بورس ایران از نمادهای مختلفی تشکیل شده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گروه‌های پتروشیمی، بانکی، خودرویی و… اشاره کنیم. اما چه می‌شود اگر به جای سرمایه گذاری در سهم‌های مختلف، دارایی‌های خود را در یک گروه سهامی خاص مثل خودرو متمرکز کنیم؟ آیا با این روش می‌توانیم سودهای بیشتری نسبت به سایر فعالان بازار کسب کنیم؟ قطعا پاسخ به این سوال بستگی به میزان تخصص ما در معامله‌گری دارد، با این‌حال یک راه میانبر نیز برای سرمایه گذاری به این روش وجود دارد که نیاز به علم معامله‌گری ندارد. این روش چیزی نیست جز سرمایه گذاری در صندوق‌های بخشی خودرو، اما صندوق بخشی خودرو چیست؟ و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟

معرفی صندوق بخشی خودرویی

صندوق‌های بخشی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی هستند که بر یک صنعت خاص تمرکز می‌کنند. صندوق بخشی خودرو نیز عموم فعالیت خود را به بازار خودرو و نمادهای خودرویی اختصاص داده است. این سازوکار نوین هرچند در ایران به تازگی سر و صدا به پا کرده و کارگزاری‌های مختلف به تاسیس این نوع صندوق‌ها روی آورده‌اند، اما در جهان از قدمت نسبتا زیادی برخوردار است.

سپرده‌گذاران در صندوق‌های بخشی خودرویی دارایی‌ خود را به دست کارشناسان و متخصصان فعال در بازار سرمایه که سابقه قوی‌ای در تحلیل تکنیکال و بنیادی سهام‌های خودرویی دارند، سپرده و این افراد به تقسیم سپرده‌ها در نمادهای مختلف از جمله خودروسازی‌های مطرح کشور مانند سایپا و ایران خودرو می‌کنند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا میزان ریسک به سود سرمایه گذاری در صندوق بخشی خودرو ارزش سپرده گذاری را دارد؟ یا ممکن است اصل دارایی‌مان متحمل ضررهای سنگین شود؟

ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در صندوق بخشی خودرویی

صنعت خودرو به طور کلی یک بازار نسبتا پرنوسان در ایران است. کافی است نگاهی به قیمت اتومبیل‌های داخلی در سال‌های اخیر بیندازیم تا متوجه نوسانات شدید آن‌ها چه در بازه‌های صعودی و چه در بازه‌های نزولی شویم. جدای از این قیمت خودرو در ایران با ارزش دلار نیز همبستگی دارد بنابراین سهام شرکت‌های خودرویی نیز ممکن است در یک بازه زمانی مشخص، نوسان قابل توجهی را تجربه کند.

با همه این‌ها، هرچند این صنعت ریسک خاص خود را دارد، اما تقریبا در ۱۰ سال اخیر روند آن صعودی بوده و سرمایه گذاران این بخش توانسته‌اند سودهای خوبی چه از سهام شرکت‌های خودرویی چه از خرید خودرو کسب کنند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بخشی خودرو می‌تواند چه در میان‌مدت و چه در بلندمدت گزینه‌ای مناسب برای فعالان بازار باشد.

البته نباید فراموش کنیم که کارشناسان صندوق بخشی خودرو افرادی خبره در این حوزه هستند که می‌توانند ریسک‌های این صنعت را به خوبی مدیریت کنند. نکته قابل توجه این است که ۷۰ درصد دارایی سکتور فاند خودرو در نمادهای خودرو و قطعات سرمایه‌گذاری می‌شود و مابقی دارایی‌های صندوق به خاطر پوشش ریسک در بخش‌های دیگر سرمایه گذاری خواهند شد که این امر خود به خود ریسک صندوق بخشی خودرو را کاهش می‌دهد.
به طور کلی می‌توانیم بگوییم که هرچند این حوزه از بازار سرمایه گذاری ریسک‌های قابل توجهی دارد، اما با بهره‌گیری از پتانسیل‌های کارشناسان صندوق‌های بخشی خودرو می‌توانیم ریسک فعالیت‌مان در نمادهای خودرویی را به کمترین حد ممکن رسانده و از بازدهی فوق العاده بالای آن‌ها بی‌نصیب نمانیم.

بهترین صندوق بخشی خودرویی

همانطور که اشاره کردیم، در ایران سرمایه گذاری در صندوق بخشی خودرو کم کم در حال جان گرفتن است و از آن جایی که سهم صنعت خودرو در انواع سکتور فاندها هنوز پایین است، این حوزه جای زیادی برای رشد در سال‌های پیش رو خواهد داشت. در حال حاضر، تعداد خودروهای بخشی بازار زیاد نیست اما با توجه به اخبار تاسیس صندوق‌های جدید، به نظر می‌رسد می‌توانیم به آینده این صندوق‌ها امیدوار باشیم.

جدیدترین صندوق بخشی خودرو را شرکت سبدگردان آگاه تاسیس کرده است. این صندوق که با نماد آگاه به بازار می‌آید، در تاریخ ۲۹ آبان تا یک آذر پذیره‌نویسی خواهد شد.
با توجه به سابقه درخشان و تجربه بالای آگاه در تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق اتوآگاه برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود.

برای شرکت در پذیره‌نویسی این صندوق، در تاریخ ۲۹ آبان تا یک آذر به سامانه معاملاتی کارگزاری خود مراجعه و نماد « اتوآگاه » را جست‌وجو کنید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید آگاه را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از جدیدترین اخبار این کارگزاری مطلع شوید.
صندوق‌های بخشی خودرو که اخیرا فعالیت خود را در ایران آغاز کرده‌اند، یک میانبر بسیار خوب برای افرادی هستند که مدت‌هاست به چارت نمادهای خودرویی چشم دوخته‌اند، اما به خاطر عدم توانایی لازم برای مدیریت ریسک یا دانش تکنیکال و بنیادی ناکافی، نتوانسته‌اند به درستی از سودهای جذاب این حوزه بهره‌مند شوند. کارگزاری‌های بزرگی مانند آگاه نیز به عنوان پیشروی این صندوق‌ها در بازار ظاهر شده‌اند که این مسئله نویدبخش آینده‌ای روشن برای صندوق‌های بخشی خودرویی است.