهاى كوچك حتى پليس، آتش‌نشانى و آموزگاران به علت نداشتن بودجه، كار خود را از دست داده‌اند. 

پرزيدنت اوباما و وزير خزانه‌دارى آمريكا براى مقابله با اين بحران اقتصادى كوشش‌هاى زيادى كرده‌اند، اما خود مردم آمريكا هم براى مقابله با اين بحران دست به كار شده‌اند. بعضى‌ها به يادگيرى مهارت‌هاى جديد پرداخته‌اند، بعضى‌ها به‌طور داوطلبانه به افراد بیکار و بى‌خانمان كمك می‌کنند، و روش‌هاى جديدى را براى كمك به همديگر پيدا كرده‌اند. نكته‌ای را كه مى‌خواهم بر آن تكيه كنم اين است كه خود مردم آمريكا براى حل اين مشكل نيز دست به كار شده‌اند و حل تمام مشكلات و ارایه همه راه‌حل‌ها را هم به عهده دولت آمريكا نگذاشته‌اند. 

يكى از ابتكارهايى را كه شبكه خبرى abc، از چند ماه پيش شروع كرده است نقش مردم آمريكا را در مقابله با اين بحران اقتصادى نشان می‌دهد. اين شبكه خبرى كه يك شركت خصوصى و مستقل از دولت آمريكاست، چند ماه پيش خانه‌ای را در قلب آمريكا انتخاب كرد و از اهالى خانه پرسيد كه چه كالاهايى در خانه آنها ساخت آمريكاست و آيا آنها اجازه می‌دهند كالاهايى را كه در آن خانه، ساخت آمريكا نيست از خانه بيرون آورند و به جايش كالاهاى ساخت آمريكا بگذارند؟ آن خانواده پيشنهاد خبرنگار را پذيرفتند. پس از بررسى تمام وسايل و اثاثيه خانه و بيرون آوردن راديو، تلويزيون، يخچال، وسايل آشپزخانه، موكت، كاشى، قاب‌عكس، ساعت، يخچال، ميز، صندلى و خلاصه هر آنچه كه غيرآمريكايى و بيشتر ساخت چين بود، فقط يك گلدان در خانه ماند كه ساخت آمريكا بود! بقيه وسايل خانه حتى دستشويى و شير آشپزخانه در خارج از آمريكا ساخته شده بود. به اين ترتيب نظر بسيارى از متفكرين آمريكايى را اثبات كرد كه می‌گويند آمريكا جز اسلحه و دارو محصول ديگرى نمی‌سازد و با مكانيسم‌هاى پولى و بانكى جهان را كنترل می‌كند. 

خبرنگار سعى كرد كه براى هركدام از كالاها و وسايلى كه از اين خانه بيرون آورده بود، در گوشه‌ای از آمريكا توليدكننده‌ای پيدا كند كه همان كالا را با كيفيت مساوى يا به همان قيمت توليد می‌كرد. معلوم شد كه بسيارى از اين كالاها در آمريكا توليد می‌شود و بسيارى از توليدكنندگان پيش از اين واحدهاى بزرگترى بودند كه در اثر واردات همان كالاها از چين به تدريج توليدشان كمتر شده يا درحال ورشكستگى هستند. خبرنگار درطى برنامه‌هاى مختلف، توليدكنندگان مختلف را كه كالاهاى مشابه كالاهاى وارداتى توليد می‌كردند معرفى كرده و با كارگران اين واحدهاى توليدى مصاحبه می‌كرد و نشان می‌داد كه چگونه كالاهاى ارزان‌قيمت چينى دارد اين واحدهاى توليدى را به ورشكستگى می‌كشاند. سپس با تأكيد بر پرچم آمريكا و واژه «ساخت آمريكا» از بينندگان خود می‌خواست تا از خريد كالاهاى «ساخت آمريكا» حمايت كنند. مدتى پس از معرفى هر كارگاه و كارخانه توليدى به همان جا رفته و نشان می‌داد كه چگونه حمايت مردمى سبب جلوگيرى از ورشكسته شدن آن واحد توليدى شده و حتى بعضى از اين واحدها، كارگران و كارمندان بيشترى را استخدام كرده‌اند و توليد آنها نيز افزايش يافته است. طبق تخمين اين خبرنگار، اگر هر آمريكايى ۶۴ دلار كالاى آمريكايى می‌خريد، ٢٠٠‌هزار شغل جديد در آمريكا ايجاد می‌شد.

