فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: با گذشت 2 سال از عمر دولت سیزدهم، آمار و شواهد بیانگر اراده دولت برای تنش زدایی با کشورهای همسایه و منطقه است، از این رو دیپلماسی اقتصادی بعنوان محور اول مذاکرات با کشورهای همسایه، منطقه، آمریکای لاتین و آفریقا بصورت جدی پیگیری و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: موضوع دیپلماسی اقتصادی در برنامه هفتم توسعه نیز به صورت پررنگ دیده شده، چراکه رویکرد مجلس و دولت استفاده بهینه از ظرفیت ممتاز کشورمان در حوزه دریا، خشکی و همسایگی با کشورهای مختلف است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیپلماسی اقتصادی حلقه مفقوده ای بود که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و اقداماتی هم با ایجاد معاونت اقتصادی وزارت خارجه به طور ویژه‌تر انجام گرفته است، دولت سیزدهم نیز با قرار دادن سیاست همسایگی در اولویت، توسعه دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار داده است.

مالکی تصریح کرد: ما در کشور 16 استان مرزی با 15 کشور جهان داریم که ظرفیت‌های فراوانی دارند و ما می‌توانیم از آنها بهره‌مند شویم. ما در فراکسیون استانهای مرزی نیز بارها تلاش کردیم که استفاده از ظرفیت استانهای مرزی در رشد صادرات و دیپلماسی اقتصادی استفاده شود همچنین طرح این موضوع نیز در مراحل پایانی است تا نظمی به مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور داده شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سفرهایی که رییس جمهور به آمریکای لاتین و آفریقا و سایر کشرهای همسایه داشتند، نشان از ظرفیت بالای کشورمان در جهت سرمایه گذاری متقابل است. همچنین سفرهای اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به پاکستان وعربستان از شرایط ویژه ای برخوردار بود، این کشورها پذیرفتند که محور مذاکرات علاوه بر مسائل منطقه‌ای و بین المللی، دیپلماسی اقتصادی باشد و خوشبختانه تصمیم‌های بسیار مهم و سازنده ای در این زمینه اتخاذ شده است.