وزارت علوم در هفته ای که گذشت با حاشیه ها و اخبار متعددی از جمله ماجرای لو رفتن سوالات آزمون سنجش، سوء استفاده از نام دانشگاه تهران، حیوانات ناخوانده و چند خبر دیگر با خود به همراه داشت.

 
 تکذیب مشاهده سوسک در غذای دانشگاه تهران
در پی انتشار خبری مبنی بر مشاهده سوسک در بوفه پردیس مرکزی دانشگاه تهران، خبرنگار ما با تعدادی از مسئولان دانشگاه تهران تماس گرفت اما جلسات همیشگی شان، اجازه پاسخ دادن به این سوال را نداد.

 

این موضوع را از یکی از کارکنان بوفه دانشگاه تهران جویا شدیم. این کارمند بوفه دانشگاه تهران در خصوص اینکه آیا در بوفه دانشگاه تهران پیتزا سرو می شود یا نه، گفت: پیدا شدن سوسک در پیتزای بوفه دانشگاه تهران کاملا کذب است؛ چرا که منوی بوفه این دانشگاه پیتزا سرو نمی کند و در برنامه غذایی دانشگاه، پیتزا وجود ندارد.

 

اسامی دعوت شدگان مصاحبه دکتری اعلام شد 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: اسامی دعوت شدگان به مصاحبه کنکور دکتری سال 95 بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت. وضعیت داوطلبان در کد رشته محل های انتخابی، برای شرکت در مرحله ارزیابی تخصصی دانشگاه ها بر اساس حد نصابی است که از سوی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شده است.

 

ماری که مهمان ناخوانده خوابگاه دختران دانشگاه شیراز شد 
در پی انتشار خبری مبنی بر مشاهده ی یک مار در راهرو طبقه دوم خوابگاه شماره 10 دختران دانشگاه شیراز، خبرنگار ما با برخی از مسئولان این دانشگاه تماس گرفت تا موضوع را پیگیری کند.
معصومه صابر مسئول واحد بهداشت در معاونت دانشجویی دانشگاه شیراز، توضیحاتی در این باره ارائه داد و گفت: بعد از مشاهده ی یک مار باریک توسط دانشجویان دختر، مسئول خوابگاه از این موضوع مطلع شد و تاسیسات شیفت روز خوابگاه به سرعت این مار را کشتند. 

 

کارت شرکت در آزمون ارشد از 13 اردیبهشت ماه توزیع می‌شود 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: آزمون کارشناسی ارشد برای 136 کد رشته امتحانی در روزهای پنجشنبه پانزدهم، جمعه شانزدهم، و شنبه هفدهم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

وی افزود: همزمان با آزمون مذکور اولین مرحله آزمون بیست و یکمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در 20 مجموعه برگزار می‌شود.

 

ماجرای لو رفتن سوالات آزمون سنجش 
نهم اردیبهشت تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که مربوط به لو رفتن سوالات نوبت سوم آزمون جامع سنجش بود که به سازمان سنجش و آموزش کشور نسبت داده شد اما پس از پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مسئولان سازمان سنجش از این موضوع اظهار بی اطلاعی و موضوع را تکذیب کردند.

 

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در این باره اظهار داشت: این سوالات مربوط به آزمون های سازمان سنجش نبوده و احتمالا در دسته آزمون هایی است که توسط شرکت های تعاونی به صورت آزمایشی برگزار شده و پاسخ آن با روندی سریع در دسترس شرکت کنندگان آزمون ها قرار می گیرد.

 

سوء استفاده از نام معتبر دانشگاه تهران 
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: برخی آژانس های مسافرتی از شرکت های بیرونی هستند که متاسفانه از نام معتبر دانشگاه تهران سوء استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: ما به دانشجویان هشدار می دهیم که فریب این تورهای مسافرتی را نخورند. دانشگاه تهران  به هیچ عنوان تور مسافرتی به اروپا ندارد اگر توری هم باشد باید مجوزش از سمت معاونت فرهنگی دانشگاه باشد و این خبر کاملا کذب است.

 

اخراج 50 نیروی روزمزدی از وزارت علوم 
محمد حسین امید معاون اداری و مالی وزیر علوم درباره اخراج 50 نیروی روزمزدی از وزارت علوم اظهار داشت: این افراد که 50 نفر بودند، فعالیت خود را به صورت روزمزد در مقاطعی خاص از زمان شروع کردند که به دلیل وجود برخی روابط و نداشتن قرارداد از وزارت علوم اخراج شدند.

 

هیچ یک از این 50 نیرو نه تنها تاکنون از وزارت علوم حقوقی دریافت نکرده اند بلکه هیچ نوع قرارداد همکاری هم نداشتند. طبق قانون، جذب نیرو در دستگاه دولتی باید از طریق آزمون رسمی، مصاحبه و انتخاب بر اساس اولویت ها صورت گیرد.

 

عدم اعمال سنوات برای هر 3 مقطع تحصیلی در دستور کار قرار گرفت 
ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: با بررسی های بیشتر، پیشنهاد دادیم ترم پنجم برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و ترم 9 برای دانشجویان کارشناسی و دکتری به عنوان سنوات محسوب نشود. این پیشنهاد به هیات امنای صندوق رفاه ارائه شد که امیدواریم تصویب شود.

 

نتایج آزمون فراگیر ارشد پیام نور اعلام شد
محمد رضا ابراهیمی مدیرکل آزمون و سنجش دانشگاه پیام نور در خصوص اسامی پذیرفته شدگان فراگیر ارشد پیام نور عنوان کرد: اسامی پذیرفته شدگان شانزدهمین دوره آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور در سامانه سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org منتشر شد.

