پايگاه خبري تحليلي «پارس»- فاطمه محمدصالحی- اربعین آن روزی است که شیخ‌مفید، شیخ طوسی و علامه‌حلی (قدس سره) درباره‌اش می‌نویسند: روز بیستم صفر روزی است که اهل‌بیت امام‌حسین‌(ع) از شام به مدینه بازگشتند.

 در اين روز، جابر‌بن عبدالله‌انصاري از مدينه به كربلا آمد و او نخستين كسي بود كه امام حسين(ع) را زيارت كرد و چند روز در آنجا به عزاداري پرداخت. اما اين همه توصيه به اهميت اربعين تنها براي يك ختم روز چهلم نمي‌تواند باشد؛ اربعين حرف‌هاي مهم‌تر از اينها با ما دارد.

arabeinpeyade (3)

جامانده‌ها از كاروان كربلا چكار كنند؟
به همان اندازه كه مجاهدت‌هاي امام‌حسين(ع) در شكل‌گيري حماسه عاشورا تا امروز عامل بسياري از آزادي‌خواهي‌ها و شناخت يزيد‌ها و... شده، تلاش حضرت زينب(س)، امام سجاد(ع) و بازماندگان عاشورا هم در نشر اين حماسه مهم بوده است. امروز اگر ما هم دوست داريم خودمان را به رازهاي اربعين پيوند بزنيم و اگرچه از پياده‌روي اربعين جامانده‌ايم اما اربعيني باشيم، مي‌توانيم همه هنرمان را به‌كار بگيريم تا بشويم مبلغ اربعين. مثلا: 
اگر كسي تسلط خوبي به‌كار رسانه‌اي دارد، مي‌تواند خاطره زائران سال‌هاي قبل را كه احتمالا در همين نزديكي‌ها مي‌توان آنها را پيدا كند به بروشوري تبديل و روز اربعين به مردم بدهد تا از امروز علاقه‌مندان سال بعد پياده‌روي اربعين بيشتر شوند.

اگر كسي به زبان انگليسي و... مسلط است مي‌تواند در تبديل اطلاعات شناخت امام حسين(ع) به زبان‌هاي ديگر دست بزند و آن را در شبكه‌هاي خارجي منتشر كند.

هراستعدادي كه داريم از آن براي بزرگداشت اربعين استفاده كنيم مثلا برگزاري مراسم اربعين، مداحي كردن يا سرودن شعر همانطور كه امام صادق(ع) فرمودند: 
هركس يك بيت شعر درباره حادثه عاشورا بگويد و كساني را با آن بيت شعر بگرياند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد كرد. يعني همانطور كه تلاش امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) تبليغ درست و آگاهي بخشي در برابر تبليغ يزيد زمانشان بود امروز هم ما بايد ادامه‌دهنده آن مسير فرهنگي باشيم.

از حالا براي اربعين سال آينده خود از خداوند، سفر كربلا را بخواهيد تا شما هم جزو كاروان پياده‌روي تا كربلا باشيد؛ چراكه از امام صادق(ع) نقل شده است: «هيچ‌كس نيست مگر اينكه در روز قيامت آرزو مي‌كند كه‌ اي كاش امام حسين را زيارت كرده بودم زماني كه احترام به زائران امام حسين را مي‌بيند.» سفر كربلا علاوه بر هزاران ثواب معنوي، بسياري از مشكلات دنيايي زائران را هم حل مي‌كند.

arabeinpeyade (4)

درست است كه امسال قسمت نشد زائر كربلا شويد اما اگر يادتان به اين جمله باشد كه« كل ارض كربلا و كل يوم عاشورا» كمي دلگرم مي‌شويد. به كتاب مفاتيح، بخش‌ماه صفر، روز بيستم مراجعه كنيد تا درباره مستحبات اين روز بيشتر بدانيد. يكي از كارهاي خوب روز اربعين خواندن زيارت اربعين است. اين دعاي كوتاه يادگاري است كه از امام عسكري(ع) به ما رسيده و در آن سلام‌ها و ذكر‌هاي زيبايي از تلاش‌هاي امام‌حسين شده است. اگر بخواهيم يادگاري با معرفتي از اربعين امسال برداريم، مي‌توانيم به يك جمله زيارت اربعين خوب فكر كنيم تا آن را براي زندگي خود ماندگار كنيم: در بخشي از زيارت اربعين آمده كه امام حسين خون دل خورد تا ما مردم از جهالت بيرون بياييم.

راستي يك ساعت در اربعين امسال را به مرور زندگي شخصي خود بپردازيم. آيا ما در زندگي دوست داشتن‌هايمان به‌خاطر خدا و دلگيري‌هايمان از روي تبري است؟ امام حسين(ع) امروز زمان ما و يزيد امروز زمان ما كيست؟ ما امروز در صف امام حسين(ع) هستيم يا كوفيان يا يزيديان؟

وقتي امام زمان روضه مي‌خواند: اگر امسال هوس روضه شنيدن كرديد، مي‌توانيد به كتاب مفاتيح مراجعه كنيد و زيارت ناحيه مقدسه را بخوانيد. اين زيارت از زبان امام زمان(عج) روايت شده و روضه‌اي بدون افراط و تفريط است.

