به گزارش پارس،  هنوز از یادها نرفته است که اواخر سال 91، ˈمحمود احمدی نژادˈ با سخنان خود مبنی بر این که 300 نفر 60 درصد سرمایه مردم را در اختیار دارند و به بانک ها پس نمی دهند، کار را به نامه نگاری هایی بین قوه قضاییه و قوه مجریه کشانید.

در آن روزها دادستان کل کشور در نامه ای به رئیس جمهور، از او خواست تا اسامی بدهکاران بانکی را که به گفته وی 300 نفر هستند و 60 درصد پول های کشور را بلوکه کرده اند، اعلام کند تا دستگاه قضایی برای پیگیری آنها وارد عمل شود.

بعد از انتشار این نامه، اما پایگاه اطلاع رسانی دولت سندی را منتشر کرد که نشان می داد دو سال پیش از این سخنان رئیس دولت دهم، احمدی نژاد در نامه ای به رئیس قوه قضائیه اسامی مفسدان اقتصادی را ارسال کرده است.

البته بعدها روشن شد که سند رو شده توسط پایگاه اطلاع رسانی دولت همان لیست 250 نفره ای بوده که احمدی نژاد از فرستادن آن به قوه قضاییه در سال 90 خبر داده بود.

در نهایت هم این شد که در اخر لیست بدهکاران بانکی مشخص نشد تا با روی کار آمدن حسن روحانی، او در گزازش 100 روزه خود به مردم، دولت دهم را بزرگترین بدهکار معرفی کند.

بعد از آن نیز، سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس از بدهی 80 هزار میلیارد تومانی 30 نفر به بانک ها خبر داد.

از سوی دیگر در آستانه سال نو نیز بانک مرکزی نسبت به رشد مطالبات معوق بانکی هشدار داده بود.

اخیرا نیز بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک های کشور ابلاغ کرده است که بر اساس آن بانک ها موظف به نظارت دقیق بر روی افتتاح حساب بدهکاران بانکی شده اند تا جایی که از خدمات بانکی محروم می شوند. بر این اساس نه تنها بانک ها نظارت دقیقی بر روی افتتاح حساب مجدد بدهکاران بانکی دارند، بلکه این کار توسط بانک مرکزی هم انجام می شود.

در عین حال اعلام شد تنبیهاتی برای مدیران شعبی که اقدام به افتتاح حساب به بدهکاران بانکی کنند در نظر گرفته می شود و این افراد به کمیسیون انضباطی معرفی می گردند. بر این اساس بانک ها ملزم هستند که از بانک مرکزی، ثبت احوال و ثبت شرکت ها استعلام کنند.

با این وجود وکلای ملت همچنان خواستار معرفی اسامی هستند که در جیب احمدی نزاد باقی مانده است.ماجرا هم از این قرار است که جمعی از نمایندگان مجلس در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار معرفی بدهکاران دانه درشت بانکی شدند.

در این نامه خطاب به روحانی آمده است:

«احتراما چنانچه استحضار دارید مطالبات معوق بانک ها باعث شده تا قدرت وام دهی و تحرک این موسسات را تحت الشعاع قرار داده و امکان تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی نیمه تمام و به بهره برداری رسیده را با مشکل مواجه نماید. این مشکل تا حدی نمود پیدا کرده که بر اساس نظرسنجی ها در صدر مشکلات واحد های تولید قرار دارد.

در طول سال های گذشته اقدامات خود بانک ها، بانک مرکزی، قوه قضائیه و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای وصول این مطالبات ره به جایی نبرده و فرصت های فراهم شده توسط مجلس برای استمهال بازپرداخت بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی رهاوردی نداشته است، به نظر می رسد که یکی از راه های وصول سریعتر این مطالبات استفاده از اهرم افکار عمومی خصوصا برای بدهکاران عمده سیستم بانکی است.

از آنجا که این اقدام باعث می شود تا تعارفات و رودربایستی کم اثر و گام عملی برای وصول مطالبات باشد، انتظار دارد دستور فرمائید لااقل فهرست بدهکاران بالای 50 میلیارد تومان که بدهی معوق دارند را برای اطلاع عموم منتشر نمایند.»

در این نامه که به امضای حدود 15 نفر از نمایندگان رسیده اسامی الیاس نادران، جعفر قادری، احمد توکلی، حسین زاده بحرینی، هادی قوامی، تاجگردون، رحیم زارع، محمد مهدی مفتح،، حسن نژاد، محمدرضا پورابراهیمی نیز وجود دارد و به نظر می رسد حالا باید منتظر بود اسامی بدهکاران بانکی از جیب روحانی بیرون بیایید!

البته اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی در جواب این نامه اینکه 575 نفر به عنوان بدهکار کلان بانکی شناسایی شده اند، گفته: اسامی این افراد به قوه قضائیه ارسال شده است. و سخنگوی قوه قضائیه هم گفته که باید موضوع ارسال اسامی 575 بدهکار بانکی از سوی دولت به قوه قضائیه را بررسی کند.

و این داستان همچنان ادامه دارد...!
منبع :پارسینه