«با حداقل امکانات بهترین نتیجه را کسب کردیم، حالا همه می‌دانند که بر روی شیرجه سرمایه‌گذاری کنند و ...» این‌ها صحبت‌های مسئولان فدراسیون شنا پس از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی است.

«ورزشکاران شنا، شیرجه و واترپلو فراتر از آن چه که ما پیش‌بینی می‌کردیم ظاهر شدند. سطح مسابقات کشورهای اسلامی نه خیلی پایین بود و نه خیلی بالا، اما میدان خوبی برای رقابت ورزشکاران مهیا شد.» این هم اظهارات معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان است.

متاسفانه چیزی که طی سالیان گذشته به وفور در وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته ملی المپیک دیده شده است، عدم تحلیل صحیح عملکرد تیم‌ها و رشته‌هایی است که در مسابقات مختلف شرکت می‌کنند. به طور نمونه شیرجه در رقابت‌های قهرمانی آسیا در بین 5 تیم سوم می‌شود و وزارت ورزش بدون هیچگونه بررسی از سطح فنی رقابت‌ها، پیام تبریک می‌دهد!

در گزارش قبلی نوشتیم، شنا و شیرجه، ورزش‌هایی رکوردی هستند و در این دو رشته اعداد و ارقام صحبت می‌کنند. بدان معنا که ممکن است یک ورزشکار در رقابتی بهترین رکورد شخصی خودش را به ثبت برساند و حتی رکورد ملی کشورش را بهبود ببخشد ولی صاحب عنوان خاصی نشود. در آن سو هم ممکن است یک ورزشکار حتی نزدیک رکوردهای شخصی خودش هم نشود و با رکوردهای ملی فاصله داشته باشد اما در مسابقاتی خاص بر روی سکو برود. قطعا با این تفاسیر ملاک در رشته‌هایی رکوردی، سکو نیست بلکه اعداد و ارقام یا همان رکورد است؛ چرا که در یک رقابت سطح بالا که بهترین‌های آن رشته حضور دارند، رکورد مشخص می‌کند که چه کسی بر روی سکو برود.

حالا به سراغ عملکرد شیرجه می‌رویم تا اعداد و ارقام در مورد این رشته و اینکه چقدر باید به آینده آن امیدوار بود، می‌پردازیم.

تخته 3 متر مردان:

در استارت لیست این رشته 6 ورزشکار از 3 کشور ایران، اندونزی و آذربایجان حضور داشتند که در پایان مجتبی ولی‌پور در فینال با امتیاز 338.35 به مدال طلا دست پیدا می‌کند. در فینال بازی‌های آسیایی 2014 کره‌جنوبی در همین رشته ورزشکاری با 523.65 امتیاز مدال طلا می‌گیرد. ولی‌پور با فرض تکرار این رکورد در بازی‌ها در بین 12 شیرجه‌روی فینالیست یازدهم خواهد شد.

در تخته 3 متر هماهنگ مردان:

در این رشته 4 تیم ایران، اندونزی، عراق و آذربایجان حضور داشتند. ایران با 334.08 اول می‌شود. اندونزی با 330.30 امتیاز به عنوان دومی دست پیدا می‌کند و آذربایجان هم با 297.90 در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. جالب اینکه تیم چهارم که عراق است، 154.14 امتیاز دارد!

در بازی‌های آسیایی دوره گذشته، چین با 460.86 امتیاز طلا می‌گیرد. مالزی و کره‌جنوبی هم به ترتیب با 405.81 و 399.09 دوم و سوم شدند.  ایران با این رکورد در فینال بازی‌های آسیایی بین 7 تیم ششم می‌شود.

در تخته 10 متر:

ایران، آذربایجان و ترکیه در این رشته حضور داشتند که دو تیم دیگر به جز ایران با یک نماینده در این رشته حضور پیدا می‌کنند. در این رشته ورزشکار ترکیه با 320.95 امتیاز اول می‌شود. نماینده آذربایجان با 308.70 در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و شهنام نظرپور با 308.70 به عنوان سومی می‌رسد و دیگر نماینده ایران در بین 4 ورزشکار چهارم می‌شود.

قطعا اگر کاروان جمهوری اسلامی ایران در این رشته یک فردی که فقط شنا کردن ساده را بلد بود، به جای نظرپور و ولی‌پور اعزام می‌کرد، باز هم مدالی نصیب کشورمان می‌شد.

رکورد فردی که طلای این رشته را در بازی‌های آسیایی 2014 کسب کرده، 576.40 است. نقره و برنز این رشته هم دارای رکوردهای 526.95 و 499.40 هستند.

تخته 10 متر هماهنگ مردان:

در این رشته هم سه تیم ایران ، عراق و آذربایجان حضور داشتند. ایران با 326.04 امتیاز اول می‌شود. میزبان با 265.11 به عنوان دومی می‌رسد و عراق هم با 140.61 سوم می‌شود!

در این رشته هم اگر دو فردی که کمترین اطلاع را از شنا داشتند به مسابقات اعزام می‌شدند، برنزشان برای کاروان ایران قطعی بود.طلای این رشته در بازی‌های آسیایی اینچئون امتیاز 462.90 را داشته است. نقره 403.50 و برنز هم 384.90  گرفته است.

قطعا مدال‌های کسب شده توسط شیرجه‌روهای ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی، چیزی از ارزش‌های آنها کم نمی‌کند اما نتایج رقم خورده نشان می‌دهد که شیرجه ایران راه زیادی در پیش دارد و با این نتایج در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی کار سختی برای کسب مدال دارد. البته  مصاحبه‌های مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گواه از آن دارد که آنها سعی در بزرگ‌نمایی نتایج کسب شده دارند؛ اما با مقایسه عملکردهای رکوردی در این رشته می‌فهمیم که چه قدر با رقبای اصلی خود فاصله داریم.

در پایان باید از وزیر ورزش و معاون آن این سوال را پرسید که آیا پیش از تعریف و تمجید از یک رشته ورزشی، نتایج و سطح مسابقات را مورد بررسی قرار داده‌اند؟

تصاویر زیر برگرفته از سایت رسمی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو است. ایران در رشته تخته 3 متر هماهنگ (تصاویر زیر) به مدال طلا دست پیدا کرده است. هماهنگی دو شیرجه‌روی ایران گواه بزرگی از سطح فنی مسابقات دارد.