به گزارش پارس به نقل از ایلناجان کری طی سخنانی در دانشگاه فلادلفیا به بررسی توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ و پاسخ به منتقدان این تحریم پرداخت و گفت: ‌ تصمیم کنگره در تایید یا رد توافق هسته‌ای بسیار مهم بوده و هر نوع تصمیم آن در آینده سیاسی آمریکا تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر امور خارجه امریکا به حمایت ۲۹ دانشمند هسته‌ای امریکا و برخی از برندگان جایزه نوبل از توافق هسته‌ای اشاره کرد و افزود: به گفته دانشمندان این توافق مانع دست یابی ایران به سلاح نظامی خواهد شد. در این سخنرانی به این پرسش خواهم داد که این توافق چگونه موجب امنیت جهان، منطقه و متحدان ما خواهد شد.

وی با بیان اینکه چگونه مفاد این قرارداد برای تمام عمر هسته‌ای ایران دوام خواهد داشت، ادامه داد: ‌ زمانی که پرزیدنت اوباما و پرزیدنت روحانی در سپتامبر ۲۰۱۳ تلاش خود را آغاز کردند، ایران چرخه هسته‌ای را کامل و اورانیوم غنی‌سازی برای تولید ۱۰ بمب را ذخیره کرده بود. ایران‌‌ همان زمان بیش از ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال داشت و رآکتور آب سنگین فرایند تولید پلوتونیم را آغاز کرده بود.

کری یادآور شد: در دو دولت امریکا یکی از شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران آغاز و مدیریت شد اما تحریم‌ها نتوانست ابزار خوبی برای ایجاد مانع در روند هسته‌ای ایران باشد. از این رو اوباما اعلام کرد که ایران اجازه تولید بمب اتم نخواهد داشت. او به جهانیان گفت که روندی را طی خواهد کرد که ایران نه تنها به سمت سلاح اتمی نرود بلکه مسیر خود را نیز عوض کند.

وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرد: ما پس از توافق ژنو از راه دیپلماسی به چیزی رسیدیم که تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانست آن نتیجه را برای ما به ارمغان بیاورد. بدون این توافق، زمان گریز ایران دو ماه بود حال این زمان حداقل یکسال خواهد بود. با این توافق تعداد سانتریفیوژ‌های ایران در مدت ۱۰ سال به دو سوم کاهش خواهد یافت و ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در مدت ۱۵ سال به ۳۰۰ کیلوگرم خواهد رسید. بدون این توافق رآکتور آب سنگین اراک، پلوتونیوم لازم برای بمب اتمی را فراهم می‌کند اما با این توافق آنجا با بتن پر خواهد شد. با این توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشد.

وی افزود: با اجرایی کردن این توافق بازرسان آژانس خواهند توانست اورانیوم ایران را چه در محل استخراج و چه در ساخت کیک زرد بررسی و نظارت کنند.

کری با تاکید براینکه حمایت دانشمندان هسته‌ای امریکا و بیش از ۶۰ کار‌شناسی امنیتی و ۱۰۰ سفیر بازنشسته و ژنرال‌ها از توافق هسته‌ای هیچ تردیدی در موثر بودن این برنامه ایجاد نمی‌کند، گفت: برخی فکر می‌کنند که می‌توان به این توافق پشت کرد و به دنبال توافق بهتری بود. ما تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کردیم اما هیچ یک از آن‌ها نتوانست مسیر ایران را آهسته کند. اگر به این توافق رای منفی داده شود مخالفان توافق نمی‌توانند تضمین دهند که سال دیگر مسیر هسته‌ای ایران به کجا خواهد رسید اما با تصویب آن ما می‌دانیم که ایران تا چندین سال آینده چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

وزیر امورخارجه امریکا با بیان اینکه تحریم‌ها برای کسانی که از فرصت‌های تجاری و اقتصادی دست می‌کشند، هزینه دارد، اظهار کرد: ما باید از کشورهایی که فداکاری اقتصادی کرده و ایران را تحریم کردند تشکر کنیم چراکه آن‌ها هم می‌خواسند ایران از دستیابی به بمب اتمی محروم شود. حال اگر توافق را رد کنیم، تحریم‌های چندجانبه شکست خواهد خورد و کار سخت می‌شود. اگر توافق را رد کنیم همه آن کشورهایی که در تحریم علیه ایران با ما همراه شده بودند، نخواهند فهمید چرا به توافقی که تلاش زیادی برای آن کرده‌ایم را پشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: وزیر امور خزانه داری دوره جورج بوش که در طراحی تحریم علیه ایران نقش اساسی داشت چند روز پیش گفت که غیرواقع‌بینانه خواهد بود که اگر این توافق تصویب نشود، تحریم‌ها همچنان پابرجا بماند. اگر به این توافق رای منفی داده شود عواقب زیادی خواهد داشت و فرصتی به تندروهای ایرانی خواهد داد که چرا با امریکا مذاکره کردید.