زيارت عاشورا زمان ندارد. سرمشق زندگي در مرز بندگي و با الگوي امام حسين است كه از خوبي‌هايش زياد براي ما گفته‌اند. اربعين مي‌شود زيارت عاشورا را كامل خواند يعني با ذكر‌هاي صدتايي. در زندگي آيت‌الله بهجت آمده است كه ايشان 50سال زيارت عاشورا با ذكرهاي صدتايي را ترك نكردند حتي درآخرين روز زندگي‌شان.

arabeinpeyade (5)

نذر يعني كاري را براي رضاي خدا انجام دادن كه اغلب بعد از حاجت‌خواهي انجام مي‌شود. بسياري از دوستان اهل‌بيت با بخشي از درآمد خود كه گاهي چندان زياد هم نيست، دوست دارند در ايامي مانند اربعين نذري بدهند اما محور قبول هر نذري اخلاص و براي خدا بودن است كه اين هيچ وقت نبايد فراموش شود و با اين حساب ديگر كم و زياد بودن نذري اهميت پيدا نمي‌كند. شكل نذري‌ها را دل افراد تعيين مي‌كند اما برخي نذري‌ها كه اتفاقا هزينه زيادي دارد و در كنار آفت‌هاي زيادي مثل تجمل‌گرايي‌و... هم بر افراد تحميل مي‌كند، اصلا در اسلام سابقه ندارد كه تازه بعضي‌ها برايش خواص مهمي را هم بيان مي‌كنند. مراقب بودن از اينكه نذري دادن براي عابرين خيابان، مأموران شهرداري و... زحمت ايجاد نكند از ريزه‌كاري‌هايي است كه گاهي كل نذر را تحت‌تأثير قرارمي‌دهد. نذري‌هاي شريكي فرصت خوبي است تا افراد در حد توان خود و با اخلاص به هم كمك كنند تا از طريق يك كار دسته جمعي هدفي را به انجام برسانند. چه خوب كه خداي باسخاوت هيچ اجري را به‌خاطر فعاليت شريكي از تك‌تك نذر‌كنندگان دريغ نمي‌كند. نذر كارهاي عملي مثل تميز كردن خيابان، تعمير وسايل مسجد، نذر كارهاي علمي مثل آموزش به افراد ناتوان، نذر كارهاي فرهنگي مثل آموزش مسائل ديني به تعدادي از فاميل‌ها به شكل‌هاي دوست‌داشتني و... هم مي‌تواند نذر شما باشد.

راز روز چهلم
براي يكي مثل ما كه در قرن ارتباطات و هزاران سال بعد از عاشورا زندگي مي‌كنيم، ديگر نمي‌توان آرزو كرد كه عاشوراي سال 61 هجري دوباره تكرار شود تا ما هم بشويم يكي مثل 72 تن اما هنوز هم مي‌توانيم پيغام‌بر عاشورا شويم؛ نمونه‌اي مانند حضرت زينب(س). اربعين امام حسين(ع)، شروع يك كار فرهنگي بود كه هرساله هم تكرار مي‌شود و مي‌خواهد نيم روز عاشورا را براي هميشه زنده نگه دارد. معني اين حرف‌ها اين نيست كه خدا نمي‌تواند عاشورا را زنده نگه دارد بلكه اين تلاش‌هاي ما، مي‌تواند سهم ما باشد از درياي خوبي‌هايي كه امام حسين با خود دارد.

ثروت، قدرت و دستگاه‌هاي تبليغاتي همه دست به‌دست هم دادند تا بعد از عاشورا، همه‌‌چيز با شهادت 72تن تمام شود اما نخستين جرقه سفر به كربلا با حضور جابربن عبدالله‌انصاري اين فكر را باطل كرد. اين يعني اگر صدها شبكه ماهواره‌اي و... هم امروز قدرت خبرپراكني را در دست داشته باشند باز هم مي‌توانيم با كارهاي خوب و سنجيده و با اخلاص، بر تبليغ آنها غلبه كنيم، به شرط آنكه خود را در مسير جريان هدايت خوبان هم قرار دهيم.

arabeinpeyade (6)

براي همه كساني كه دلشان مي‌خواهد بهتر و عاقلانه‌تر زندگي كنند، كشتي امام حسين(ع) هم بزرگ‌تر است و هم جادارتر و آنها كه از وصل شدن به عاشورا جا مانده‌اند اين بار با فرصت اربعين فرصت وصل شدن به امام‌حسين(ع) را پيدا مي‌كنند.

يكي از رسم‌هاي توصيه شده براي برگزاري شكوهمند مراسم اربعين پياده‌روي اين روز است اما چرا؟
آيت‌الله بهجت درباره نقش پياده‌‌روي روز اربعين مي‌گويد: روايت است كه امام زمان(عج) كه ظهور فرمايند ندا مي‌كند به اهل عالم، اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين قَتَلُوهُ عَطشاناً... امام زمان خودش را به واسطه امام‌حسين(ع) به همه عالم معرفي مي‌كنند... . بنابراين در آن زمان بايد همه مردم عالم، حسين(ع) را شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم، حسين(ع) را نمي‌شناسند و اين تقصير ماست، چون ما براي سيدالشهدا(ع) طوري فرياد نزديم كه همه عالم صداي ما را بشنود. پياده‌روي اربعين بهترين فرصت براي معرفي حسين(ع) به عالم است.
اربعين از ما تلاش براي تبعيت از امام زمان عصر خودمان را مي‌خواهد. اين همان توجه بزرگداشت ايام‌الله است كه قرآن ما را به آن سفارش مي‌كند.

