به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امشب با حضور در برنامه تهران 20 به تشریح اوضاع فرهنگ و هنر کشور و وزارت متبوع خود پرداخت.

وی در ابتدا ضمن ارزیابی کلی خود از وضع تولیدات فرهنگی و هنری این روزهای کشور گفت: ما امسال چیزی در حدود صد هزار عنوان کتاب چاپ اول داشتیم و الان بین 80 تا 100 فیلم سینمایی را در سال می توانیم تولید کنیم. همچنین ، در حوزه تئاتر چیزی در حدو 7000 اجرا را در سال گذشته در سر تا سر کشور داشتیم. به طور کلی در سال چیزی در حدود 4500 عنوان فیلم بلند، کوتاه، سینمایی، انیمیشن و ... تولید می‌کنیم. به نظر می رسد در سال های اخیر هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت از پیشرفت خوبی در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار بوده ایم.

صالحی در ادامه درباره شرایط اکران فیلم های سینمایی و ساماندهی آنها و همچنین اجرای تئاترها اظهار کرد: ما در حوزه سینما و بحث اکران ورود کردیم و شورای عالی اکران شکل گرفت. آیین نامه اکران تصحیح شد و الان به شرایط مطلوب تری رسیده ایم. در حوزه تئاتر هم خوشبختانه امروز شرایط برای گروه های تئاتری بهتر شده است. ما معتقدیم گروه های‌تئاتری ‌باید بقا و عمر بیشتری داشته باشند و کار تیمی کنند. متاسفانه بسیاری از آنها عمر کوتاهی دارند. ما سعی می کنیم که هم از نظر مالی و هم پشتیبانی زیر ساختی و معنوی آنها را حمایت کنیم.

وی افزود: متاسفانه در حوزه تئاتر با مشکلات زیرساختی و نبود سالن های اجرا مواجهیم. اما به نظر می رسد با ورود بخش خصوصی تا حدی این مشکل در حال رفع است. امروز تماشاخانه های خصوصی بیشتر شده و جایگاه خوبی را پیدا کردند. البته آنها نباید صرفا به فکر تولید اقتصادی و گیشه باشند.

وزیر ارشاد درباره حوزه نشر و مطبوعات هم با اشاره به چالش گرانی کاغذ و مشکلات ناشی از آن برای ناشران گفت: حوزه نشر و کتاب حوزه ای است که اقدامات مختلف در آن انجام شده است. خوشبختانه هم به لحاظ کمی و هم کیفی در عرصه کتاب کودک و نوجوان پیشرفت داشتیم.

وی افزود: اما در سال اخیر مشکل کاغذ و گرانی آن باعث شد مطبوعاتی ها و ناشران با چالش بیشتری مواجه شوند. متاسفانه مردم ما خیلی روزنامه خوان نیستند و شاید یکی از دلایل آن رشد یکباره شبکه های اجتماعی، موبایل های هوشمند و اینترنت باشد. با این حال ما سعی کردیم مشکل کاغذ را برای مطبوعات حل کنیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: الان از بحران فاصله گرفتیم و کاغذ در میان کالاهای اساسی قرار گرفته است. ما به سرعت موجودی کاغذ در گمرکات را تخلیه و ترخیص کردیم. کارگروهی در ارشاد مستقر شد و تخصیص ها و ثبت سفارش ها برای ۱۶۰ هزار تن کاغذ انجام شد. در حال حاضر این اطمینان هست که کاغذ به اندازه نیاز تامین شده است.

صالحی در ادامه،‌درباره شعار ایران فقط تهران گفت: نگاه ما در حوزه فرهنگ توزیع عادلانه بوده است. فرهنگ و هنر هم در حوزه زیرساخت و هم رویداد باید در همه استان های کشور تقسیم بشود. با این هدف در حدود ۴۶۰میلیارد تومان با استانداری ها توافق شد تا برای زیر ساخت های فرهنگی هنری هزینه شود. نگاه ما در حوزه فرهنگ و هنر تسری نشاط و انگیزه به جامعه و جوانان است. نشاط عمومی مردم پایتخت هم البته اهمیت دارد؛ برای همین از ابتدای سال با نمایشگاه کتاب و آخر سال با جشنواره های متعدد فجر فرهنگ و هنر با پایتخت نشینان عجین می شود.

وزیر ارشاد گریزی هم به وضع پیشکسوتان هنرمند زد و گفت: به نظر می رسد آنها از جایگاه و منزلت معیشتی که باید برخوردار نیستند. قبول داریم که حمایت ما از آنها محدود بوده است و برای آنها کاری شایسته نکرده ایم. با این حال سعی کردیم کمی وضع معیشتی آنها را بهبود ببخشیم. با این هدف، مستمری پیشکسوتان درجه یک را به حدود هشتصد تا یک میلیون تومان رساندیم که از شهریور اعمال می‌شود. تعداد هنرمندان بیمه شده هم تا حد زیادی افزایش یافته است.

وزیر ارشاد در پایان درباره برنامه این وزارتخانه برای محرم امسال گفت: ماه محرم در فضای کشور ۳۸۵ سوگواره شعر، ۲۶۴ تئاتر عاشورایی، ۳۸۸ تعزیه، ۱۸۱ نمایشگاه عکس و مسابقات عکس عاشورایی، ۷۶ نشست و همایش عاشورایی و ... برگزار می‌شود. سایر نهادهای مرتبط با ارشاد هم برنامه هایی دارند.

انتهای پیام/