 

وی ادامه داد: در این دوره از آزمون فراگیر، 20 هزار داوطلب ارشد پذیرفته شدند. پذیرفته شدگان می توانند در 588 رشته و 112 واحد الکترونیکی، ثبت نام کنند.

 

آموزش های دانشگاه آزاد پژوهش محور می شود 
ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تبدیل وضعیت آموزش های دانشگاه آزاد به پژوهش محور یکی از اصلی ترین برنامه های دانشگاه است که برنامه ششم توسعه نیز بر همین مبنا تدوین شد.

 

وی افزود: افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی، پاسخگویی به نیازهای جامعه، همچنین مشارکت همه جانبه در حوزه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان از جمله اهداف مهم دانشگاه آزاد است.

 

افزایش اختیار دانشگاه‌ها در کمیسیون موارد خاص
مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان درباره آیین‌نامه کمیسیون موارد خاص گفت: فعالیت این کمیسیون در زمینه مسائلی است که خارج از اراده دانشجویان، در حوزه مسائل آموزشی برای آنها ایجاد شود؛ برای مثال اگر بیماری یا مشکلات خانوادگی باعث ایجاد مشکلات آموزشی برای دانشجویان شود، در این شرایط کمیسیون تصمیم می‌گیرد نگاه مساعدی به دانشجو داشته باشد و فرصت دیگری به او دهد.

 

دانشگاه پیام نور سفیر انتقال فرهنگ لباس ایرانی به ایتالیا شد 
مهران فردین نماینده اصناف دانشگاه پیام نور اذعان داشت: تفاهم نامه ای با هدف انتقال علم و تکنولوژی طراحی لباس ایتالیا بین اتحادیه پوشاک ایران و فدراسیون مد و محصولات این کشور با همکاری دانشگاه پیام نور امضا شد. 

 

وی با اعلام این خبر که دانشگاه پیام نور در ایتالیا هم شعبه دارد، ادامه داد: همین موضوع سبب شد، اتحادیه پوشاک زیر نظر این دانشگاه با فدراسیون مد و محصولات ایتالیا در زمینه تبادل علم و تکنولوژی تفاهم نامه ای را به امضا برساند. بخش آموزشی این تفاهم نامه بر عهده دانشگاه پیام نور گذاشته شده تا طراحی لباس در کشور تقویت شود.

 

اسامی دروس بازنگری و ابلاغ شده به دانشگاه ها
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص بازنگری دروس رشته های علوم انسانی گفت: بازنگری اساسی در رشته های علوم انسانی با همکاری دانشگاه ها و شورای تحول علوم انسانی در حال انجام است. دانشگاه علامه در باز خوانی، باز تعریف و برقراری ارتباط بین تدوین کنندگان این رشته ها و جامعه استادان علوم انسانی در کنار شورای تحول قرار دارد.
به گفته وی، برنامه های درسی روانشناسی و برخی گرایش های مدیریت و حقوق، مطالعات زنان و رشته های مشابه در شورای تحول تصویب و به دانشگاه ها ابلاغ شده که در حال اجرا است.

 

مهلت ثبت نام دوره پژوهش محور دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد 
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ثبت نام دوره های بدون آزمون و پژوهش محور دکتری تخصصی این دانشگاه روز شنبه 11 اردیبهشت به پایان می رسد.  تمامی افرادی که متقاضی شرکت در دوره دکتری تخصصی و پژوهش محور دانشگاه آزاد اسلامی هستند تنها تا پایان مهلت اعلام شده فرصت دارند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش به نشانی azmoon.org  نسبت به ثبت نام اقدام کنند. 

 

آخرین وضعیت شهریه پردیس پولی دانشگاه شهید بهشتی 
محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص افزایش شهریه و تغییرات در پذیرش پردیس های شهید بهشتی اظهار داشت: تغییرات خاصی در شرایط پردیس ها وجود ندارد و شهریه آنها تغییری نخواهد داشت؛ البته اطلاعات دقیق در سایت دانشگاه قابل مشاهده است. برای افزایش شهریه ها هم هیئت امنا تصمیم گیرنده است اما قصد افزایش قیمت نداریم.

 

لایحه برخورد با تخلفات پایان نامه نویسی در انتظار بررسی مجلس 
محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم درباره پایان‌نامه نویسی برخی استادان به جای دانشجو اظهار داشت: تخلف پایان ‌نامه نویسی استادان و فروش آن به دانشجویان از جمله کارهایی است که معمولا به ندرت یا اصلا اتفاق نمی افتد.
وی ادامه داد:‌ اگر موردی از این تخلف مشاهده می شود از سوی موسسه‌های غیرمجازی است که جمعی از افرادی که اهل پژوهش نیستند آنها را تشکیل داده‌ و کپی و متناسب سازی می کنند. نحوه برخورد با متخلفان دانشگاهی اعم از استاد، دانشجو و کارمندان آیین‌نامه خاص خود را دارد که بر اساس آن سه آیین‌نامه، برخورد لازم صورت می گیرد.

 

مجلس هفته آینده برای سوابق تحصیلی اصلاحیه صادر می کند 
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: این طرح 2 فوریتی با امضا 60 نماینده به مجلس ارائه شد، که قرار است هفته آینده در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسه میزان تاثیر سوابق تحصیلی مطرح نیست.
وی ادامه داد: در این طرح 2 فوریتی، مجلس در نظر دارد، اصلاحیه ای بر رای صادر شده دیوان عدالت اداری صادر کند. چندی پیش دیوان عدالت اداری یک رای در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی صادر کرده بود. این اصلاحیه راه مجلس را برای تصمیم گیری در خصوص میزان تاثیر سوابق تحصیلی باز می کند.