مهم‌ترين عمل روز اربعين، زيارت امام‌حسين(ع) است كه نور‌علي نور آن مي‌شود زيارت با پاي پياده. امام صادق(ع) درباره ثواب زيارت امام‌حسين(ع) با پاي پياده مي‌فرمايد: كسي كه با پاي پياده به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند به هر قدمي كه برمي‌دارد يك حسنه برايش نوشته و يك گناه از او محو مي‌فرمايد و يك درجه مرتبه‌اش را بالا مي‌برد. وقتي به زيارت رفت، حق تعالي 2 فرشته را موكل او مي‌‌فرمايد كه آنچه خير از دهان او خارج مي‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننويسند و وقتي برگشت با او وداع كرده و به وي مي‌‌گويند:‌ اي ولي خدا! گناهانت آمرزيده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بيت رسولش هستي. به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهي ديد و آتش نيز هرگز تو را نخواهد ديد و تو را طعمه خود نخواهد كرد.

arabeinpeyade (8)

پيشنهاد‌هاي يك اربعين بامعرفت
زيارت كربلاي ايران: در ايران امامزاده واجب‌التعظيمي وجود دارد كه در‌ شأن ايشان آمده است، زيارت ايشان مانند زيارت امام‌حسين(ع) است. صحبت از امامزاده عبدالعظيم‌حسني در شهر‌ري واقع در تهران است. ايشان از نوادگان امام حسن‌مجتبي(ع) و از عالمان وارسته و راويان حديث مورد اعتماد اهل‌بيت(ع) بوده‌اند.

اگر قصد زيارت حضرت عبدالعظيم را كرديد، بهتراست بدانيد كه در جوار ايشان 2 امامزاده ديگر هم قرار دارد.

اگر دلتان خيلي با سفر كربلا بوده است اما قسمت نشده، به قصد زيارت كربلا مي‌توان در مناطق نزديك خودتان پياده‌روي كنيد و با ظاهري عاشورايي، محبت‌تان را به امام حسين(ع) اعلام كنيد. بعضي‌ها در اين روز از حرم حضرت معصومه(س) تا جمكران يا از مناطقي در تهران تا حرم حضرت عبدالعظيم يا طي مسافتي تا حرم امام رضا(ع) را پياده مي‌روند و با خود سربند و پرچم و... حمل مي‌كنند.

arabeinpeyade (9)

گاهي دليل جاماندن از كاروان پياده‌روي كربلا، نگهداري از بچه‌ها مي‌شود. بهتر است به جاي آنكه بخواهيد ناراحت باشيد و... به اين فكر كنيد كه مي‌توانيد با يك برنامه‌ريزي از روز اربعين بهانه‌اي براي تربيت نسل آينده محبين و پرچم‌داران امام‌حسين(ع) درست كنيد. اگر اربعين را بزرگداشت كارهاي زينبي براي قيام امام‌ حسين(ع) بدانيم، آن وقت تربيت حسيني فرزندان، خودش مي‌شود عين ياري امام‌حسين(ع) كه از تصميم به بارداري تا تربيت هر دوره سني را شامل مي‌شود.

یکصدا لبیک یا حسین(ع)
پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حمیدرضا ابراهیمی- این روزها همه جا بحث اربعین است. همه جا از پیاده‌روی تا کربلا صحبت می‌کنند. آنها که رفته‌اند برای نرفته‌ها می‌گویند و آنها که نرفته‌اند حسرت می‌خورند.

دل‌سوژه‌ها هم كربلايي است. گويي جان واژ‌ه‌ها تشنه است كه از اين حال و هوا بنويسد. وقتي حالت اربعيني باشد گزارش اربعيني هم به تو مي‌خورد. وقتي قرار است در پياده‌روي كربلا شركت كني قسمت مي‌شود درباره حال و هواي خدام اين عزادار‌ها قلم‌فرسايي كني.

arabeinpeyade (10)

اسكان در مدارس كربلا
محسن آخوند‌زاده، مسئول هيئت خدام‌الحسين(ع) است. اين هيئت دانشجويي از سال 90 كار خود را آغاز كرده است؛ با محور قرار دادن دانشجويان و فعال كردن آنها در كشور عراق و عتبه مقدسه. از همان آغاز كار سعي كرده‌اند كه فعاليت اين هيئت مختص تهران نباشد و در استان‌هاي مختلف ارتباط داشته باشند. تقريبا سال 91 در تمام استان‌ها نماينده استاني داشته‌اند. در سال 91، دانشجويان را به پياده‌روي اربعين اعزام كردند. حول‌و‌حوش1400دانشجو اعزام شدند. براي نخستين‌بار ظرفيت اسكان در مدارس كربلا توسط اين هيئت فعال شد. اين اتفاقي بود كه با يك پيشنهاد كاملا دانشجويي در يك جلسه مطرح شد. بعد از اينكه دوستان عراقي‌شان پيگيري كردند، به اين نتيجه رسيدند كه از نظر مسئولين عراق مشكلي وجود ندارد ولي در بازديد مدارس اعلام كردند كه مدارس شرايط اسكان ندارند، چون مي‌خواستند حداقل هزينه را براي دانشجويان داشته باشد. دانشجويان را به‌صورت جهادي به كربلا فرستادند و آنها مدارس را براي اسكان آماده كردند. اين شد كه اسكان در مدارس كربلا شروع شد. در سال‌هاي بعد گروه‌هاي ديگر در مدارس كربلا زائرين امام‌حسين(ع) را اسكان دادند. افتخار اين هيئت اين است كه امسال موكب‌هاي ايراني زيادشده و خوشحالند كه اين سنت حسنه جاري و ساري شده‌است.

