به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در سلسله جلسات مباحث کلام اسلامی که در مدرسه علمیه نواب صفوی برگزار شد، با بیان اینکه بین اراده حق و عصمت انبیاء اراده‌ای متوسط وجود دارد، اظهار کرد: با این نگرش هر نوع رذایل اخلاقی زشت سبب ایجاد تنفر میان مسلمانان می‌شود.

مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه انسان نوعی گرایش به گناه دارد و می‌خواهد مقتضی را از بین ببرد زیرا برایش لذت بخش است؛ گفت: پیامبر (س) حتی خطاب به خاندان خود دعایی می‌فرماید که پروردگارا آنها اهل بیت من هستند و وجودشان را پاک بفرما و رجس را از آنها دور کن.

وی ادامه داد: با این پیش زمینه می‌توان گفت گناه مختص انسان‌های عادی نبوده و ائمه اطهار (ع) هم توانایی انجام آن را داشتند ولی خود خواهان آن نبودند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه انبیاء و اولیا در هر موقعیتی به فیض الهی محتاج هستند، خاطرنشان کرد: پیامبر بارها آنها را دعا فرموده که این طهارت استمرار پیدا کند ضمن اینکه قرآن هرگز اطاعت از اولی‌الامر را بر ما واجب نکرده است، لذا به مانند انبیاء باید این اولی الامر پاک باشد.

وی با اشاره به بازخوانی داستان حضرت نوح (ع)، تاکید کرد: داستان حضرت نوح (ع) مشخص است و در وقایع آن آمده ایشان کشتی را در خشکی ساخت و همه حضرت را مسخره می‌کردند ولی اطلاع نداشتند که خداوند بلای آسمانی نازل خواهد کرد.

مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه حضرت نوح شیخ‌الانبیاء نام دارند، اضافه کرد: انبیاء الگوی الهی هستند و هدایت آنها برای نجات بشر است؛ اما متأسفانه با وجود این نگرش جوانان فریب خورده ما می‌گویند قرآن کلام خدا نیست و افکار پیامبر(ص) است و به وجود آمدن این نوع تفکر کانالی برای انکار شریعت الهی است که متاسفانه امروز از سوی برخی دیده می‌شود.