فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به سفرهای رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی، اظهار داشت: آفریقا همیشه برای ایران فرصت بوده و ما در حوزه های تجاری، اقتصادی و سیاسی باید از این فرصت استفاده کنیم . اما تاکنون به خوبی از این فرصت ها استفاده نشده است. بر اساس آمارهای ارائه شده بسیاری از کشورها در سرمایه گذاری و مشارکت در سرمایه گذاری در قاره آفریقا و آمریکای لاتین از ما پیشی گرفتند.

وی افزود: سفر اخیر رئیسی به کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین می‌تواند ترمیم کننده و جبران کننده فرصت هایی از دست رفته باشد، دو سفر اخیر وی به آفریقا و آمریکای لاتین از بُعد سیاسی هم حائز اهمیت است کما اینکه با توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فرصت های جدید هم ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آفریقا و آمریکای لاتین دارای ظرفیت های بی نظیر و خاص اقتصادی هستند و در شرایط تحریم می تواند مقصدهای سرمایه گذاری خوبی برای ایران باشند. از بُعد سیاسی آمریکایی ها احساس می‌کنند که ایران به حیات خلوت آن ها ورود کرده و تمایلی ندارند که ایران به توسعه همکاری با این کشورها به خصوص آمریکای لاتین بپردازد.

مالکی تصریح کرد: اما کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین تمایل به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارند زیرا تجربه جدیدی در حال شکل گیری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه همکاری و مناسبات بین دولت های این کشورها با جمهوری اسلامی ایران البته مشروط به این است که ما اسناد و تفاهم نامه های امضا شده را عملیاتی و اجرا کنیم، در سفر رئیس جمهور به چهار کشور آفریقایی 21 سند همکاری امضا شده اما این برای ما کافی نیست و دستگاه ها و وزارتخانه های ذی ربط باید نسبت به اجرای این اسناد اهتمام ویژه داشته باشند.