arabeinpeyade (2)

ما هم مي‌آييم

در پياده‌روي سال 91 براي اين هيئت دانشجويي يك اتفاق مهم افتاد. در مسير پياده‌روي با پرچم كشور‌هاي مختلف برخورد كردند، مثلا انگليس و يا حتي پرچم كشور تانزانيا هم قابل ديدن بودند، ولي پرچم ايران نبود. انتظار داشتند پرچم ايران را ببينند ولي اين انتظار محقق نشد. پذيرايي ايراني‌ها هم فقط در حد چاي بود. همكاري وجود داشت ولي تحت بيرق و پرچم جمهوري اسلامي ايران نبود. همين شد يك علامت سؤال. همان‌جا ميثاق بستند كه پرچم جمهوري اسلامي ايران را به‌عنوان خادمي در اين مسير به اهتزاز در بياورند. اين زمينه نخستين موكب رسمي جمهوري اسلامي در سال 92 شد.

arabeinpeyade (20)

موكب چيست؟
موكب به محل‌هايي گفته مي‌شود كه از زائرين پذيرايي مي‌كنند؛ هر مكاني كه عراقي‌ها در اختيار زائرين قرار مي‌دهند. شايد بعضي موكب‌ها در حد ارائه بسته دستمال كاغذي باشد و شايد بعضي‌ها، سفره‌هايي در حد رئيس قبيله پهن مي‌كنند، به قول ما ايستگاه صلواتي، منتها با اين تفاوت كه موكب، محلي براي استراحت هم هست. مي‌شود تعبير حسينيه‌اي صلواتي را براي موكب اختيار كرد. در خيلي از اين موكب‌ها لباس‌هايتان را مي‌دهيد و آنها براي شما مي‌شويند و حتي مي‌خشكانند. در بعضي موكب‌ها ماساژ پا و بدن هم مي‌دهند. بعضي‌ها هم كفش تعمير مي‌كنند و حتي بعضي ديگر كالسكه بچه تعمير مي‌كنند. اينها همه در محل‌هايي تحت عنوان موكب انجام مي‌شود.

arabeinpeyade (11)

ولي افتاد مشكل ها
آقاي آخوند‌زاده راجع به سختي‌ها و مشكلات اين راه مي‌گويد: «ما در اين راه خيلي سختي كشيديم كه اين حركت را بقبولانيم. البته بعضا دلايل آنهايي كه با اين حركت مخالف بودند، غيرمنطقي بود. كاري بود كه تا به حال انجام نشده بود و كسي چنين جسارتي را نداشت. با همه اين تفاسير، وقتي علم اين موكب را بلند كرديم عراقي‌ها خيلي استقبال كردند تا آنجا كه فرماندار كربلا براي تشكر به اين موكب آمد. از طرف ديگر نظم در موكب ما براي زائرين جذابيت داشت؛ فضايي كه يكپارچه توسط جوانان اداره شود».

مسئول هيئت خدام‌الحسين راجع به جابه‌جايي بارها در مرز ايران و عراق مي‌گويد: «سال گذشته بنا داشتيم در طول 10 روز فعاليت كنيم ولي چون اين نوع خدمت معرفي نشده بود بارها در مرز مهران گير كرد. 12تريلي در مرز مهران متوقف شد. آنها استدلالشان اين بود كه اين بارهاي شما مشمول صادرات مي‌شود و بايد مجوز داشته باشيد. از طرفي هم حق داشتند چون تا به حال خيرات به اين نوع و شكل تعريف نشده بود. همين تأخير باعث شد نذري‌ها در مرز متوقف شود و برنامه 10 روزه ما به برنامه 4روزه تقليل يابد؛ براي هيئت خدام‌الحسين(ع) بسي افتخار بود كه دانشجويان در باز كردن اين مسير نقش اصلي و مهمي داشتند. چون امسال بحمدالله حج و زيارت وارد كار شد و 6 موكب در عراق مستقر كرد. هلال‌احمر و سازمان بسيج شهرداري و هيئت‌هاي مذهبي هم در اين كار ورود كردند. امسال در اربعين اين نوع بارها تحت عنوان خيرات، تعريف قانوني شده است».

arabeinpeyade (12)

حديث محبت به زائران
اعضاي اين هيئت تقريبا يك‌سال برنامه‌ريزي كردند. دانشجويان فعال در اين هيئت مي‌خواستند در فضايي كار كنند كه از آنجا نه بازخورد قبلي داشتند و نه حتي تجربه‌اي. از طرفي هم مي‌خواستند فقط خدمات ارائه ندهند. چه بسا پذيرايي آنها در اين موكب از همه لحاظ جامع و مانع بود. آنها در ليوان‌هايي چاي مي‌دادند كه در آن يك صحنه‌اي از اربعين به‌صورت هنري كار شده بود. از طرفي در اين فكر بودند كه چه وسيله فرهنگي‌اي به زائرين بدهند كه بازتاب و تأثير فرهنگي و در اين جمعيت كثير نمود داشته باشد. آخوند‌زاده در همين زمينه مي‌گويد: «در سال گذشته چون محور جهان تشيع سوريه بود و بحث دفاع از حرم مطرح بود سربند «كلنا عباسك يا زينب» را طراحي و روي سربند‌ها چاپ كرديم و در طول اين چند روز به زائرين داديم. تعداد سر بندها 400هزار عدد بود، رغبت زائرين به حدي بود كه ظرف چند ساعت اين سربند‌ها به اتمام رسيد. اين استقبال براي ما بي‌نظير بود. ما البته زيارت اربعين را چاپ كرده بوديم و مقدار زيادي هم توزيع كرديم».