حال می‌خواهم به موضوع اصلى برگردم. اكنون كه بحران اقتصادى بسيارى از كشورها را در بر گرفته و دامنه آن به ايران نيز رسيده است، به علاوه محاصره اقتصادى كه كشورهاى اروپايى و آمريكايى و اقمار آنها بر ايران تحميل می‌كنند، جا دارد كه مطبوعات و ديگر رسانه‌هاى عمومى با تشويق هموطنانمان به خريد كالاهاى ايرانى در مبارزه با اين محاصره اقتصادى شركت جويند. پيش از انقلاب، مدتى شعار «ايرانى، جنس ايرانى بخر» توسط حكومت وقت ترويج می‌شد. من نمی‌دانم تأثیر آن شعار چقدر بود، چون آن حكومت در مردم نفوذى نداشت، اما مطمئن هستم اگر اين شعار توسط رسانه‌هاى عمومى، امام جمعه شهرهاى مختلف، و مديران كشور تبليغ شود، كمك بزرگى در به راه افتادن كارخانه‌هايى خواهد بود كه درحال حاضر یا پایین‌تر از ظرفيت كار می‌كنند یا درحال تعطيل شدن هستند. شک نیست که این رفتار حداقلی می‌تواند منجر به افزايش توليد آنها و ايجاد اشتغال شده و سپری بزرگ در برابر محاصره اقتصادى ايجاد کند.

البته می‌دانم كه بازاريان محترم و تجار گرامى ممكن است از اين شعار خوششان نيايد و بگويند كه چرا زحمت بى‌خودى می‌كشيد، ما می‌توانيم همان كالا را با قيمت پايين‌ترى از چين وارد كنيم، همان‌طور كه بسيارى از كالاهايى را كه تاكنون در ايران توليد می‌شد به اين ترتيب با كالاهاى چينى جايگزين كرديم.

البته مسلم است كه همه شما، خير و رفاه مردم را در نظر داريد و اين نيات خير شما مأجور است ولى به هيچ‌وجه نگران نباشيد چون اين كار اصلا به منافع شما كوچك‌ترين خدشه‌ای وارد نمی‌كند، چون شما می‌توانيد درعوض كالاهاى ايرانى را كه بسيارى از آنها كيفيت بالاترى از كالاهاى چينى دارند به كشورهاى همجوار، چين يا هر كشور ديگرى صادر كنيد كه بدون‌شک و تردید، اجر و ثواب صادرات هم به اندازه واردات است. 

رسانه ها صنايعى را كه به علت واردات كالاهاى چينى يا علل ديگر در معرض تعطيلی هستند معرفى كرده و به مردم توصيه كنند كه به جاى خريد كالاهاى چينى، كالاهاى اين توليدكنندگان را خريدارى كنند، حتى اگر بعضى از آنها درحال حاضر گران‌تر از كالاهاى مشابه خارجى باشند. به اين ترتيب با زياد شدن مصرف‌كنندگان آن كالای تولید داخل، توليد افزایش و کالا ارزان‌تر شده و کالای تولیدکنندگان هموطنمان، قابل رقابت با كالاهاى خارجى می‌شود. 

شعار «ايرانى، جنس ايرانى بخر» را دوباره راه بيندازيد و از احساس ايرانى و اسلامى براى رونق اقتصادى و مبارزه با تحريم‌ها استفاده كنيد.