به گزارش پارس به نقل از فارس، « ابراهیم جعفری» نخست وزیر پیشین و رئیس فراکسیون همپیمانی ملی در پارلمان عراق در حاشیه نشست علمای بیداری اسلامی در تهران در مورد بحران اخیر عراق و اقدامات فراکسیون همپیمانی ملی گفت: ائتلاف همپیمانی ملی تلاش های خود را در راستای رویارویی با مشکلات و تحولاتی که عراق با آنها روبرو شده متوقف نکرده است.

جعفری افزود: عراق از مشکلات کوچک به بحرانی بزرگ رسیده و فراکسیون همپیمانی ملی همیشه برای حل این بحران پیشرو بوده و تلاش می کند تا از همه توانایی های خود برای گفت وگو با طرف های دیگر استفاده کند.

رئیس فراکسیون ملی تأکید کرد که اخیرا برای ایجاد راه حل برای این مسأله با همپیمانان خود در فهرست ائتلاف کردستان و فهرست العراقیه که به صورت کلی برادران سنی ما را نمایندگی می کنند ارتباط برقرار کرده ایم تا از این طریق و با همکاری همپیمانی ملی این بحران را پشت سر بگذاریم.

الجعفری گفت: روز گذشته نیز هیئتی بلند پایه از کردستان در خانه شخصی من در بغداد حضور پیدا کردند و به دلیل اینکه من در نشست علمای بیداری اسلامی حضور داشتم دیگر اعضای فراکسیون همپیمانی ملی با آنها دیدار کردند.

وی افزود: نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان ریاست این گروه را به عهده داشت و گمان می کنم که بعد از این گام وزاری کردستان به دولت باز گردند.

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد که تنها با تلاش برای ایجاد وحدت می توان با بحران کشور مقابله کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد نقش علما برای فروکش کردن طایفه گری در عراق گفت: هنگامی که طایفه گری بر اساس دیدگاهی فکری ایجاد می شود بسیار بحرانی و خطرناک است که می تواند کشور را دچار فاجعه کند و علمای اسلام می توانند با استفاده از علم و دانایی خود نقش موثری برای مقابله با آن داشته باشند.

ابراهیم جعفری افزود: هنگامی که بحرانی ظاهرا بر اساس دیدگاه های اسلامی شکل گرفته باشد بسیار خطرناک تر می شود و در برابر گروه های گمراه و فتنه گر و تحریک کنندگان به تروریسم می توانیم از علما کمک بگیریم زیرا آنها می توانند سدی در برابر بحران ها باشند.

اجلاس علمای بیداری اسلامی از روز دوشنبه با حضور علما و شخصیت های سیاسی کشورهای عربی و اسلامی در تهران برگزار شد.