همانگونه كه ايراني‌ها به‌شدت به امام حسين علاقه دارند، عراقي‌ها هم به‌شدت عاشق امام رضا(ع) هستند. براي همين اعضاي اين هيئت تلاش كردند از حرم امام‌رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) متبرك‌هايي را بگيرند و به افراد محدودي تحت عنوان هديه ويژه ارائه كنند. خدام‌الحسيني‌ها در موكب نمايشگاه عكس نيز داشتند؛ نمايشگاهي با فضاي استكبار‌ستيزي. در اين نمايشگاه، عكس‌هاي برگزيده سال گذشته در معرض عموم قرار گرفت.

arabeinpeyade (13)

هدف جامع؛ شكستن حصر رسانه‌اي
آخوند‌زاده مهم‌ترين هدف اين موكب را شكستن حصر رسانه‌اي در زمينه پياده‌روي كربلا مي‌داند و مي‌گويد: «ما يك هدف جامع داشتيم و آن هم اين بود كه مي‌خواستيم اين حصر رسانه‌اي را بشكنيم و اين پياده‌روي را به‌عنوان بزرگ‌ترين اجتماع بشري به جهانيان معرفي كنيم. ما در تمام فضاهاي مجازي صفحاتي را به نام اربعين 2013 و اربعين پيكس طراحي كرديم. بين مسير يك دكل اينترنتي زديم. يك تيم رسانه‌اي قوي با امكانات اينترنتي در محل اسكان داديم كه اين تيم رسانه‌اي به‌صورت آنلاين محتواي روي صفحات مجازي را بارگذاري مي‌كرد. در تمام صفحات ما، سربند‌ها و طرح‌ها منعكس مي‌شد. اينها باعث شد بالاي 10هزار نفر در 4روز در اين صفحات عضو شوند».

arabeinpeyade (14)

هزينه‌هاي موكب
چون اين هيئت دانشجويي است، هزينه‌ها توسط مردم تأمين مي‌شود. افرادي كه در اين هيئت فعاليت مي‌كنند تلاش مي‌كنند نذورات مردم را جمع‌آوري كنند. بناي اصلي آنها اين است كه از بودجه دولتي استفاده نكنند، ولي در عين حال نهاد‌هايي هستند كه آنها را در اين امر ياري مي‌كنند. مبناي اصلي آنها نذورات مردمي است. در دهه محرم به هيئت‌هاي مذهبي اعلام كردند و آنها نيز كمك‌هاي خود را به اين هيئت عرضه داشته‌اند. سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، شهرداري منطقه6 تهران و شهرداري منطقه 3تهران ازجمله نهاد‌هايي هستند كه به خدام امام حسين(ع) در اين موكب كمك كرده‌اند.

arabeinpeyade (15)

يك نذري ساده
براي امسال هم با توجه به تجربيات سال گذشته برنامه‌ريزي كرده‌اند. آشپزخانه آنها روال گذشته را خواهد داشت. 8روز به زائرين خدمات ارائه مي‌دهند. حسينيه موكب هم، هر روز ظهر، برنامه سخنراني واعظين معروف ايراني و عراقي و همچنين مداحان ايراني و عراقي را خواهد داشت. چايخانه طبق روال سال گذشته با همان طرح روي ليوان، چايي به زوار خواهد داد. سربند‌هايي كه امسال براي زوار برنامه‌ريزي كرده‌اند با شعار يالثارات‌الحسين و تعداد آن نيز 700هزار عدد است. امسال براي نخستين‌بار غرفه كودك راه‌اندازي كرده‌اند. 50هزار عدد كلاه كه روي كلاه‌ها محتواي فرهنگي نقش بسته آماده شده است. آنها اعتقاد دارند هر قدمي كه براي كودكان بردارند تا سال‌هاي سال در ذهن كودك مي‌ماند و اين اثرگذاري زيادي دارد. آنها ديگر نقص‌هاي سال گذشته را نخواهند داشت. اينترنت خوبي به اهالي رسانه مي‌دهند. يك حركت بسيار زيبا و ماندگار نيز از خود بر جاي گذاشته‌اند و آن هم طرح يك نذري ساده است البته با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران. به نيت تمام مادران شهدايي كه كربلا را نديده‌اند به‌مدت 2 روز در تمام فرهنگسراهاي تهران مردم نذورات خود را كه به‌صورت آجيل مشكل‌گشا بود مي‌آوردند و توسط مادران شهدا در فرهنگسراي شفق بسته‌بندي مي‌كردند تا در اختيار اين هيئت قرار بگيرد. برنامه هلال‌احمر هم اين است كه زير بيرق پرچم جمهوري اسلامي فعاليت خود را انجام بدهد، همراه با موكب خدام‌الحسين و موكب‌هاي سازمان حج و زيارت و موكب شهرداري تهران و .... در موكب‌هاي خدام‌الحسين با يك تيم كامل پزشكي و در 2 شيفت كاري دريك كلينيك صحرايي و در موكب‌هاي حج و زيارت چادر‌هاي هلال‌احمر زده خواهد شد و به ارائه فعاليت‌هاي پزشكي مشغول خواهند شد.

