به گزارش پارس به نقل از فارس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از غلام مارگیری به عنوان مرجع تقلید در حوزه هنر نام برد و گفت: فرزندان غلام مارگیری باید راه و مسیر پدر را ادامه دهند.

این آئین ظهر امروز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بخشداری بخش بندزرک در سالن حوزه مقاومت بسیج شهید رجایی بخش بندزرک میناب برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از غلام مارگیری به عنوان یک استاد بزرگ در حوزه موسیقی یاد کرد و افزود: غلام مارگیری یک شخصیت به تمام معنا هنری بود که با بهره گیری از موسیقی نوعی اثر هنری خاص از خود در حوزه آیین‌ها و سنت‌ها به یادگار گذاشت.
علیرضا درویش‌نژاد افزود: نوع نگاه و اجرای مارگیری در حوزه بین‌الملل به گونه‌ای بود که با چینش تلفیقی از موسیقی، عرفان و آئین مردم منطقه در کنار هم آن را به موسیقی برتر تبدیل می‌کرد.
وی از مرحوم مارگیری به عنوان یکی از سردمداران حوزه هنر نام برد و افزود: این ابتکار مارگیری موجب شده بود تا نتیجه فعالیت‌های وی به عنوان یک اثر فاخر هنری تبدیل شود.
درویش‌نژاد اظهار داشت: ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آثار غلام مارگیری موجب شد تا هنر وی در جهان شناخته و معرفی شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان در ادامه از غلام مارگیری به عنوان مرجع تقلید در حوزه هنر نام برد و گفت: فرزندان غلام مارگیری باید راه و مسیر پدر را ادامه دهند.
درویش‌نژاد همچنین از تکمیل پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی هنری بندزرک خبر داد و گفت: برای زنده نگه داشتن نام و یاد غلام مارگیری، این مجتمع فرهنگی به نام این استاد موسیقی ثبت می‌شود.
این مسئول همچنین از تدوین کتاب موسیقی هرمزگان خبر داد و افزود: نگاه مجموعه ارشاد استان نگاه پژوهش محور و ثبت آثار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از انعقاد تفاهمنامه در زمینه برگزاری هفته فرهنگی هرمزگان در کشور کویت خبر داد و گفت: این برنامه با هدف معرفی موسیقی آئینی هرمزگان در آذرماه سال‌ جاری برگزار می‌شود.
مرحوم مارگیری بیش از 20 سال در جشنواره‌های موسیقی مختلف داخلی و خارجی شرکت داشت.
در این آئین ضمن تجلیل از خانواده مرحوم غلام مارگیری، عباس سماعی تنها پسر وی به عنوان بابا زار میناب معرفی شد.