به گزارش پارس به نقل از فارس، با گذشت ۱۰ روز از انتشار بسته پیشنهادی دولت برای عبور از بحران همزمان رکود و تورم که اکنون دو سال در کشور به طول انجامیده امروز مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در جمع اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران حضور یافته و به انتقادات آنها به این بسته پاسخ داد.

از جمله انتقاداتی که هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کردند اصلاح سیستم بانکی و تأثیر آن بر اجرایی شدن سیاست‌های دولت برای خروج از رکود، اصلاح قانون کار، دیده نشدن سیستم حمل و نقل و تأثیر آن بر تجارت و ضرورت بازسازی آن و موارد دیگر بود.

مسعود نیلی در پایان جلسه خطاب به هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: وضعیت اقتصادی ما اکنون مانند بیماری است که تصادف کرده، پزشک برایش نسخه می‌نویسد، ولی داروهایش یافت نمی‌شود. از طرفی می‌گویند چون وضعیت او اورژانسی است، فعلا کار ما نجات از مرگ است. باید به بخش برود، تا بیماری‌های مزمن و بنیادی‌ترش رسیدگی شود.

تدوین این بسته و برگزاری نشست نیز با فعالان اقتصادی برای خروج از وضعیت فعلی و رکود است.

وی اظهار امیدواری کرد، تا مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود.

نیلی تصریح کرد: ما باید این بسته را بر فرض تداوم تحریم‌ها تدوین کنیم و مسئله دیگر این است که کاری کنیم که رشد اقتصادی ما در سال ۹۳ مثبت باشد و نمی‌توانیم بپذیریم که امسال هم رشد منفی داشته باشیم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور به برخی از موانع برای اجرایی شدن این بسته اشاره کرد و اظهار داشت که مسائلی مانند اصلاح قانون کار و مسائل بنیادی مانند شبکه بانکی زمان بر است، اما نباید فراموش کرد که این سند، کوتاه‌مدت است، اما نتایج آن باید پایدار باشد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان برنامه سوم توسعه می‌گفتیم، نهاد دولت از نظر قوانین کارشناسی ضعیف است، اما اکنون می‌گوییم کاش به همان سال ۸۳ برگردیم، چرا که ساختار کارشناسی دولت بسیار ضعیف شده است و آنچه ما در این ۱۷۷ بند نوشتیم ممکن است، ضعف و اشتباه داشته باشد، اما اولویت اول ما بررسی اشکالات سند و نه نقصان‌های آن است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه قبول داریم در این بسته به مسائلی مانند گردشگری و شبیه آن پرداخته نشده، افزود: این بندها را می‌توان بعدا به این بسته اضافه کرد، اما نحوه اجرای این بسته فعلا برای ما مهمتر است.

نیلی گفت: سندهای زیادی در کشور وجود دارد که از اجرای آن خاطره خوب نمانده است و بسیاری از نگرانی‌ها بابت همین موضوع است. ما باید در کنار بخش خصوصی نظم و پایشی را برای این سند در نظر بگیریم، چرا که اگر رکود ادامه یابد مریض ما در اورژانس فوت خواهد کرد و برخی محدودیت‌ها سبب شده تا این موارد در این سند نیاید.