به گزارش پارس به نقل از جام نیـوز، وزارت خارجه ایران به "مراجع ذی‌ربط" درباره رفتار  "خلاف قانون و تبعیض‌آمیز" عربستان سعودی اعتراض کرده است.

به گفته حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه ایران، دولت عربستان برای شرکت هیئت ایرانی در اجلاس مقامات ارشد سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا صادر نکرده است.

آقای بعیدی‌نژاد گفت: «هر تصمیمی که بدون مشارکت هیئت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جده اتخاذ شود، فاقد هرگونه رسمیت و اعتبار خواهد بود.»

او همچنین از عربستان سعودی خواست که با در پیش گرفتن سیاستی "واقع‌بینانه"، به جای موضوعات "فرعی" به مباحث اصلی جهان اسلام "مانند فلسطین، تروریسم، فرقه‌گرایی و مشکلات مشترک امت اسلامی بپردازد".

به نوشته بی بی سی، اجلاس مقامات ارشد سازمان همکاری اسلامی نهم و دهم اسفند به ریاست ترکیه در جده برگزار می‌شود.

این اجلاس پیش‌نویس اسناد و قطعنامه‌های سیزدهمین اجلاس سران این سازمان را در استانبول آماده می‌کند که از ۲۶ تا ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.

روابط ایران و عربستان تقریبا از دو ماه پیش که عربستان شیخ نمر، یک روحانی شیعه را اعدام کرد به شدت تیره شده است.

 

دویچه وله هم در این خصوص نوشت: وزارت خارجه ایران به عدم صدور روادید برای هیئت ایرانی جهت شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی اعتراض کرد. اجلاس مقامات ارشد این سازمان روزهای یکشنبه و دوشنبه به ریاست ترکیه در جده برگزار می‌شود.