اصلاح طلبان می خواهند مجلس ماشین امضای دولت باشد

گروه سیاسی-مهندس سید مرتضی نبوی روزگاری در قامت وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت اول میرحسین موسوی حضور داشت که اختلافات او دیگر اعضای هم طیف اش با میر حسین موسوی باعث جدایی اش از دولت شد.

به گزارش افکارخبر،در کارنامه مرتضی نبوی نمایندگی چندین دوره مجلس دیده می شود  و اکنون در شورای عالی حل اختلاف میان قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت دارد.

با وی در مورد انتخابات مجلس و خبرگان و مواضع هاشمی رفسنجانی و حمایت بی بی سی از لیست اصلاح طلبان و کارگزاران و حامیان دولت گفت و گو کردیم.

وی در این گفت و گو همچنین به موضوع نظام انتخاباتی در کشور اشاره کرد که باید اصلاح و تکمیل شود.

 

* بی بی سی به عنوان رسانه دولتی انگلیس در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره سعی کرده انتخابات در  ایران را زیر سوال ببرد و تحریم انتخابات همواره در دستور کار آنها بوده است اما در این دوره می بینیم آنها  صراحتا از یک لیست خاص در انتخابات ما حمایت کرده و مردم را تشویق می کنند با حضور در پای صندوق  رای به آن لیست رای دهند، این تغییر رفتار آنها به چه دلیل است و تحلیل حضرتعالی از تاکتیک رسانه ای  دشمنان چیست؟

 

نبوی: در هر حال ما با توجه به سابقه انگلیس و رسانه بی بی سی و بخش فارسی آن به خصوص باید حساسیت  بیشتری داشته باشیم. در جریان فتنه 88 خوب روشن شد که سفارت انگلیس و کارمندانشان و شبکه اطلاعات  انگلیس خیلی نقش در برپایی ان بلوا داشتند. از قدیم الایام انگلیس ها در منطقه و ایران نفوذ داشتند و سابقه آنها  از آمریکایی ها خیلی بیشتر است و شناخت عمیق تری نسبت به جوانان منطقه و ایران دارند و ظاهرا نقش  مهمتری دارند که تاثیر بگذارند و نفوذ کنند و مقاصد خودشان را پیگیری کنند و واقعا وقتی روشن شد فهمیدیم  چه کارهای پیچیده ای را در فتنه انجام دادند. در داستان قتل ندا آقا سلطان اینها جدا کار پیشرفته و جدی کردند و  کاری بود که قبل از اینکه این توطئه کشف شود خیلی تاثیر گذار هم بود و احساساتشان را جریحه دار می کرد،  به غیر از سابقه تاریخی کارهای آنها که نشان می دهد در حقیقت آنها چه میزان نقش داشتند و تاثیر داشتند و این  روزها در سریال معمای شاه می بینیم به دنبال تاثیر بودند و منافعشان ایجاب می کرده نقش ایفا کرده و همواره  می خواسته اند که نفوذ کنند و شبکه فراماسونری که فکر می کنم نابود نشده را احیا کنند و از این طریق  مسئولانی را به صورت نفوذی در نظام ما داشته باشند تا منافع نامشروع آنها را دنبال کند. هر هر حرکتی که  انگلیسی ها انجام می دهند ما باید حساس باشیم و جامعه ما هم طبعا در مقابل آنها حساس هستند و تنفر خاصی  در ملت نسبت به انگلیسی ها وجود دارد.

