به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، مقامات امنیتی ولایت بلخ افغانستان از مسمومیت ۱۵۰ دانش آموز یک دبیرستان دخترانه در مزارشریف خبر دادند.

« عبدالرزاق قادرى» ، فرمانده پلیس ولایت بلخ گفت: این حادثه، صبح امروز در منطقه « کارته خراسان» شهر مزارشریف به وقوع پیوست.

وى افزود که ١۵٠ دانش آموز این دبیرستان همزمان با رسیدن به مدرسه مسموم شده و به بیمارستان منتقل شدند.

« قیس مهر آیین» رئیس اداره آموزش و پرورش ولایت بلخ نیز موضوع عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان را رد کرد و اظهارداشت که این مسمومیت ناشی از گازهای جمع شده در یک چاه فاضلاب نسباً قدیمی بوده و زمانی بوقوع می پیوندد که صاحب آن، سرچاه را به منظور تخلیه باز می کند و گازهای موجود در چاه در محوطه مدرسه پخش می شود.

وی درحالی مدعی شد که هیچگونه علائم و نشانه ای از مسمومیت دردانش آموزان دیده نشده که تعدادی از دانش آموزان به حالت بیهوشی به بیمارستان منتقل شدند و تعدادی هم به رسانه ها گفتند که پس از استشمام نوعی گاز دچار سرگیجه و بی حالی شده و حالت تهوع داشته اند.

درهمین حال « نورمحمد فیض» مسئول بیمارستان شهر مزارشریف ضمن آنکه مسئله مسمومیت دانش آموزان را نه رد کرد و نه تأئید، حال عمومی آنان را رضایت بخش خواند.

به گفته وی پلیس، تحقیقات خود را آغاز کرده، اما علت مسمومیت دانش آموزان هنوز مشخص نشده است.

در ماه جاری ۲ حادثه مشابه در دبیرستان های دخترانه کابل نیز به وقوع پیوست و به دنبال آن وزیر آموزش و پرورش افغانستان با واکنش نسبت به رویداد مسمومیت دانش آموزان افغان، این قبیل مسمومیت ها را روانی و تلقینی دانست.

وی به دانش آموزان و مسئولان مدارس هشدار داد که در صورت وقوع چنین حوادثی اگر مسمومیت دانش آموزان توسط بیمارستان تأیید نشود با متخلفان برخورد شده و آنان را به مراجع قضایی تحویل می دهند.

در یک خبری دیگر از ولایت غزنی افغانستان، افراد مسلح با حمله به یک دبیرستان دخترانه در منطقه « حیدر آباد» شهر غزنی یک نیروی امنیتی را زخمی کردند.