به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد حسین برخوردار با اشاره به تجربه دولت در اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها اظهار داشت: برنامه ای که در رابطه با فاز نخست اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها عملیاتی شد، اینگونه بود که بیشتر درآمدهای ناشی از واقعی سازی قیمت های حامل های انرژی، تبدیل به توزیع « ریالی» بین مردم شد.

وی افزود: در صورتیکه وقتی این درآمدها در جامعه بصورت نقدی توزیع شد، برنامه ای برای هدایت نقدینگی بسمت تولید و تجارت قانونی تدوین نشده بود و نقدینگی سرگردان بلای اقتصاد کشور شد.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: حال نامزدهای انتخاباتی بجای اینکه بیایند آسیب شناسی کنند و برنامه های اقتصادی خود را در خصوص چگونگی جذب نقدینگی ارائه دهنده و راهکارهای حفظ ارزش پول کشور را بیان کنند تا راه برای اجرای فاز دوم هموار شود، با وعده های تورم زا در خصوص جزئیات اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها از آن بعنوان ابزار تبلیغات انتخاباتی بهره برداری میکنند.

برخوردار ضمن انتقاد شدید از عرضه مستقیم وعده ها در بازار انتخابات، اظهار داشت: تصمیم سازی در خصوص جزئیات اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها، یک موضوع فراگیر است که باید در پرتو اجماع صاحبنظران اقتصاد و فعالان اقتصادی دیده شود و نمی توان با وعده های که ناشی از تند شدن شیب انتخابات است در مورد آن سخن پراکنی کرد.

وی افزود: آرامش بازار ارز، رویکردهای اتخاذ شده در خصوص جذب نقدینگی از جامعه، سیاستهای بانکی و پولی و محدودیت های بین المللی همه و همه بر شرایط اجرای فاز دوم اثرگذار هستند.

برخوردار ضمن تاکید بر این اصل که رفاه باید از راه تولید و تجارت تامین شود و نه توزیع ریال، اظهار داشت: بخش تولید و تجارت قانونی بخش بسیار مهمی است و باید به عنوان موتور اقتصادی به آن نگاه شود، موتوری که می تواند تورم را کنترل کند و شرایط اقتصادی را به یک توازن برساند و عدم توجه به آن می تواند آسیب های چند بعدی به اقتصاد کشور وارد شود

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: یارانه ها فضای کسب و کار کشور را غیر واقعی و شکننده می کنند بنابراین همه باید سعی کنیم در فضای واقعی زندگی کنیم البته نمیتوان ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر را انکار کرد ولی باید اقدامات اجرایی منجر به افزایش نقدینگی نشود ضمن آنکه حمایت کالایی از این اقشار میتواند یکی از راهکار ها باشد.