فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به سفر وزیر امورخارجه به پاکستان و دستاوردهای این سفر، اظهار داشت: این سفر بسیار حائز اهمیت بود چراکه عالی ترین هیات از دستگاه های مختلف کشور از جمله سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی کشور حضور داشتند.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که در این سفر مورد تصمیم گیری قرار گرفت؛ تصویب سند راهبردی پنج ساله از سال 2023 الی 2028 بود که در این سند راهبردی، موضوعات مختلف و مناسبات دوکشور از جمله موضوعات اقتصادی مطرح شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: موضوع تحولات افغانستان نیز در این سفر مطرح شد و مقامات دو کشور ایران و پاکستان از رشد تروریسم در افغانستان بشدت ابراز نگرانی کردند، موضوع حق آبه رودخانه هیرمند نیز در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد که نمایندگانی از دو کشور ایران و پاکستان با بررسی تمامی جوانب، حاکمان فعلی افغانستان را مجاب به احترام به قوانین بین المللی کنند.

مالکی گفت: در جریان این سفر جلسات خوبی با مقامات مجلس ملی و سنای پاکستان برگزار شد و در این جلسات بحث ایجاد شهرک های تجاری و شهرک های صنعتی در مرزهای شرقی ایران و مرزهای غربی پاکستان مطرح و سند آن به امضا رسید، این توافقات می تواند تحول جدیدی در مرزهای بین دو کشور ایجاد و این مرزها را از امنیتی به تجاری و اقتصادی تبدیل کند.

وی تصریح کرد: تقویت و رشد چابهار باعث کاهش موقعیت کراچی نخواهد شد و این موضوع به مقامات پاکستانی منتقل شد چراکه چابهار موقعیتی ممتاز دارد و می تواند برای دو کشور و کشورهای آسیای میانه نیز مفید باشد.

مالکی تاکید کرد: همچنین موضوعات مختلف امنیتی، سیاسی و تحولات منطقه در جلسه با فرمانده ارتش پاکستان مطرح شد و مقرر شد که مقامات ارشد دو کشور در جهت جلوگیری از رشد تروریسم هماهنگی و مشارکت لازم را داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در سفر وزیر خارجه به کراچی خیابانی به نام امام خمینی (ره) نامگذاری شد و درجلسات با مقامات تجاری و اقتصادی و اتاق بازرگانی اسنادی به امضا رسید و آخرین جلسات با حضور وزیر خارجه پاکستان در کراچی برگزار شد و سفر مورد ارزیابی قرار گرفت.