یکی از موارد بسیار مهم برای مالکین وسایل نقلیه، استعلام پلاک‌‌های فعال به نام فرد است؛ ولی اغلب افراد نمی‌دانند چطور باید از پلاک‌های فعالی که به نام آن‌هاست، اطلاع پیدا کنند.

ما در این محتوا در مورد علت اهمیت اطلاع از پلاک‌های فعال خودرو و روش‌های مختلفی که برای استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی وجود دارد، با شما صحبت خواهیم کرد.

چرا استعلام پلاک فعال خودرو برای افراد مهم است؟

بر اساس قانون، مالکیت وسایل نقلیه از جمله خودرو از آن فردی است که پلاک خودرو به نام وی ثبت شده است و مسئولیت همه تخلفات احتمالی وسایل نقلیه نیز بر عهده مالک آن است. بنابراین اگر فردی با خودرویی که پلاک آن به نام شماست، تخلفی انجام دهد، کلیه مسئولیت‌ها و عواقب قانونی آن بر عهده شما خواهد بود.

به‌علاوه با توجه به افزایش شفافیت دارایی‌های افراد، اگر تعداد زیادی وسیله نقلیه به نام شخص باشد، در این صورت احتمال این‌که فرد مشمول مالیات شود و یا از دریافت برخی خدمات مثل یارانه محروم شود، وجود دارد.

با توجه به این موارد، استعلام پلاک‌های فعالی که به نام شخص وجود دارند، برای بسیاری از افراد دارای اهمیت زیادی است.

روش‌های مختلف استعلام پلاک فعال خودرو

برای اطلاع از پلاک‌های فعال به نام فرد، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه این بخش 3 روش کاربردی برای این منظور را به شما آموزش خواهیم داد.

مراجعه به دفاتر پلیس +10

برای اطلاع از پلاک‌های فعالی که به نام شما هستند، می‌توانید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید و با ارائه مدارک شخصی خود و پر کردن فرم‌های مربوطه، برای استعلام تعداد پلاک‌های فعال خود درخواست بدهید. به این ترتیب از کلیه پلاک‌های فعالی که به نام شماست، مطلع خواهید شد.

مراجعه به سایت پلیس راهور

اگر مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 برای شما مشکل است، می‌توانید به سایت پلیس راهور به آدرس service.rahvar120.ir مراجعه کنید و پیگیری کلیه مراحل را به صورت کاملا آنلاین انجام دهید. برای این منظور کافی است مراحل زیر را به صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: وارد سایت service.rahvar120.ir شوید و در صفحه اصلی آن روی گزینه «استعلام وضعیت پلاک فک شده» کلیک کنید.

مرحله دوم: اگر قبلا در این سایت ثبت‌نام نکرده‌اید، با وارد کردن شماره موبایل خود و دریافت کد تایید، نام‌نویسی خود را انجام دهید و احراز هویت کنید. سپس با وارد کردن اطلاعات کاربری به اکانت خود وارد شوید.

مرحله سوم: بعد از این‌که وارد داشبورد حساب کاربری خود در سایت راهور شدید، با وارد کردن کد ملی خود می‌توانید از پلاک‌های فعالی که به نام شماست، اطلاع پیدا کنید.

استفاده از سامانه آیتول

یکی از بهترین روش‌های استعلام پلاک فعال خودرو، استفاده از سامانه کاربردی آیتول است. برای این منظور کافی است به سایت یا اپلیکیشن آیتول مراجعه کنید؛ به بخش «استعلام پلاک‌های فعال خودرو» بروید و با وارد کردن کد ملی خود، پلاک‌های فعالی را که به نام شماست، مشاهده کنید.

آیتول خدمات متنوعی را در حوزه خودرو به کاربران خود ارائه می‌دهد که استفاده از این خدمات مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای استفاده از خدمات آیتول نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه مراحل به صورت کاملا آنلاین صورت می‌گیرند.
  • اپلیکیشن آیتول رابط کاربری بسیار جذاب و در عین‌حال ساده‌ای دارد که کار با آن و دریافت خدمات مورد نظر برای کاربران به راحتی امکان‌پذیر است.
  • این مجموعه برای ارائه خدمات کاربردی خود حداقل کارمزد را از کاربران دریافت می‌کند. بنابراین استفاده از این خدمات از لحاظ اقتصادی برای شما بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.
  • با استفاده از اپلیکیشن آیتول می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید و زمان شما برای انجام این کارها بیهوده تلف نخواهد شد.

سخن آخر

یکی از دغدغه‌های مهمی که برای بسیاری از اشخاص وجود دارد، اطلاع از پلاک‌های فعال آن‌هاست؛ ولی اغلب این افراد نمی‌دانند چطور باید از این موضوع اطلاع پیدا کنند.

ما در این محتوا درباره علت اهمیت اطلاع از پلاک‌های فعالی که به نام فرد ثبت شده است، صحبت کردیم و در پایان هم 3 روش کاربردی برای استعلام پلاک‌های فعال به نام فرد را بیان کردیم.