آنها نذر جالبي هم داشته‌اند. نذر همه‌شان اين بود كه در اين موكب خادمي كنند به نيت اينكه تمريني كرده باشند براي آمادگي داشتن براي ظهور. آنها دعايشان هم متفاوت بود. دعاي‌شان هم اين بود كه ان‌شاءالله خود حضرت زهرا(س) ياري كند و خود ايشان هم قبول كنند و باعث شادي دل ايشان شود. دانشجوياني كه در اين موكب خدامي كردند امسال به آقاي آخوند‌زاده گفته بودند اگر امسال ما را براي خادمي نبريد نمي‌توانيم در تهران بند شويم. حتي نمي‌توانيم به پياده‌روي كربلا هم برويم، آنقدر كه با اين فضا انس گرفته بودند. اين دانشجو‌ها مي‌گويند تمام سال را منتظريم كه اين ايام بيايد و توفيق بشود كه خدامي زوار امام حسين(ع) را انجام بدهيم. حرف آخر رئيس هيئت خدام‌الحسين هم اين بود: «همه اين كار‌ها در قبال حادثه كربلا و حتي در قبال اين پياده‌روي‌ها نخود يك‌ آش و بلكه كمتر است. اين حركت يك حركت خودجوش است. دوستان يك ‌ماه كاملا كار و زندگي‌شان را تعطيل مي‌كنند تا بتوانند بهترين برنامه‌ريزي و ارائه خدمات را داشته باشند. ان‌شاءالله حضرت زهرا از ما قبول كند.»

arabeinpeyade (16)

80 كيلومتر تكثر در وحدت
محمد يكي از خدام اين موكب است. او از حال‌و‌هواي زوار برايمان مي‌گويد؛ «يك نكته جالب اينكه معمولا وقتي يك عده كمي جايي جمع مي‌شوند بالاخره اختلاف سليقه پيش مي‌آيد و طبعا ناراحتي و... اما جالب است كه در اينجا ما يك مورد مشاجره نيز نديديم؛ حركتي بسيار متين، آرام و همراه با آرامش تمام؛ بسيار زيبا و ديدني؛ بسيار عميق و پرمحتوا. در دل هر كدام از اينان دنيايي هست. دوست داشتم با تمامشان صحبت مي‌كردم. آهاي آدم‌ها بياييد كه در اين دنياي امروز حرفتان شنيدن دارد. آهاي مؤمنان! بياييد كه در اين دنياي تشنه معنويت حرفتان خريدار دارد.»

محمد ادامه مي‌دهد و مي‌گويد: «يكي از زائرين به‌نام ميثم آمد و رو به من كرد و گفت: ما آنقدر پايمان درد مي‌كرد كه مي‌خواستيم هر 5 ستون بايستيم اما وقتي بچه‌ها و خانم‌ها را مي‌ديديم كه با دمپايي دارند مي‌روند خجالت مي‌كشيديم و راه مي‌افتاديم. در جايي به افرادي كه داراي نوزاد بودند شيشه شير مي‌دادند. برخي خانم‌ها، كودكان خود را داخل سبد‌هاي ميوه قرار مي‌دادند و مي‌كشيدند. مرتضي و جواد گفتند ما هم طناب را بگيريم و عكس بگيريم. تو رودربايستي 80تا ستون اين سبد را مي‌كشيدند و آن خانم‌ها هم با خوشحالي مي‌آمدند. جالب اين بود كه وقتي دوستان اين كالسكه‌هاي من درآوردي مي‌كشيدند برخي عرب‌ها به دوستان كمك مي‌كردند و آنها هم مي‌كشيدند».

arabeinpeyade (17)

انسان نمي‌داند كدام بخش از ابعاد اين قضيه را بيان كند. اين 80كيلومتر پر از برخورد انسان‌هاست. ميليون‌ها نفر در حال رفت‌وآمد و رفع حوائج مختلف هستند بدون اينكه شما يك برخورد بد ببيني. اين حركت عظيم، بسيار متين و آرام دارد اتفاق مي‌افتد. همه به آرامشي معنوي و باور‌نكردني رسيده‌اند. علت آن چه مي‌تواند باشد؟ وقتي پاي معنويت راستين در ميان باشد آن هم معنويتي از جنس امام حسين عليه‌السلام، وقتي همه يكدل و يك ‌زبان باشند همين مي‌شود. خيلي عجيب است تو به اينجا كه نگاه مي‌كني تكثر مي‌بيني در عين وحدت. همه يك حرف دارند، همه يك صدا هستند، همه براي يك چيز آمده‌اند. شكوه اسلام و شيعه را در اينجا بايد ديد و از اين قضيه نبايد به سادگي گذشت. مگر شنيده‌ايد كه در بهشت دعوا شود؟ اينجا بهشت است.

