سیدکریم حسینی ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارس نیوز، درباره کاهش موالید در کشور اظهار داشت: توجه به رشد و جوانی جمعیت را در چند سال اخیر بارها مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری هشدار داده بودند، در چند مورد هم اجرا کردند، اما قطعاً دستگاه‌های مسئول و نهادهای مربوط باید ورود جدی‌تری می‌داشتند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که از طرف این نهادها انجام شد، تصویب قانون جوانی جمعیت از طرف مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانست تأثیر خوبی در این امر داشته باشد؛ کما اینکه شاهد بودیم آن تمهیداتی که‌ در قانون جوانی جمعیت پیش‌بینی شده بود، موثر هم بود. اما از آنجا که مسئله رشد موالید و جوانی جمعیت یک مسئله چندوجهی است، باید یک همراهی، همکاری و هم‌فکری و عمل مشترکی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اشاره درصد بالایی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های مربوط به ازدواج و فرزندآوری و مسائل اقتصادی عنوان کرد: بانک‌های ما حتی از پرداخت وامی که می‌تواند برای ابتدا و شروع این راه موثر باشد هم دریغ می‌کنند؛ که مطمئناً تاثیر منفی از خود بر جای می‌گذارد. الان جوان‌هایی داریم که ماه‌ها پشت نوبت وام ازدواج مانده‌اند و علی‌رغم پیگیری چندباره، هیچ تسهیلاتی دریافت نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه میزان وام ازدواج، مبلغ قابل توجهی هم نیست، اضافه کرد: این مبلغ حتی به اندازه‌ای نیست که بتواند به تشکیل خانواده کمک کند، اما بسیاری از جوان‌هایی که به کمک همین مبلغ می‌توانستند بخشی از نیاز خود را رفع و زندگی خود را شروع کنند، پشت نوبت ایستاده‌اند. یقینا این مسئله تاثیر خود را در مسائل بعدی جمعیتی مانند رشد موالید و جمعیت خواهد گذاشت.