شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر افزایش اختیارات استانداران، گفت: استانداران نمایندگان عالی دولت در استان ها هستند و استانداران استان های مرزی باید اختیارات کافی برای تعامل با استان های همجوار کشورهای همسایه داشته باشند.

وی با اشاره به مرزهای وسیع و طولانی کشورمان و همسایگان بسیار جمهوری اسلامی ایران، افزود: نخستین تلاقی بین کشورها می تواند بین استان های همجوار رخ دهد و استانداران در این میان نقش مهمی دارند، بنابراین تفویض اختیار برای توسعه روابط اقتصادی، دیپلماسی و تجاری به استانداران استان های مرزی ضروری است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در دولت‌های قبل اختیاراتی داده شد اما در دولت وقت اختیارات بیشتری مصوب شده و امیدوارم از این اختیارات برای توسعه و تقویت روابط استفاده شود. کشورهای همسایه برای تقویت مناسبات اقتصادی، تقویت و توسعه مرزهای مجاز و بازارچه های مرزی و بازگشایی مرزهای جدید فرصت بسیار خوبی برای ما هستند.

حیدری تصریح کرد: مجوز برای ایجاد و فعالیت پانزده بازارچه موقت مرزی در استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان حدود 6 سال پیش در کارویژه مرزی شورای امنیت صادر کردیم اما بالای 80 درصد آن ها فعال نشدند، امیدوارم با تفویض اختیارات به استانداران این بازارچه های مرزی که در بهبود معیشت مرزنشینان و توسعه مناسبات اقتصادی تاثیرگذار است، فعال شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در موضوع کوله بری و استفاده از ظرفیت آن ها نیز باید به استانداران اختیاراتی داده شود تا معیشت این افراد هم به خطر نیفتد و شاهد تقویت معیشت مرزنشینان و ثبات امنیت و جمعیت در مرزها باشیم.

انتهای پیام/