به گزارش پارس ، ایسنابه نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست در پی لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه از سوی اتحادیه اروپا و تلاش های این اتحادیه برای پایان دادن به تسلط روسیه بر کمک های گازی برگزار می شود.

در این نشست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هرمان وان رامپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیساریای اروپا در شهری صنعتی در شرق مسکو شرکت خواهند داشت.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران معتقدند مذاکرات امروز هیچ نتیجه چشمگیری را به دنبال نخواهد داشت.

روابط روسیه و اتحادیه اروپا از زمان روی کار آمدن پوتین در سال ۲۰۱۱ میلادی و تلاش وی برای افزایش نفوذ روسیه و بی توجهی به انتقادات غربی رو به تیرگی رفت.

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد: بررسی مساله ارسال سلاح به مخالفان سوری و نیز اوضاع سوریه به ویژه با نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ از موضوعات این نشست است.

وی همچنین تصمیم اتحادیه اروپا را برای ارسال سلاح به مخالفان سوریه پیام مستقیم به مخالفان مسلح دانست.

این در حالی است که وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: این طرح دست مسکو را برای تحویل سلاح به سوریه بازمی گذارد.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار کرد که کشورهای اروپایی باید تضمین هایی را بدهند که ائتلاف ملی مخالفان سوریه تنها به این سلاح ها دست می یابد.

اشتون در گفت و گو با خبرگزاری اینترفکس روسیه اظهار کرد که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی کشورهای اروپایی درباره وارد کردن سلاح به سوریه باید این اقدام بر اساس معیارهای جدی باشد و اینکه حتما این سلاح ها به دست ائتلاف مخالفان سوریه به منظور حمایت از شهروندان سوری برسد.

وی با بیان اینکه وارد کردن سلاح باید طبق معاهده کنترل سلاح های متعارف باشد، تصریح کرد: وجود تضمین های از سوی تحویل گیرنده سلاح الزامی است و تمامی اعضای اتحادیه اروپا موافقت کرده اند که هیچ سلاحی را در حال حاضر قبل از ارزیابی روند سیاسی به مخالفان ندهند.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست ژنو ۲ به نتایج و پیشرفت هایی دست یابد.

شورای اتحادیه اروپا قبل از فرارسیدن اوت این روند سیاسی سوریه را در سایه ارائه گزارشش بررسی خواهد کرد.