وزیر کهنه‌سال، چه کاری برای صنعت کرده است؟

گروه اقتصادی- رییس دولت یازدهم در هنگام انتخاب افراد برای وزارتخانه‌های مختلف، فردی را به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب کرد که پدر صنعت و پتروشیمی نیز لقب داشت و حتی حسن روحانی در دفاع از او، این صفات را بارها تکرار می‌کرد.

به گزارش افکارخبر،بسیاری از مخالفان محمدرضا نعمت‌زاده در مجلس و خارج از آن معتقد بودند که «نعمت‌زاده به‌دلیل سن بالا و فعالیت گسترده در بخش خصوصی، نمی‌تواند وزیری مقتدر باشد.» گروهی نیز به ثروت او ایراد می گرفتند. اما امروز که وزیر پیر صنعت هنوز نتوانسته کاری برای خروج از رکود بخش صنعت کند. این در شرایطی است که انتقاداتی که نسبت به عملکرد او تاکنون وجود داشته، باعث شده که سومین کارت زرد خود را نیز آذرماه امسال از مجلس دریافت کند.

در حال حاضر صنعت چنان زمین‌گیر شده است که هفتگی و ماهانه شاهد تعطیلی و یا تعدیل تولید در بنگاه‌های اقتصادی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها هستیم و هر روز بر جمعیت بیکار جامعه اضافه می‌شود و کاهش تورم امروز ناشی از عدم تحرک در بخش تقاضا و عدم فعالیت تولید با تمام ظرفیت اسمی خود است.

این در شرایطی است که طی سال‌های گذشته عمده مشکلات صنعت را محدودیت‌های مالی و بسته شدن اقتصاد ناشی از وضع تحریم‌ها می‌دانستند و این موضوع باعث شده بود که مردم مردم ایران مدت‌ها برای روز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها لحظه‌شماری می‌کردند.

به عبارتی، نه‌تنها دولت طی دو سال و نیم اقتصاد کشور را روی هوا نگه داشت تا بعد از حل حوزه سیاست خارجی، به حل چالش‌های حوزه اقتصاد بپردازد، اما حالا بعد از گذشت یک‌ماه و نیم از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، تاکنون برنامه‌ای که منجر به از بین رفتن رکود و حل مشکلات صنعت شود، دیده نشده است.

اما در میان آنچه که تاکنون رخ داده، تنها روندی دیده می‌شود که احتمال افزایش واردات را به قطعیت نزدیک می‌کند که این موضوع می‌تواند اوضاع بنگاه‌های تولیدی را از قبل وخیم‌تر کند.

در واقع رفت‌وآمد هیات‌های تجاری در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد برای سرمایه‌گذاری در ایران نبوده، بلکه هیات‌های تجاری به دنبال باز کردن فضایی در بازار ایران برای صادرات کالاهای خود بودند و در این هیاهوی حضور شرکت‌ها و هیات‌ها به کشور، دوباره صنعت به دست فراموشی سپرده شده است.

این در حالی است که براساس گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص‌های تولید صنعتی در پاییز 94 در مقایسه با فصل سوم سال 93 منفی 24.8 درصد بوده است و رشد شاخص‌های صنعتی برای 9 ماهه امسال منفی 94/11 درصد دیده شده در کنار آن رشد فروش واحدهای صنعتی در پاییز 94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل منفی 19 درصد بوده است.

با وجود چنین شرایطی، در حال حاضر این پرسش از دولت مطرح است که حالا که برجام اجرایی و تحریم‌ها لغو شده، چه برنامه‌ای برای خروج از رکود صنعت دارد؟