ابوالحسن فیروزآبادی امروز در نشست آموزشی - اجرایی همایش کنوانسیون مبارزه با فساد که در مجموعه تلاش برگزار شد اظهار کرد: برای کاهش فساد صرفنظر از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی، مشارکت و تعامل مردم در سیستم اداری لازم است.

وی ادامه داد: از فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها برای اطلاع رسانی استفاده نمیشود بلکه بوسیله آن میتوان یک تعامل کامل در نظام اداری برقرار کرد.

او افزود: در شستا با بگارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات یک کار موفقیت آمیز انجام دادیم و داشبورد مدیریتی مناسبی از تمام شرکتهای تحت پوشش این سازمان و عملیات مالی آنها ایجاد شده است و اخیرا در سازمان و بزودی در سازمان بازنشستگی کشوری هم شاهد راه‌اندازی داشبورد مدیریتی خواهیم بود.

او ادامه داد: درصددیم تا یک منبع شفاف را در اختیار مراجع ذیربط قرار دهیم چرا که معتقدیم علت عدم پیاده سازی هدفمندی یارانه‌ها نداشتن بانک اطلاعاتی شفاف است و تا زمانی که چنین بانک اطلاعاتی کاملی را نداشته باشیم نمیتوانیم خود را صاحب نظام سلامت اداری بدانیم.

فیروزآبادی گفت: در جریان حذف سه دهک درآمدی و حذف 24 میلیون نفر ابهام وجود دارد و باید با دقت انجام شود و درصدد هستیم که درصد خطا یک در هزار باشد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در اصلاح بسیاری از فرآیند‌ها موثر دانست و گفت: بدون تردید بکارگیری تکنولوژی و ICT در بازسازی سازمان‌ها نقش کلیدی دارد و می‌توان ساختار سازمان‌ها را با آن بازمهندسی کرد.

فیروزآبادی افزود: خوشبختانه در وزارت کار یک پروژه بزرگ را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و موضوع اصلاح و بازسازی فرآیند‌های سازمانی را در دستور کار قرار داده‌ایم که مراحل نهایی را می‌گذراند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که در سطح ملی در جریان هدفمندی یارانه‌ها و کمک کردن به مددجویان اجتماعی در سطح کشور و همچنین اصلاح نظام بیمه سلامت، فقدان دولت الکترونیک را شاهد هستیم.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه نظام احراز هویت در کشور نداریم و امیدواریم با اصلاح این نظام در سطح کلان ملی دستاوردهای خوبی برای مبارزه با فساد داشته باشیم.

فیروز‌آبادی ادامه داد: در وزارت بهداشت پروژه‌ای به منظور تعیین اصالت داروهای گران‌قیمت ویژه بیماران خاص در دست اجراست که به گفته مسوولان این وزارتخانه اگر اجرایی شود 500 میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر نظام سلامت ما با نظام بیمه‌ای در تبادل اطلاعات و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی همکاری کند، ارقام بسیار بزرگی صرفه‌جویی می‌شوند.

به گفته قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بی‌تردید سرمایه‌گذاری‌ در جامعه‌ای صورت می‌گیرد که از یک نظام اطلاعاتی شفاف و نظام اقتصادی سالم برخوردار باشد.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به آمارهای جهانی در خصوص فساد اشاره کرد و گفت: برابر آمار منتشره از سوی سازمان شفافیت جهانی در سال 2006 ، 10 درصد مردم جهان رشوه گرفته‌ یا داده‌اند و در کشور ما نیز آمارهایی که ارائه می‌شود روبه بهبود نیست به نحوی که رتبه ایران در زمینه‌ی فساد در سال 2003 از رتبه 78 به رتبه 144 در سال 2013 رسیده است.

وی متذکر شد: ما نباید به پدیده فساد به عنوان یک پدیده مبارزه نگاه کنیم بلکه باید سلامت اقتصادی و اداری را هم در نظر بگیریم اگر در جامعه اداری خود یک نظام مبتنی بر حکمرانی خوب را که شامل پیشگیری، پاسخگویی به مردم، مشارکت مردم، ایجاد شفافیت، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری سالم باشد ایجاد کنیم بسیاری از مشکلات در حوزه فساد حل خواهد شد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فساد وجوه متعدد اجتماعی، سیاسی، قضایی، اداری و اقتصادی دارد که به دلیل بن‌مایه مشترک آن می‌تواند سازمان‌های متعدد را گردهم آورد.

فیروز‌آبادی تصریح کرد: بن‌مایه فساد در حوزه قدرت است و سوء‌استفاده‌هایی که در چارچوب حوزه اقتصادی مشاهده می‌شود از بن‌مایه قدرت سرچشمه می‌گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای شناسایی فساد سه منشا قانون، مراجعه به افکار عمومی و لطمه‌زدن به منافع حقوقی مطرح است که با توجه به ماهیت فساد و ویژگی‌هایی که دارد می‌طلبد به عنوان بخشی از افکار عمومی سازمان‌های دولتی هرازگاهی گردهم آمده و درباره‌ی مصادیق فساد و راهکارهای مقابله با آن گفت‌وگو کنند.