به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آمار ضریب نفوذ کاربران اینترنت، در کشور ما همواره با حرف و حدیث های متعددی روبرو بوده و از غیرواقعی دانستن این آمار گرفته تا کاربران توهمی همواره در محافل مختلفی مطرح شده است.

از آن جهت که پیشرفت تکنولوژی، این شاخص را به یکی از معیارهای رده اصلی توسعه جوامع در بخش هایی نظیر اقتصادی و اجتماعی تبدیل کرده است، بخش های متولی ارائه آن نیز به گفته برخی کارشناسان داخلی، آمار را جابه جا می کنند و شاخص ها را آرمانی برآورد می کنند.

نمونه بارز این اختلاف نظرها را می توان در ضریب نفوذ ۶۱.۰۶ درصدی اینترنت برای سال ۹۱ که توسط متما ارائه شده است، یافت زیرا ارائه این گزارش موجب شد بسیاری از فعالان این حوزه تعریف ارائه شده از کاربر اینترنت که اتصال حتی یک بار در ماه توسط هر روش رایجی بود را زیر سوال برند.

البته پیش از آن نیز گزارشی توسط مرکز آمار برای سال ۹۰ مطرح شده بود که اختلاف در تعاریف کاربر اینترنت، موجب شده بود که آمار مرکز رسمی آمار بسیار پایین تر از چیزی باشد که وزارت ارتباطات گزارش کرده بود؛ البته رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره این اختلاف آمار گرفته بود که مرکز آماری ها، کاربران موبال را در گزارش خود لحاظ نکرده بودند و از این جهت اختلاف در اعداد و ارقام به وجود آمد.

حال که بحث ضریب نفوذ با این همه پستی و بلندی، به سکوت گرایید به تازگی مدیر یکی از شرکت های PAP، بحث سرانه اینترنت را پیش کشیده و معتقد است که سرانه اینترنت برای هر ایرانی یک کیلوبیت بر ثانیه است.

محمودرضا خادمی درباره این اظهار نظر و فرمولی که منتج به این نتیجه گیری می شود به تسنیم گفت: هر STM۱ ظرفیت ۱۵۵ مگابیت دارد که برای تبدیل این نرخ به کیلوبیت باید آن را در ۱۰۲۴ که واحد تبدیل است ضرب کنیم.

وی افزود: این رقم را در تعداد کل STM۱های موجود در کشور که ۵۰۰ تا است ضرب می کنیم تا ظرفیت موجود به دست آید که در نهایت رقم ۷۹ میلیون و ۳۶۰ هزار کیلوبیت می شود؛ حال برای به دست آوردن سرانه ایرانی ها باید این عدد را تقسیم بر ۷۰ میلیون جمعیت ایران کنیم که سرجمع عددی در حدود ۱.۱ کیلوبیت می شود.

او با بیان اینکه پس سرانه هر ایرانی از اینترنت یک کیلو بیت است، درباره سرانه کاربران اینترنت نیز عنوان کرد: کافی است عدد به دست آمده تا مرحله یکی مانده به انتها را تقسیم بر ۴۰ میلیون کاربر اینترنت کنیم که به عدد ۱.۹ کیلو بیت یا همان سرانه واقعی می رسیم.