به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، شرکت کنندگان در این اجلاس درخلال این رویداد با انجام ملاقاتهایی دربخش های دولتی و خصوصی و با الهام از وجود روابط دوستانه در محیطی مناسب مذاکرات سازنده ای را در زمینه های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی، انرژی، حمل ونقل به عمل آورده و به توافقات مهمی همچون موافقتنامه های زیر ساختی و پایه اقتصادی نظیر تعرفه ترجیحی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و گمرکی دست یافتند که مقرر شد به سرعت مراحل تایید نهایی و اجرایی آنها از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیری شود.

با توجه به پتانسیل های جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف کشورمان قادر است بسیاری از نیازهای بنگلادش را تامین کند از طرفی به دلیل شناخت اندک تجار و کم رنگ بودن هیات های تجاری مقرر گردید طرفین با تشکیل شورای مشترک تجاری این مهم را به زودی اجرا کنند.

همچنین با توجه به اینکه بنگلادش یکی از کشورهای مهم صادر کننده کنف و منسوجات در دنیا می باشد و عمده نیازهای وارداتی ایران دراین بخش به صورت غیرمستقیم از سایر کشورها با هزینه ای به مراتب بالاتر وارد می شود، دو طرف ابراز امیدواری کردند تا با ایجاد این ارتباط به سمت تجارت مستقیم بین دو کشور گام برداشته شود.

در این نشست جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی فروش محصولات مورد نیاز بنگلادش در حوزه های انرژی، فرآورده ها و محصولات پتروشیمی را به بنگلادش اعلام کرد که طرفین راه های اجرایی نمودن تصمیمات را تصویب کردند.

حجم مبادلات دو کشور طی سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار بود که از این رقم ۴۰ میلیون دلار صادرات ایران و ۶۱ میلیون دلار واردات کشورمان از بنگلادش را دربر گرفته است که با توجه به توانمندی کنونی تهران و داکا اما رقم مبادلات در سطح پایینی قرار دارد.

دراین راستا مقامات دو کشور توافق کردند با برنامه ریزی و همکاری های بخش های مختلف بزودی شاهد افزایش حجم تجارت به سه تا ۵ برابر به میزان ۵۰۰ میلیون دلار باشند.

در حال حاضر عمده محصولات صادراتی ایران به بنگلادش کود اوره، قیر نفت آهن و فولاد بوده و در مقابل محصولات نساجی، کنف و برنج از این کشور وارد می شود.

از جمله مواردی که در محتوای سند نهایی پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک بود می توان به زمینه های همکاری و چشم انداز پیش روی برای توسعه همکاری های سرمایه گذاری در زمینه مسکن و امور زیر بنایی، مخابرات و فناوری اطلاعات، بهداشت، فرهنگی و آموزش عالی، کشاورزی و شیلات، آموزش و تحقیقات اشاره کرد.

همچنین توسعه همکاری های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و انتقال فناوری برای صنایع تبدیلی و کشاورزی، همکاری در زمینه های انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل ونقل دریایی، هوایی و ریلی، تبادل هیات های تجاری، شرکت در نمایشگاه های دو طرف و تنظیم تفاهمنامه میان اتاق بازرگانی ایران و فدراسیون بازرگانی بنگلادش از دیگر محورهای سند نهایی پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بنگلادش است.