 

* چرا این دوره انگلیس اینچنین شفاف و واضح و روشن آمده با اینکه می داند مردم ما به انها حساس هستند؟

 

نبوی: البته باید توجه کنیم که  قاعدتا شاید مستقیم نیاید از لیست حمایت کند، به صورت غیر مستقیم اخباری را  منتقل می کند که حاکی از آن است که از لیستی حمایت کنند به نظر می آید نکته رسانه ای را رعایت می کند  که از قول خودش حرف نزند و نقل خبر می کند و جریانی را بازتاب می کند اما ما باید  حساسیت داشته باشیم  نسبت به نقشی که می خواهد ایفا کند و قاعدتا کسی قضاوت ندارد که انگلیس خیرخواه منافع و ملت ایران است  بلکه کارهایی که می کند برای این است که منافع نامشروع  انگلیس را در ایران دنبال کند و نسبت به  کارهایش باید مشکوک  و حساس بود و با این شرایطی که امده باید بیشتر حساس باشیم . دقیق باید این موضوع  را بررسی کنیم زیرا انها بازتاب خبر و نقل خبر می کنند تا نتیجه ای را که می خواهند به دست آورند. آنها می فهمند که این مقدار باید از نظر حرفه ای خود را در رسانه درست نشان دهند، باید این موضوع را درست نقل  کنیم  که یک زمانی آنها نقل رسانه ای می کنند و یک زمان از قول خودشان حرفی می زنند قاعدتا به صورت  مستقیم اینکار را نمی کنند. حتی آمریکایی ها هم گفته بودند اشتباه است بخواهیم مستقیم از مسئولان در ایران  حمایت کنیم.

 

* در چند روز گذشته در مورد حمایت بی بی سی از لیستی خاص متفاوت بود، خانم فاطمه هاشمی گفته بود که  در زمانی سخنان امام در قبل از انقلاب از بی بی سی پخش می شد و در آن زمان چرا ایراد نداشت و امروز  این مساله ایراد دارد، خانم فاطمه هاشمی به نوعی به بی بی سی پیام می دهد که ما پیام شما را دریافت کرده ایم  و در واقع به نظر می رسد که دخالت آنها در انتخابات ما را تاکید می کند  ، شما شخصیتی هستید که از قبل از  انقلاب اسلامی با آقای هاشمی ارتباط داشتید ، آقای هاشمی در طول این سالها به خصوص بعد از سال 84 تغییر  رفتاری را در مواضع ایشان دیدیم، چرا این اتفاق افتاده و چرا آقای هاشمی با ان مواضع انقلابی درابتدای  انقلاب امروز چنین مواضعی می گیرد؟

 

نبوی: به نظرم باید این سوال را خود آقای هاشمی جواب دهند اما به طور کلی ممکن است انسانها در طول  عمرشان مواضعشان تغییر کند اما اینکه چرا اینچنین موضع گیری می کنند باید خودشان اظهار نظر کنند.  درست می گوئید ایشان اوایل خیلی مواضع انقلابی بسیار تندی داشتند، یک موضع ایشان را که یادم است در  روز جمعه قدس سال 65 که روز شنبه اش روزنامه جمهوری اسلامی منتقل کرده ایشان خطاب به فلسطینی  هایی که خارج از فلسطین هستند می گویند چرا نشسته اید و پول ملت فلسطین دست شما است  و شما می توانید  چند امریکایی و انگلیسی حتی اگر دسترسی شما به صهیونیست ها سخت است را ترور کنید و چرا نشسته اید و  اینچنین مواضع تندی داشتند و عکس العمل از سوی آمریکایی ها و انگلیسی ها مواجه شد که شما دارید  شهروندان ما را مورد تهدید قرار می دهید و ایشان در آن زمکان از تحلیل خود دفاع می کند و در عکس العملی  که از کشتار فلسطینیان می شد اینچنین واکنش نشان می دهند و ما این موضع را می بینیم و بعدها امروز مواضع  دیگری دارند.