ابتدا مي‌خواستيم اينجا را با حج مقايسه كنيم و گفتيم اينجا چقدر شبيه حج است؛ فقير و غني نمي‌شناسد همه يكرنگ و يكدل هستند و ... اما بعد ديديم خيلي متفاوت است. گفتيم اينجا چقدر شبيه بهشت است. حالا كه دارم فكر مي‌كنم مي‌بينم واقعا اينجا بهشت است. هر چه شما مي‌خواهي برايت فراهم است. وقتي اينجا مشاجره‌اي نيست يكي از علائم بهشت است.
اينجا شبيه بهشت است. حسين مي‌گفت:«ديشب من درذهن خودم مي‌گفتم اگه بازهم پتو داشتم خوب بود‌ها چون سردم بود. يك دفعه يك نفر 2 تا پتوي بزرگ آورد و انداخت كنار ما».

arabeinpeyade (18)

اين اربعين متفاوت
پايگاه خبري تحليلي «پارس»- غلامرضابني اسدي- يک اربعين متفاوت در پيش داريم، اين درست که اربعين پيشاني نوشت يک روز در تقويم همه سال هاست. اين هم درست که اربعين بر مدار عاشورا در باور ديني ما جايگاه در خوري دارد، اما «اين اربعين» متفاوت با ديگر اربعين هاست. چرا که شرايط متفاوت است. چرا که، عراق، روزهاي حساسي را مي گذراند، چرا که داعش توحشي بسان شمر و سنان در منطقه مي پراکند، چرا که آنان حاضرند کور شوند، اما شکوه اربعين را نبينند، چرا که ما نيز اراده کرده ايم، «غيرت نمايي» و «قدرت نمايي» را در اوج به تماشاي جهانيان بگذاريم تا کور شود هر آنکه نتواند ديد و گفته ايم، نه تنها بخشي از عراق، اگر همه دنيا هم از يزيد، لبريز شود، ما پشت به سالار شهيدان نخواهيم کرد، لذاست که عراقي ها، ميليون در ميليون از هر جاي اين کشور راهي کربلا مي شوند و از ايران نيز، بيش از يک ميليون نفر با عشق، با جان، جهان را به تماشاي حماسه حضور خود مي خوانند و اين رفتن و اين خوانش، چنان شکوهي دارد که اربعين را بيش از گذشته، رنگ حسيني مي زند و حضوري چنين بهنگام، دراربعيني متفاوت، نفي توحش داعش، نفي هراس از حرام کرداري تروريست ها، نفي توطئه هايي که نابرادري مي پرورد، نفي هر چه غير حق است را به دنبال دارد.

arabeinpeyade (19)

اين اربعين متفاوت است، هم براي آناني که در عراق به سوي کربلا حرکت مي کنند و هم براي ما که چشم به کربلا داريم و دلمان در هواي حرم پرواز مي کند و چشمي اگر باشد، در خواهد يافت، اين اربعين نه فقط چند ميليون زائر کربلايي مي شوند که صدها ميليون دل عاشق نيز در اين بهشت، عهد خويش را با سيدالشهدا تازه مي کنند. دنيا هم به خوبي، پيام اين حضور را، اين همراهي را و حتي اين همدلي و توجه شکل گرفته در ايران را مي فهمد و پس از اربعين بيش از هميشه اين خط پررنگ خواهد شد که داعش رفتني است، باطل رفتني است، يزيد رفتني است. شمر رفتني است و آنکه مي ماند، حسين عليه السلام است و خط روشني که انسانيت را، آزادگي را، حقيقت را، عدالت را و... درس مي دهد.

اين اربعين متفاوت است ما هم متفاوت تر و پرشکوه تر، اربعين را برگزار کنيم. اربعيني با طعم عاشورا، پر از شور، انديشه، شعور، بصيرت، آگاهي، حسين محوري و ولايت مداري. اربعيني چنين به يقين پايان باطل را نزديک تر مي کند.

arabeinpeyade (21)

پیاده روی عاشقان برای خلق عاشورایی‌ترین اربعین حسینی
پايگاه خبري تحليلي «پارس»- امروز و فردا حضور زائران ایرانی در مرزها برای ورود به عراق و شرکت در مراسم اربعین به اوج می‌رسد.

 درحالي‌كه هنوز آمار دقيق و رسمي از ميزان حضور ايراني‌ها در اين مراسم اعلام نشده، صحبت از حضور 3تا 5ميليون نفر است. با پاي پياده به زيارت ائمه رفتن سابقه طولاني دارد اما در مورد امام حسين(ع) بيشتر توصيه شده است. زيارت پياده كربلا از گذشته‌هاي دور در عراق مرسوم بوده اما با روي كار آمدن حكومت بعث براي مدتي تعطيل شد. هر چند با وجود اسير و اعدام شدن زائران پياده امام حسين(ع) به دستور صدام حسين عده‌اي شبانه و مخفيانه پياده به زيارت اربعين مي‌رفتند ولي با سقوط صدام يك‌بار ديگر اين آيين قديمي احيا شد. در چند سال گذشته توجه ايرانيان بيشتري به اين زيارت جلب شد و در 3 سال اين سفر عموميت يافت. اما امسال اقبال عمومي به اين سفر خارج از انتظار و پيش‌بيني بود؛ چه اينكه دستگاه‌هاي متولي اين بخش تقريبا غافلگير شدند. رسانه‌ها، سازمان حج و زيارت، پليس، سازمان تبليغات اسلامي، بسيج و بسياري از نهاد‌هاي ديگر امسال به ميدان آمدند تا در مديريت اين واقعه مهم ايفاي نقش كنند اما همچنان زائران با مشكلات زيادي مواجه هستند.

