به گزارش پارس به نقل از فارس به ژنو، زمانی که تیم جدید مذاکره کننده هسته ای در همان ابتدای ماموریت خود از « جدیت» طرف ایرانی برای پیش بردن گفت وگوهای تهران با ۱+۵ سخن به میان آورد، حتی خبرنگاران این حوزه هم گمان نمی کردند، جنب و جوش دور تازه مذاکرات تا این حد نفس گیر باشد.

هر چند در دور قبلی مذاکرات ژنو هم، اخبار و شایعه و حاشیه بسیار بود، اما همه اینها در مقابل نشست کنونی ناچیز بود. دور سوم مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ که از پنج شنبه صبح در ژنو آغاز شده بود، از همان ساعت های اولیه پر خبر بود. این بار نیز طبق روال همیشه، ابتدا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون، سرپرست تیم ۱+۵ با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند و سپس وارد گفت وگو شدند؛ گفت وگویی که البته ۴۵ دقیقه بیشتر به طول نینجامید. بعد از آن بود که ابتدا مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون و سپس سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا علاوه بر خلاصه کردن آنچه بر مذاکرات رفته پاسخگوی سئوالات خبرنگاران باشند. هر چند مایکل مان خبر چندانی برای ارائه به خبرنگاران در چنته نداشت، جز حرف های همیشگی درباره نگرانی های غرب و لزوم پایبندی ایران به تعهداتش، عراقچی به تشریح توافقات اولیه ایران با ۱+۵ پرداخت و با اشاره به سه مقوله طرح پیشنهادی ایران یعنی هدف مشترک، گام اول و گام آخر گفت: گام اول مهم است به این خاطر اینکه ما را وارد فضای همکاری می کند. گام آخر هم حائز اهمیت است چر اکه روشن می کند وضعیت نهایی به چه شکل است.

وی سپس بیان کرد، از بعد از ظهر پنج شنبه نمایندگان ایران و ۱+۵ در خصوص هر کدام از این سه مقوله وارد جزئیات می شوند و به همین خاطر تصمیم دارند جلسات را در سطح کوچک تر برگزار کنند؛ به این معنا که خود او (عراقچی) از ساعت ۱۴ همان روز وارد چهار دور مذاکره با نمایندگان سه کشور اروپایی، سپس روسیه، بعد آمریکا و در آخر چین می شود و در نهایت ماحصل این مذاکرات را به همراه نتایج نشست کارشناسی در وین، به ظریف و اشتون و تیم کوچکی از نمایندگان دو طرف تسلیم می کنند تا درباره آن تصمیم گیری شود.

هر چند بخش نخست سخنان عراقچی به تحقق پیوست و او چهار دور مذاکره با نمایندگان اروپا، روسیه، آمریکا و چین برگزار کرد، اما به دلیل طولانی شدن بحث های داخلی ۱+۵، مذاکرات ظریف و اشتون به صبح جمعه موکول شد. اما ساعت ۶ صبح به وقت ژنو بود که خبر رسید جان کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است به دعوت کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جمع مذاکره کنندگان بپیوندد؛ خبری که فضای رسانه ای حاضر در ژنو را به شدت به جنب و جوش واداشت، به ویژه اینکه در پی او، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان و ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس هم راهی ژنو شدند.

البته اولین نشست روز جمعه را نمایندگان ۱+۵ به نام خود ثبت کردند؛ نشستی داخلی که به ریاست کاترین اشتون برگزار شد و سخنان مایکل مان نیز نشان داد، مذاکرات سخت و فشرده ای در حال انجام است.

هر چند این خبرِ ورودِ جان کری بود که فضای رسانه ای را تحت تاثیر قرار داد، ولی لوران فابیوس بود که وارد محل برگزاری مذاکرات در هتل اینترکنتیننتال شد و به گرمی مورد استقبال اشتون قرار گرفت. بعد از او گیدو وستروله و در نهایت ویلیام هیگ هم بی سر و صدا به جمع آنها پیوست. اما زمانی که قرار شد جان کری وارد هتل اینترکنتیننتال شود، پیش از ورودش، این فضای امنیتی حاکم در هتل بود که خبر از آمدن او می داد. برعکس سه وزیر خارجه پیشین، وقتی جان کری پا به محل برگزاری مذاکرات گذاشت، تمام مسیر او به سمت آسانسور توسط نیروهای امنیتی باز شده بود و هیچ کس حق ورود و خروج از هتل یا نزدیک شدن به او را نداشت.

به هر حال، در میان این هیاهوی خبری، اشتون وارد گفت وگو با ظریف شد. بعد از او سرگی ریابکوف، نماینده روسیه و سپس نماینده چین به دیدار ظریف آمدند و به رایزنی با او پرداختند. طبق اخباری که عراقچی در اختیار خبرنگاران قرار داد، قرار بود که اشتون ابتدا جان کری را در جریان مذاکرات قرار دهد و سپس مذاکرات سه جانبه ای میان ظریف، کری و اشتون برگزار شود. محور این دیدار سه جانبه نیز نزدیک کردن دیدگاه ها به منظور تهیه و تدوین یک بیانیه مشترک بود آنهم در چارچوب طرح پیشنهادی ایران.

در حالی که این مذاکرات در جریان بود، خبر رسید قرار است سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز صبح شنبه به جمع بقیه وزرای خارجه بپیوندد. البته شایعاتی نیز درباره احتمال حضور وزیر خارجه چین مطرح شد که هنوز صحت و سقم آن تایید نشده است.

و در نهایت آخرین رخداد جمعه، نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون در ساعت ۱۸: ۳۰ به وقت ژنو بود که بعد از سه ساعت گفت وگو در ساعت ۲۱: ۴۰ برای تنفس متوقف شد و دوباره در ساعت ۲۲: ۵۰ از سر گرفته شد و ۲۳: ۲۵ پایان یافت و البته حاضران در نشست آن را خوب و مفید خواندند.

بالاخره قرار شد ادامه مذاکرات کری، ظریف و اشتون ساعت ۸: ۳۰ صبح شنبه به وقت محلی (۱۱ به وقت تهران) از سر گرفته شود.