 

* ایشان عکس العملی پس از باخت انتخابات سال 84 داشتند که منطقی نمی آمد و از سال 88 این مواضع  صریح تر شده و هیچ وقت ایشان با فتنه و فتنه گران مرزبندی نکرد. آیا آقای هاشمی می خواهند به عنوان  جریانی تاثیر گذار در کشور خود را معرفی کنند، مثلا همین چند روز پیش ایشان گفته بودند که آقای روحانی  تنها 3 درصد در انتخابات رای داشت و با حمایت من به 50 درصد رسید. اینکه آقای روحانی رئیس جمهور  کشور هستند و این سخنان باعث تخریب ایشان می شود و رای اوری ایشان را به خود نسبت می دهند تحلیل این  صحبت ها چطور می بینید؟

 

نبوی: من این جمله آقای هاشمی را از یک آدم سیاسی که هوشمند است خطا می دانم. فرض می کنیم 3 درصد  آرای آقای روحانی به خاطر آقای هاشمی شده 50 درصد اما نباید یک شخصیتی بیاید در این زمان انتخابات  چنین حرفی بزند و این به نظر منطقی نمی آید و خارج از هوشمندی سیاسی است. این اختلافی بین ائتلافی که  می خواهند بین حامیان دولت و دولت و این روزها که اصلاح طلبان نیز خود را حامی دولت نشان می دهند و  این حرف منشا اختلاف است و قاعدتا به رئیس جمهوری که رای آورده بر می خورد و ظاهرا این حرف هم  منشا اختلاف شده و عکس العمل هایی در پی دارد. آقای هاشمی شخصیتی تاثیر گذار در انقلاب بوده است و  سوابق مبارزاتی ایشان بعد از پیروزی انقلاب و قبل از آن از نظر سیاسی آدمی هستند که او را همه باهوش می  دانند و این اظهارات خلاف این نکته است اما ایشان در تحلیل هایشان می خواهند بگویند در همه مقاطع تاریخی  خیلی تاثیر گذار بوده است و حتی می خواهد بگوید خیلی تاثیر های مهم امام پیشنهاد ایشان بوده و این ایراد  است و انسان فکر میکند غلو است هر چه قدر فردی تاثیر گذار باشد اینکه هر اتفاقی که بیفتد بگوید نظر من  بوده این با اتفاقات تاریخی سازگار نیست . ضمن اینکه بعید می دانم تحلیلگر منصفی بتواند بپذیرد که صرفا به  خاطر حمایت آقای هاشمی بوده که آقای روحانی رای آورده است. آقای هاشمی در این کشور خود را در معرض  رای قرار داده است، ایشان در مرحله اول ریاست جمهوری 15 میلیون رای آورد و در مرحله دوم ریاست  جمهوریشان 5 میلیون افت کرد و حدود 10 میلیون شد و رقیبی مانند آقای توکلی که کمی در مقابل ایشان انتقاد  کرد نزدیک 4 میلیون رای اورد که صرفا این رای بیشتر به خاطر انتقادات بود. با توجه به این سوابق نمی  توانیم بپذیریم که رای آوردن آقای روحانی به خاطر حمایت آقای هاشمی بوده است و به هر حال مناظره ها و  وعده هایی که در انتخابات داد، تفرق بین شخصیت های اصولگرا و تبلیغات و به هر حال اصلاح طلبان  کاندیدای خود را کنار بردند و اینها مجموعه ای بود که رای را درست کرد و این با واقعیت همخوانی ندارد که  آقای هاشمی این رای آوری را بخواهد به خودش نسبت دهد و دور از واقعیت های اجتماعی است.

 

* برخی تحلیل می کنند فاصله گرفتن نیروهای حزب اللهی از امثال آقای هاشمی باعث شده آقای هاشمی در  مواضعشان تغییر کنند آیا این مشورت ندادن ها را موثر می دانید؟

 

نبوی: نه اینطور نیست. به خصوص که ما بعد از حوادث سال 88 جمعی از اعضای مجمع خدمت ایشان  رسیدیم و نظرات مشورتی د رمورد مواضع حتی خودشان بدهیم که ایشان گفت اصلا شما نمی خواهد حرف  بزنید و شما به من کاری نداشته باشید.

