منصورحقیقت پورنماینده اردبیل وعضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درگفتگوبا خبرنگار « پارس » بازدیدبازرسان آژانس از آب سنگین اراک را مثبت ارزیابی کرده و آن را در راستای توافقات ژنو خواند.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران برای بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک، گفت: این بازدید درچارچوب توافقات ایران وگروه ۵ +۱ و درچارچوب توافقات اولیه است و اتفاقا برای کشور ما خوب است چرا که نشان می دهد ادعاهای غرب علیه فعالیتهای هسته ای کشورمان واهی است و ایران گامهای اولیه را در جهت شفاف سازی در راستای توافقات ژنو برداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد بازرسان چارچوب حقوقی کار را رعایت کرده و فقط به بازدید از آب سنگین اراک بپردازند و در ادامه شاهد آن نباشیم که بازدید از پارچین و دیگر مکانهای هسته ای را مطرح کنند چرا که این درخواست برای ما قابل قبول نیست و آنها تنها اجازه بازدید از آب سنگین اراک را دارند.

نماینده اردبیل افزود: گزارشهای بازرسان آژانس مورد استناد کشورهای غربی و ۵+۱ است از این رو انتظار می رود بازرسان بدون سو گیری و تاثیر پذیری از کشورهای دیگر گزارشی منصفانه منتشر کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پس از تهیه گزارش و درج واقیعت ها نباید اطلاعاتی که در این بازرسی ها به دست می آید در اختیار سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی قرار گیرد، چرا که در دوره های گذشته شاهد بودیم پس از بازدید بازرسان آژانس از مراکز هسته ای کشورمان اطلاعات گزارشها به بیرون درز پیدا می کرد و این مسئله همواره یکی از نقاط اعتراض ایران بود.

حقیقت پور تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران دربرنامه صلح آمیزهسته ای همواره اتخاذسیاست اعتماد سازی بوده است، رویکردی برپایه اعتمادسازی که میتوان آن را درکنترل و بازدید های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی ازتاسیسات هسته ای کشورمان به وضوح دید.

نماینده اردبیل بابیان این که گام های اعتمادساز برای رفع ابهامات بایددوطرفه باشد، خاطر نشان کرد: انتظارمی رودآژانس بین المللی انرژی اتمی بارویکردی منطقی درکنار ایران تلاش کند تانگرانی جامعه جهانی برطرف وهمگان به صلح آمیزبودن برنامه هسته ای کشورمان پی ببرند.

حقیقت پور در پایان گفتگوی خود با خبرنگار پارس گفت: دربرخی مواقع آژانس بین المللی انرژی اتمی وکشورهای غربی انتظاراتی فراتر از پیمان ان پی تی ازکشورمان دارند، که از سوی ملت ایران قابل قبول نیست این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد درچارچوب همکاری متقابل با آژانس موانع و نگرانی های طرف غربی را برطرف کند.