در سال ۱۴۰۰، سازمان امور مالیاتی کشور قوانین جدیدی را در رابطه با دستگاه‌های POS یا کارتخوان وضع کرد. براساس این قانون، کلیه واریزی‌ها به حساب‌های متصل به شبکه شاپرک، به عنوان درآمد صاحب حساب در نظر گرفته می‌شود و مشمول مالیات خواهد بود. از این مالیات با عنوان مالیات کارتخوان یاد می‌شود و قوانین خاص خود را دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحاتی کامل در ارتباط با مالیات دستگاه کارتخوان، نحوه محاسبه و روش پرداخت آن ارائه دهیم. در پایان نیز به شما خواهیم گفت که پرداخت نکردن این مالیات، چه جرائمی را به همراه دارد. اگر در کسب‌وکار خود به هر طریقی با دستگاه کارتخوان سروکار دارید، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

مالیات کارتخوان چیست؟

به‌طورکلی، در سیستم مالیاتی کشور مالیات جداگانه‌ای با عنوان مالیات کارتخوان وجود ندارد. درواقع مالیات دستگاه کارتخوان، همان مالیات بر درآمد مشاغل بوده که با در نظر گرفتن تراکنش‌ها و مبلغ درآمدی که از طریق دستگاه POS ثبت شده است، محاسبه خواهد شد. کلیه دارندگان دستگاه کارتخوان، باید بعد از ثبت نام در سایت tax.gov.ir و تشکیل پرونده مالیاتی، کد مالیاتی دریافت کنند.

از طریق این کد مالیاتی و اتصال دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی، مالیات کارتخوان برای صاحبان این دستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ درواقع همه تراکنش‌های انجام‌شده از طریق کارتخوان متصل به پرونده مالیاتی، برای محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان؛ نرخ مالیات دستگاه POS در سال ۱۴۰۲

برای محاسبه مبلغ مالیات دستگاه کارتخوان، فرمول جداگانه‌ای وجود ندارد؛ درواقع محاسبه مبلغ این نوع مالیات براساس فرمول محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل انجام می‌شود. مالیات بر درآمد نیز باتوجه‌به میزان درآمد سالانه صاحبان مشاغل محاسبه خواهد شد. بر همین اساس، درصد مالیات کارتخوان به صورت زیر خواهد بود:

  • ۱۵ درصد درآمد سالانه از ۱ تا ۲۰۰ میلیون تومان
  • ۲۰ درصد درآمد سالانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان
  • ۲۵ درصد درآمد سالانه از ۴۰۰ میلیون تومان به بالا

باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر صاحبان مشاغل کمتر از ۳۹ میلیون و ۶۰۰هزار تومان درآمد سالانه داشته باشند، جزو دسته مشاغل معاف از مالیات کارتخوان خواهند بود. با استفاده از امکانات یک برنامه حسابداری آنلاین پیشرفته، امکان محاسبه دقیق رقم مالیات فراهم می‌شود؛ بنابراین پیشبرد عملیات پرحجم پایان سال مالی به‌آسانی و به صورت خودکار انجام خواهد شد.

روش استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی

به‌منظور استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی، ابتدا باید اقدامات لازم برای ثبت نام در سایت سامانه امور مالیاتی کشور و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کرده باشید؛ پس از آن، اشخاص حقیقی به‌راحتی می‌توانند برای مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی اقدام کنند. برای این کار ابتدا باید وارد سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی اینترنتی tax.gov,.ir شوید. بعد از ورود به حساب کاربری، در صفحه اصلی روی گزینه «سایر خدمات مالیاتی» کلیک و از زیرمنوی بازشده گزینه «استعلام بدهی مالیاتی» را انتخاب کنید.

در قسمت داشبورد مالیاتی خلاصه‌ای از وضعیت مالیاتی مودی قابل‌مشاهده است. برای استعلام مالیات کارتخوان از منوی سمت راست، گزینه «درخواست‌ها» و در نهایت گزینه «استعلام بدهی مالیاتی» را انتخاب کنید. اشخاص حقوقی برای استعلام بدهی مالیاتی کارتخوان باید از طریق کد مالیاتی اقدام کنند.

روش پرداخت مالیات در سامانه مالیات کارتخوان

برای پرداخت مالیات مربوط به کارتخوان، می‌توانید از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اقدام کنید. بعد از ورود به حساب کاربری خود، در صفحه اصلی روی گزینه «پرداخت الکترونیک مالیات» کلیک کنید. در ادامه به صفحه payment.tax.gov.ir هدایت می‌شوید و بعد از ورود به حساب کاربری، باید گزینه «دریافت شناسه قبض جدید» را انتخاب کنید. با دریافت شناسه قبض و وارد کردن آن، به‌راحتی می‌توانید مالیات کارتخوان را پرداخت کنید.

جرائم عدم پرداخت مالیات کارتخوان

درصورتی‌که صاحبان دستگاه کارتخوان، نسبت به پرداخت مالیات یا ثبت دستگاه در زمان مقرر اقدام نکنند، مشمول پرداخت ۳۰ درصد از مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و جریمه نقدی ۱۰ درصدی برای اشخاص حقیقی خواهند شد.

علاوه‌بر این، به‌ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت مالیات کارتخوان، ۲.۵ درصد جریمه به مبلغ مالیات اضافه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای این که از موعد پرداخت مالیات جا نمانید، حتما از مشاوران مالی حرفه‌ای کمک بگیرید. همچنین، داشتن یک نرم افزار حسابداری پیشرفته برای نظم‌دهی به امور مالی و انجام محاسبات دقیق به شما کمک خواهد کرد.

پرداخت مالیات کارتخوان در موعد مقرر با کمک نرم افزار حسابداری سپیدار

هر تراکنشی که از طریق دستگاه پوز انجام شود، مشمول مالیات کارتخوان خواهد بود. در برخی از مشاغل و مجموعه‌ها، حجم بالایی از تراکنش‌ها در طول روز انجام می‌شود؛ همین موضوع اهمیت داشتن یک نرم افزار حسابداری پیشرفته برای مدیریت حساب‌ها و انجام امور مالی را بیشتر می‌کند. به کلیه صاحبان دستگاه‌های کارتخوان پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت امور مالی مجموعه خود از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنند.

نرم افزار حرفه‌ای سپیدار با امکانات کاربردی و زیرسیستم‌های متنوع برای مشاغل مختلف، امکان محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان و به‌روز نگهداشتن صورت‌های مالی کمک می‌کند؛ بر همین اساس به‌راحتی می‌توانید در موعد مقرر برای پرداخت مالیات و تسلیم اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزار حسابداری سپیدار به سایت sepidarsystem.com سر بزنید.