به گزارش پارس به قنل از وطن امروز ؛ اقدام اخیر وزارت ارتباطات درباره توسعه نسل سوم تلفن‌های همراه انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. منتقدان از مراجع گرفته تا کارشناسان معتقدند وزارت ارتباطات بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها اقدام به این کار کرده است. در اسناد بالادستی، توسعه پهنای باند و نسل جدید تلفن همراه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مشروط شده بود اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، موضوع غیرقانونی بودن صدور مجوز ارتباطی در زمینه استفاده از نسل سوم تلفن‌های همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. طبق قانون، شورایعالی فضای مجازی باید مجوز چنین اقداماتی را صادر کند اما وزارت ارتباطات بدون در نظر گرفتن جایگاه شورایعالی فضای مجازی اقدام به صدور مجوز کرده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: هرگونه اقدامی که توسط وزارت ارتباطات و بدون توجه به نظر شورایعالی فضای مجازی صورت گرفته باشد غیرقانونی است و باید متوقف شود. لاله افتخاری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه پیش از اعطای مجوز خدمات نسل سوم به اپراتورهای کشور، شورایعالی فضای مجازی باید در این ارتباط اظهارنظر می‌کرد، گفت: در ارتباط با کاری که وزارت ارتباطات انجام داده از وزیر ارتباطات خواستیم به کمیسیون بیاید و به سوال نمایندگان پاسخ دهد اما ظاهراً وی در سفر بوده و نتوانست به مجلس بیاید. وی درباره دغدغه نمایندگان در این زمینه عنوان کرد: تا زمانی که پیوست و ملاحظات فرهنگی خدمات این نسل تهیه و دیده نشده، نباید به‌سمت استفاده از آن می‌رفتیم زیرا حکم چاقوی تیزی را دارد که تا کاربردهای آن مشخص نشود زیان‌های غیرقابل جبرانی را بر بدنه جامعه وارد می‌آورد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ارائه چنین اقدامی آثار بلندمدت بر روحیه افراد جامعه دارد و نباید به همین سادگی درباره آن رأی صادر می‌شد. وی با تأکید بر اینکه شورایعالی فضای مجازی تنها نهاد تصمیم‌گیرنده در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اظهار کرد: تأکید کمیسیون فرهنگی بر فصل‌الخطاب بودن نظرات این شورا در عرصه ICT است و اگر کاری بدون توجه به نظرات شورایعالی فضای مجازی انجام شود، غیرقانونی است. افتخاری گفت: هرگونه اقدامی که توسط وزارت ارتباطات و بدون توجه به نظرات شورایعالی فضای مجازی صورت گرفته است باید متوقف شود. او اشاره‌ای هم به تأخیر در برگزاری جلسات این شورا که نهادی حاکمیتی تلقی می‌شود داشت و عنوان کرد: این دلیلی نمی‌شود که مسؤولان اجرایی بخواهند کاری را بدون در نظر گرفتن روال انجام دهند و از طرفی بعید می‌دانم در شرح وظایف شورایعالی فضای مجازی و حتی شرح وظایف وزیر ارتباطات آمده باشد که اگر جلسه این شورا برگزار نشد، وزارت ارتباطات صاحب اختیار است. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر چنین باشد، فلسفه وجودی شورایعالی فضای مجازی زیر سوال می‌رود. وی در پایان با بیان اینکه «امیدواریم مسؤولان اجرایی با پرهیز از شتابزدگی، فعالیت‌های قانونی انجام دهند» گفت: چنین رویکردی قطعاً موجب تحسین و تقدیر ما از مسؤولان اجرایی خواهد شد.
 پاسخ مسؤولان به آسیب‌های توسعه پهنای باند چیست؟
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مسؤولانی که به‌دنبال توسعه پهنای باند و خدمات ارتباطی هستند باید پاسخ خود به انواع پیامدها و آسیب‌های احتمالی را بدهند. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با تسنیم، با خطاب قرار دادن کسانی که دنبال ورود پهنای باند بیشتر به کشور هستند، اظهار کرد: به‌عقیده من پیوست فرهنگی این توسعه در تکنولوژی را باید ارائه کنند و شفاف بگویند که آیا پیامدهای چنین کاری را کارشناسانه مطالعه کرده‌اند یا نه. وی با اشاره به اینکه نباید اینقدر مبهم به توسعه تکنولوژی پرداخت، گفت: مسؤولان باید پاسخ خود را به انواع پیامدها و آسیب‌های چنین توسعه‌ای ارائه دهند. ‫عضو هیات علمی مرکز تخصصی تبلیغ‬ ادامه داد: هم‌اکنون با وجود انواع رسانه‌ها و فضای شیشه‌ای که درون آن قرار داریم، نمی‌شود با شعار فعالیت کنیم. در این عرصه برای هر نوع حرکتی باید پیوست فرهنگی مربوط به آن ارائه و بعد حول آن گفت‌وگو شود. این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از سکوت در برابر پیامدهای فرهنگی چنین اقداماتی اذعان کرد: اینکه عده‌ای با چنین رویکردی اقدامات خود را انجام می‌دهند با وضعیت کاملاً مبهمی مواجه می‌شویم که دقیقاً نمی‌دانیم چه‌چیز را باید نقد کنیم اما در فضای مجازی تصمیم‌گیری‌ها باید با شورایعالی فضای مجازی که نهاد تصمیم‌گیر در این زمینه است و برای همین رسالت تشکیل شده، باشد.
ساماندهی پیامک‌های انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی در مرکز ملی فضای مجازی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه ساماندهی خدمات پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده را برای بررسی و تصویب در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور تهیه و تدوین کرد. به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، با توجه به مشکلات مطرح شده برای ارسال و دریافت پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های ارزش افزوده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه ساماندهی به خدمات پیامک‌ها را تهیه کرده و برای بررسی به مرکز ملی فضای مجازی کشور ارائه کرد. بنابر این گزارش، توجه به ناخواسته بودن پیامک‌ها، نامناسب بودن محتوای پیامک، نامعین بودن مرجع ارسال پیامک‌ها، تخلفات مطرح در این حوزه، نقش سازمان‌ها در مدیریت مشکلات و نیازمندی‌های خانواده‌ها، نقش اپراتورها در ارسال و دریافت پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده، هزینه‌های مرتبط با این حوزه و مسائلی از این دست از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در آیین‌نامه است که سعی شده برای رفع این مشکلات راهکارهای عملیاتی مناسبی ارائه شود.