محمدباقر نوبخت در پاسخ بر اینکه طبق بند اول برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود برنامه ششم مطابق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشته شود، گفت: در ماده یک قانون برنامه پنجم تصویب شد که در سال سوم پنجم باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تهیه شود و زمانی که ما تدوین این برنامه را به دست گرفتیم علی رغم این تاکید این الگو تهیه نشده بود اما از آنجا که ما روی این الگو در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نیز کار کرده بودیم پیش نویس آن تهیه و آماده شده بود.

 

وی افزود: در ادامه این روند باید براساس سیاست های کلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری برنامه ششم نوشته می شود یا با توجه به الگویی که به تایید معظم له می رسد این برنامه تدوین شود.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در زمان شروع تدوین برنامه ششم شخصا محضر مقام معظم رهبری در این خصوص شرفیاب شدم، گفت: بحثی که در آن نشست صورت گرفت این بود که آیا سریع تر الگو را آماده کنیم یا خیر.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بر این اساس ایشان نه تنها اجازه تاسیس یک مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت را دادند بلکه اجازه دادند همه دستگاه ها راجع به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کار کنند.

 

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: از نظر معظم له الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فرآیند جامعی دارد که با آنچه ما بخواهیم با عجله آماده کنیم تفاوت دارد.  

 

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس این برنامه براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در 80 بند نوشته شده که پیوستی هم دارد و نشان می دهد هر یک از بندهای مورد نظر معظم له در سیاست های ابلاغی در کجای لایحه دیده شده است.