 

* پس از سال 92 و انتخابات ریاست جمهوری جریانی شکل گرفت که خود را جریان اعتدال گرا معرفی کرده  است ، اصلاح طلبان بر اساس سابقه خود سعی کردند در زیر خیمه اعتدال آمدند و سعی می کنند اصولگرایان  را افراطی معرفی کنند. فضا کشور را می خواهند از اصلاح طلبی و اصولگرایی به سمت اعتدال- افراط  ببرند، آیا اصلا این قطب بندی عوض شده است؟

 

نبوی: البته این واقعیت ندارد زیرا اصلاح طلبان دست از عنوان اصلاح طلبی خود برنداشته اند و همچنان  هویت و اصالت خود را به اصلاح طلبی می دانند. می خواهند مردم حرکات آنها در فتنه 18 تا 23 تیر سال 78  و ان کارهای مجلس ششم و فتنه 88 که ماهها کشور را به آشوب کشیدند را فراموش کنند . هر چند مردم  کارهای آنها را فراموش نمی کنند و کارهای انها یادشان نمی رود.بعید می دانم به این سادگی کسی زیر پوشش  اعتدال رود و ساختار شکنی و افراطی گری را بتواند از سابقه ذهن مردم پاک کند. البته نمی خواهیم بگوئیم  همه طیف اصلاح طلب، افراطی هستند اما ابتکار عمل تا زمانی که آقای روحانی رای آوردند در جریان اصلاح  طلبی که همچنان هم فعال هستند دست چهره های افراطی و ساختار شکن آنها بود. بعد از آن هم در رسانه  هایشان این جریان را می دیدیم که هجوم می آوردند و فشار به دولت که باید حصر شکسته شود و این فشار  یعنی اینکه کسانی که مملکت را به آشوب کشیدند بیاییم بگوئیم بر گذشته ها صلوات و بیاییم از آنها معذرت  خواهی کنیم؟

 

* آقای هاشمی به نظر می رسد می خواهد لیدر جریان اعتدال در مقابل افراط باشد، آیا اصلا اصلاح طلبان آقای  هاشمی را به عنوان لیدر خود قبول می کنند؟

 

نبوی: این در اظهاراتشان مشخص است که حتی جریان اصلاح طلب که خود را حامیان دولت معرفی می کند و  یکی از چهره های اصلاح طلب که الان کاندیدا هستند حرف درستی نزدند که می خواهیم مجلسی درست کنیم که  نه از دولت سوال کند و نه استیضاح کند. دیگر هویت مجلس و تفکیک قوا چه می شود و اینکه قوا نظارت بر  همدیگر داشته باشند چه می شود؟ اگر قرار باشد مجلسی درست شود که از حقوق خود که حق سوال و نظارت  دارد اینکار را انجام ندهد چه مجلسی می شود؟ این مجلس ماشین امضای دولت می شود  و این حرف را از  چهره شاخص این جریان شنیده ایم .

 

* ترکیب مجلس آینده را چه مجلسی می بینید؟ برخی مانند آقای باهنر می گویند مجلس آینده مجلس پنجم دیگری  خواهد بود اما با اکثریت اصولگرایان، شما چه پیش بینی می کنید؟

 

نبوی: الان شاید تحلیل دقیقی نتوانم بگویم زیرا شرایط اجتماعی متغیر است و عوامل مختلفی در رای مردم  موثر است و تحلیل دقیقی وجود ندارد اما خیلی مخالف با تحلیل آقای باهنر نیستم.

 

* اصلاح طلبان در طول این چند سال اخیر سعی دارند از اصولگرایان یارگیری کنند و آقایان ناطق و لاریجانی  و جذب کنند، آیا این افراد اصلاح طلب می شوند؟

 

نبوی: به طور قاطع می توانیم بگوئیم که این شخصیت های اصولگرای خود را اصلاح طلب به معنای مصطلح  جامعه می دانند . تعبیری رهبری داشتند که اصولگرایان باید اصلاح طلب هم باشند به معنای واقعی کلمه، این  حرف دیگری است. آقای ناطق سعی کردند که شخصیت  ملی باشند و منتسب به یک جناح نباشند. قبلا اگر در  جریان روحانیت مبارز و اصولگرایان لیدر بودند اما امروز می خواهند به عنوان شخصیت ملی و در خدمت  منافع ملی باشند و این تصور غلطی است اگر کسی فکر کند اصلاح طلبان ایشان را یارگیری کرده اند و به هیچ  وجه این موضوع را قبول ندارم.

