فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به تبادل زندانیان، اظهار داشت: دو بحث وجود دارد، نخست تبادل زندانی با کشورهای همسایه است که خارج از معادلات برجام و مسقط دنبال شده  و در همین چارچوب دو زندانی ایرانی از هند به کشور بازگردانده شدند.

وی افزود: دومین نکته تبادل زندانیان با کشورها خارج از منطقه و بر اساس معاهدات بین کشورهاست اما در مجموع این اقدامات در چارچوب روابط انسان دوستان دنبال می‌شود. البته نقش عمان در طول چند سال گذشته پررنگ بوده است. عمان تلاش کرده تا تنش در منطقه منظور تنشی که به موجب حضور و مداخلات امریکایی‌ها ایجاد شد، کاهش یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از سوی دیگر عمان و بسیاری از کشورها منطقه و فرامنطقه متوجه نقش خاص و ویژه ایران در منطقه هستند. جهش اخیر ایران در حوزه دیپلماسی و توسعه روابط با کشورهای عربی مانند عربستان و تلاشی که برای احیا روابط با مصر شاهد هستیم و البته نقش‌ های دفاعی- امنیتی و سایر معادلات نیز به سمتی است که ایران به عنوان تاثیرگذارترین کشور در منطقه تلقی می‌شود و این به تسریع در تبادلات زندانیان کمک کرده است.

مالکی تصریح کرد: آزادسازی منابع بلوکه شده را نباید به تبادل زندانیان گره بزنیم و البته جمهوری اسلامی ایران چنین نگاهی ندارد هرچند آزادسازی منابع بلوکه شده حق جمهوری اسلامی ایران است و ظلمی بوده که امریکایی‌ها سالها علیه ما روا داشته‌اند، اما تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسان دوستانه است و بین ایران و حتی برخی کشورهای غربی ادامه خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با ماکرون گفت: این موضوع در کنار تبادلات زندانیان اخیر مبین رخداد اتفاقات مثبت است و اینکه ایران حرفی برای گفتن دارد.