محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به نهایی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: امروزه  راهبرد همکاری‌های چندجانبه در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار دارد و علاقه مندی اعضای شانگهای برای افزایش سطح روابط با تهران، پیام هشدارآمیزی برای قدرت های بیگانه و مستکبر دارد.

وی افزود: در واقع کاخ سفید و برخی از هم پیمانانش تلاش کردند ایران را منزوی کنند و کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران تعامل می کردند را تهدید و تحریم می کردند، اما اکنون این رویه دستخوش تغییر شده و مشاهده می شود که تهران در تقویت همکاری های مشترک اقتصادی و سیاسی منطقه ای و جهانی اثرگذار است.

نماینده مردم رشت در مجلس ضمن بیان اینکه ایران نیز همانند روسیه و چین سیاست حذف دلار در مراودات اقتصادی را دنبال می کند، از این رو پیوستن کشورمان به شانگهای زمینه ساز تحقق این موضوع از سوی کشورهای دیگر است، ادامه داد: برای عملیاتی شدن این امر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید از ارزهای ملی استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این میان باید اذعان کرد کشورهای عضو باید سازوکار مالی یا به عبارتی کانال ملی مستقلی را ایجاد کنند تا دیگر کشورهای غربی نتوانند از بسترهای اقتصادی مانند سوئیفت و غیره سوء استفاده کنند و کشورها را تحت فشارهای سیاسی قرار دهند.

احمدی با اشاره به اینکه غربی ها از تقویت شانگهای نگران هستند زیرا موازنه قدرت اقتصادی را تغییر داده است، خاطرنشان کرد: بنابراین حضور فعال ایران به عنوان قدرت نوظهور اقتصادی در این مجموعه می تواند تیر خلاصی بر آرزوهای یکجانبه گرایی غربی ها خصوصا ایالات متحده باشد.