بسته‌شدن چند‌باره‌ مرزهاي مختلف زميني و معطلي گاهي بيش از يك روز مسافران در مرزها نتيجه همين غافلگيري بود. حالا و روزهاي اوج حضور ايراني‌ها در مرز، اگر چه اوضاع از روزهاي گذشته بهتر شده، هنوز مشكلات كم نيستند؛ مشكلاتي كه البته براي زائران هرگز مانع چنين سفري نمي‌شود. آنها از روزهايي شنيده‌اند كه هزينه رفتن همين سفر ماه‌ها اسارت يا حتي قطع دست بوده است... .

arabeinpeyade (22)

تا مهران
انتشار اخبار جديد درباره سفر به عراق از سوي مقامات ايراني ادامه دارد. رئيس سازمان حج و زيارت از ارسال 3ميليون بطري آب معدني نذري از سوي مردم خير و نيكوكار ايران به ۳ مرز مهران، شلمچه و چزابه براي خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني خبر داد.

سعيد اوحدي گفت: به قدري امكانات رفاهي نذري از سوي مردم اهدا شده كه مرزهاي سمت عراق نيز از نظر آب و غذا تأمين شده است. خوشبختانه هم‌اكنون هيچ كمبودي از نظر آب آشاميدني، غذا و اسكان زائران اربعين حسيني در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه وجود ندارد. در استان‌هاي كرمانشاه و لرستان نيز به‌عنوان استان‌هاي معين، درهاي منازل مردم، حسينيه‌ها و مساجد براي پذيرايي از زائران اربعين حسيني‌كه هنگام شب به اين استان‌ها مي‌رسند، باز است.

جانشين پليس راه راهور ناجا اعلام كرد: با توجه به حجم بالاي زائران، تردد همه تريلرها و كاميون‌ها به استثناي حاملين مواد سوختي و فاسد‌شدني از ساعت ۷ تا ۲۴ روزهاي ۱۸ تا ۲۴ آذر در محورهاي اهواز- سوسنگرد و بستان‌- چزابه، اهواز- خرمشهر و شلمچه ممنوع است. رئيس پليس اداره تصادفات راه كشور هم از ترافيك نيمه‌سنگين در برخي استان‌ها خبر داد.

arabeinpeyade (23)

فرمانده انتظامي استان ايلام هم اعلام كرد كه پليس استان ايلام به اتباع خارجي كه بدون مدارك لازم و قانوني براي سفر به كشور عراق راهي مرز مهران شده‌اند اجازه خروج نخواهد داد. فرمانده هنگ مرزي مهران هم با اشاره به اينكه از آغاز ايام سفر زوار به عتبات عاليات براي شركت در مراسم اربعين حسيني تاكنون مرزبانان از خروج 4 هزار زائر كه قصد خروج از مرز بدون داشتن گذرنامه داشتند ممانعت كرده، گفت: اين افراد بيشتر از اتباع كشورهاي افغانستان و پاكستان هستند. زوار اتباع كشورهاي ديگر قبل از خروج از مرز با همكاري مأموران مرزي عراق و ايران به داخل كشورمان بازگشت داده شدند.

تا كربلا
در عراق مسير‌هاي زيادي براي پياده‌روي به سمت كربلا وجود دارد و تمامي ورودي‌هاي شهر كربلا ميزبان زائران اربعين حسيني است. اما زائران ايراني معمولا از مرزهاي مختلف زميني و هوايي خودشان را به نجف مي‌رسانند. هر چند برخي هيئت‌ها مسير كوفه يا بغداد را انتخاب مي‌كنند اما نجف انتخاب اول ايراني‌هاست. فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر كربلا حدود ۸۰ كيلومتر است. تمامي ورودي‌هاي شهر كربلا ميزبان زائران اربعين حسيني است. زائران معمولاً اين مسافت را در ۳ روز و ۲ شب طي مي‌كنند؛ يعني از صبح زود 3 روز مانده به اربعين حركت كرده و شب اربعين به كربلا مي‌رسند. با حضور ميليون‌ها زائر از نقاط مختلف جهان بزرگ‌ترين پياده‌روي جهان به مقصد حرم امام حسين(ع) برگزار مي‌شود. اين اتفاق در سال‌هاي اخير مورد توجه جدي رسانه‌هاي خارجي نيز قرار گرفته است. درحالي‌كه در سال‌هاي گذشته عمده تصاوير مربوط به كربلا در اينترنت و رسانه‌هاي جهان درباره قمه‌زني ( تبطير) بود، حالا تصاوير و گزارش‌هاي پياده‌روي مورد توجه آنهاست. به اين ترتيب پياده‌روي اربعين نمادي از قدرت‌نمايي شيعه در جهان شده است؛ نكته‌اي كه نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني آن را با سفر حج مقايسه كرد و گفت: ما در حج شاهد اقتدار جهان اسلام هستيم كه ميليون‌ها زائر به مكه سفر مي‌كنند، ولي در اربعين اقتدار شيعه به نمايش گذاشته مي‌شود هرچند اهل سنت هم در اين مراسم شركت مي‌كنند.

arabeinpeyade (24)

سيدعلي قاضي‌عسكر با اشاره به حضور ميليوني مردم ايران در اين مراسم افزود: امروز اين حركت از هر چيزي براي دشمنان رعب‌آور‌تر است و دشمناني كه تا ديروز حدود نيمي از كشور عراق را تصرف كرده بودند اكنون در موضع ضعف قرار دارند. اين از لايه‌هاي پنهان عزاداري اربعين براي مردم دنياست كه هنوز ناشناخته مانده و لازم است رسانه‌ها با تمام توان اين وجه مراسم اربعين را بيشتر به تصوير بكشند تا همگان از آن آگاه شوند.

arabeinpeyade (7)