اقبال شاکری با اشاره به آخرین تصمیمات اخذ شده برای ساختمان تخریب شده در خیابان جمهوری در پی گودبرداری غیراصولی زمین مجاور آن، اظهار داشت: از چند روز پیش چندین جلسه تخصصی با حضور عوامل سازمان آتش‌نشانی، مدیریت بحران، نمایندگان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری، نظام مهندسی، ناظر پروژه و شرکتهای تخصصی مربوطه برگزار کردیم. 

وی افزود: بعد از بررسی‌های متعدد از محل پروژه تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد گودبرداری صورت گرفته با شات‌کریت و سپس با خاکریزی تدریجی توسط ناظر تخصصی که مسئولیت کار را برعهده گرفته تحکیم پیدا کند و نظارت فنی و تخصصی توسط نظام مهندسی صورت گیرد. 

وی ادامه داد: طی بررسی‌های صورت گرفته ساختمانهای صدمه دیده در ضلع شرقی و شمال پروژه نیز ناپایدار تشخیص داده شد و راه حل مهندسی برای تخلیه کالاری کسبه بدون ریسک وجود ندارد ولی با توجه به اینکه دادستانی به کلانتری محل دستور داده که مالکین ساختمان را تخلیه کنند، از زمانی که شهرداری اقدامات لازم را آغاز می‌کند تا پایان تحکیم محل گودبرداری، مالکان ساختمان می‌توانند با مشورت شهرداری و آتش‌نشانی تخلیفه اموال خود را انجام دهند اما دقیقا باید به نکات ایمنی توجه کافی را داشته باشند. 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر عوامل سازمان آتش‌نشانی در محل حادثه حضور دارند و در حال گفت‌وگو با کسبه هستند تا در صورت نیاز مشاوره لازم را برای تخلیه ایمن اموال به آنها ارائه کنند اما مسئولیت این امر با مالکان است. 

شاکری خاطرنشان کرد: شهردار منطقه 12 نیز به عنوان رئیس کمیته رفع خطر در جریان عملیات اجرا قرار خواهد گرفت و نظارت و پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد. 

وی افزود: متاسفانه مالک زمین تاکنون به محل پروژه مراجعه نکرده مجری پروژه نیز در محل حضور نیافته اگرچه دستگاه ناظر که یک شرکت تخصصی است در جلسات حضور داشته اما ناظرین مقیم در محل پروژه حضور نداشته‌اند. 

شاکری تصریح کرد: داستانی نیز دستورات لازم را برای عوامل پروژه صادر و به کلانتری ابلاغ کرده است. در حال حاضر نیز این تیم تخصصی مسئولیت پایداری گود و تخریب ساختمان صدمه دیده را برعهده گرفته و از امروز کارشان را آغاز می‌کنند. مالکین و کسبه صدمه دیده نیز از طریق شکایت حقوقی و با همکاری شهرداری می‌توانند احقاق حق کنند. اما به عقیده بنده مالک پروژه که بدون مسئولیت پروژه را ترک کرده باید توسط شهرداری و نظارت مهندسی از هرگونه ساخت و ساز در تهران محروم شود و تمام کسانی که از زیر مسئولیت شانه خالی کرده‌اند باید رفتارشاناز طریق مراجع انضباطی مربوطه مورد پیگیری قرار گیرد. 

تاکنون علاوه بر شاکری رئیس کمیته عمران شورا، طلایی نایب رئیس و قناعتی عضو هیئت رئیسه شورا نیز از محل این حادثه بازدید داشتند.