 

* در مورد آقای لاریجانی چطور؟

 

نبوی: آقای لاریجانی بله مشی اعتدالی دارند اما این مرهون جریان اصلاح طلب نیست. جریان اصلاح طلب دید  کاندیدای آنها در سال 92 رای ندارد و بهترین گزینه برای حفظ مصالح آنها این است که کاندیدای خود را کنار  ببرد و از آقای روحانی حمایت کند و واقعا هوش سیاسی به خرج دادند و مصلت هایشان را درست سنجیدند و  این کار را کردند. اگر مشی آقای لاریجانی اعتدالی است ربطی به اصلاح طلبی ندارد. الان می بینیم نام ایشان  در لیست جامعه مدرسین در قم قرار دارد و نمی توانیم بگوئیم اصلا اصلاح طلبان یارگیری کرده اند.برخی از  اصلاح طلبان با شرط و شروط گفتند در شرایط فعلی مثلا اگر نمی توانیم آقای عارف را رئیس مجلس کنیم از  آقای لاریجانی حمایت می کنیم.

 

* مجلس خبرگان آینده را چطور می بینید و به نظر می رسد دشمنان به دنبال نفوذ هستد

 

نبوی: به دلیل درک بالای ملت باور دارم و اعتقاد دارم مردم تشخیصشان به خصوص در مقاطع حساس تاریخی  درست تصمیم می گیرند و با توجه به تلاشهایی که برخی رسانه های بیگانه مانند بی بی سی نیز انجام دهند  کاری نمی کنند که دشمن دیرینه و قسم خورده ما را خوشحال کنند. ما از مجلس خبرگان نگرانی نداریم  وشخصیت هایی که حضور دارند معتبر و مورد اعتماد هستند و هر کدام به مجلس خبرگان بروند نگرانی  نداریم.

 

* سوال دیگر من در مورد قانون جامع انتخابات است، در این دوره نیز مانند دوره های قبلی هجمه به شورای  نگهبان شد، د ر کشورهای دیگر مدلی که برای انتخابات مبینیم اینکه اگر فردی به مسئولیتی می خواهد برسد بر  اساس ساختار حزبی است و آن فرد در حزبی رشد کرده تا معرفی شود اما چنین ساختاری در کشور ما وجود  ندارد ، اگر چنین فیلترهایی در قانون ما بود تا قبل از ورود به شورای نگهبان اشخاص بر اساس معیارهایی می  توانستند بیایند شاید باعث می شد کار شورای نگهبان راحت تر شود و دیگر چنین هجمه هایی وارد نشود، شما  نقش احزاب را چطور ارزیابی می کنید؟

 

نبوی: من اعتقاد به تشکل و کار تشکیلاتی با ویژگی اسلامی دارم. در جامعه ما روحی جاری است و در  جمهوری ما روح اسلامی حاکم است. در نتیجه ما احزاب به معنای غربی کلمه که کلوپ قدرت هستند نمی  توانیم بپذیریم اما اصل تشکیلات در قانون اساسی وجود دارد اما مهم این است که رفتار آنها مخل اسلام و اصل  ارزشها نباشد و فعالیت های تشکیلاتی نباید اصول نظام را خدشه وارد کند و قانون اساسی اصول  ثابتی دارد  مانند اصل جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه باید یک تشکیلات رعایت کند. من به تشکیلات اسلامی معتقد  هستم و بنیانگذاران حزب جمهوری چنین اعتقادی داشتند و حزب را بازوی ولایت می دانستند  و به تشکیلات  اعتقادد داشتند و آثار خیر حزب جمهوری را می بینیم که در سراسر کشور وجود دارد و تاثیر گذاری آن را می  بینیم. تشکیلات بسیار مهم است و می تواند نیروهای با استعداد را شناسایی و برای پذیرفتن مسئولیت های  سیاسی  تربیت کرده و استعدادها در حزب ارتقاء پیدا کرده و این کارهای خوبی است که حزب می تواند برنامه  داشته باشد و در مجلس حمایت برنامه ای داشته باشد. تجربه دنیا هم و تفکیک قواست. نباید کسی برای اینکه   اعتبار کسب کند ثبت نام کند. کجای دنیا دیده ایم برای 290 نفر 12 هزار نفر ثبت نام کنند و شورای نگهبان هم  باید در فرصت محدودی اینها را رسیدگی کند مشکل ایجاد می شود. نظام انتخاباتی ما یقینا باید اصلاح و کامل شود و تجربه 37 سال نشان داده که انچه مردم تصمیم گرفته اند نتیجه  اش حاصل شده و یک زمان در سال 76 و انتخابات ریاست جمهوری شایعه کردند که می نویسیم فلان و می  خوانند فلان، مردم دیدند مردم به هر کسی رای دادند همان حاصل شد . نظام انتخاباتی ما باید اصلاح و کامل  شود و نقاط ضعفش بر طرف شود و هر فرد حد کفایتی برای مسئولیت ها داشته باشند و ثبت نام برای مقاصد  دیگر صورت نگیرد. نظارت ما هر قدر قانون مند و نهادمند باشد این باعث می شود شبهه افکنی کاهش پیدا  کند. البته سیاست های کلی انتخابات با پیشنها از سوی مقام معظم رهبری  داده شد و در مجمع بررسی و خدمت  ایشان فرستاده شده است امیدواریم که منشاء این شود که اصلاح قوانین و ساختار و تکنیک های رای گیری شود  و این دیگر نباید منشا شبهه شود.

 

* آیا در این بررسی ها به نقش احزاب هم پرداخته شده است؟

 

نبوی: نه متاسفانه در این موضوع کمی پرداخته شده و اینکه احزاب بتواند جایگاه رسمی پیدا کند. به عنوان  مثال الان در کشور احزاب زیادی داریم که شاید به عدد انگشتان دست در طول سال فعال هستند و بسیاری از  انها نزدیک انتخابات فعال هستند، مردم به شخصی وقتی رای می دهند عملکرد او را نمی توانند از حزبی سوال  کنند و آن فرد هم پاسخگوی احزاب نیست و این خلاء وجود دارد.

 

* یعنی در آینده می توانیم شاهد نقش رسمی و محکم احزاب باشیم؟

 

نبوی: بله، یک زمانی در اوایل انقلاب همین دوستانی که خیلی سنگ حزب را به سینه می زنند ، دوستان چپ  ما به شدت مخالف حزب بودند و هرچه تیر داشتند به سمت حزب جمهوری پرتاب می کردند اصلا با اصل  حزب مخالف بودند اما پس از سالها دیدیم طرفدار کار حزبی شدند و حتی خیلی تند تر در مورد کار حزبی سخن  می گویند. تندروهای آنها حتی ساختار شکنی نیز کردند. البته عملکرد احزاب بسیار مهم است. در تاریخ ما حزب وابسته متولد شده و احزابی در دوران شلوغی سال 20  تا سال 1338 احزاب زیادی فعال اما وابسته بودند و در سابقه تاریخی ذهن مردم احزاب را وابسته دیدند و  هنوز در ذهن مردم آن عملکرد رسوب دارد و نمی توانند خیلی اعتماد کنند و یکی از مسئولیت های احزاب  اینکه اعتماد مردم را در حفظ منافع ملی و وحدت ملی هستند جلب کند.