با بررسی قیمت ورق آهن که نقش عمده‌ای در تعیین هزینه نهایی مصالح ساختمانی فولادی دارد می‌توان میزان بودجه مورد نیاز برای خرید آنها را مشخص کرد، اما این مصالح چه تاثیری در راندمان انرژی سازه دارند؟

بررسی‌ها به‌طور گسترده‌ای نشان می‌دهد که صنعت ساخت‌وساز مسئول انتشار مقدار قابل ملاحظه‌ای از کربن در سطح جهان است که باعث تغییرات سریع آب‌وهوا می‌شود.

از همین رو یک راه ساده برای کاهش انتشار کربن، طراحی و ساخت سازه‌های انرژی صفر است که می‌توان گفت مصالح فولادی مورد استفاده تا حد زیادی در این روند تاثیر دارند.

منظور از ساختمان با برآیند انرژی صفر چیست؟

ساختمان‌های انرژی صفر به سازه‌های گفته می‌شود که میزان مصرف انرژی و تولید آلاینده‌های کربنی را به حداقل می‌رسانند که این مسئله می‌تواند در مراحل مختلف تکمیل یک پروژه مد نظر قرار گیرد.

فعالان حوزه ساختمان‌سازی سعی می‌کنند تا از راه‌های مختلفی مانند نحوه طراحی ساختمان، استفاده از مصالح مناسب و به‌کارگیری تجهیزات خاصی بعد از تکمیل پروژه به این هدف دست پیدا کنند.

رابطه میزان انرژی مصرفی ساختمان‌ها و مصالح فولادی مورد استفاده

با توجه به این مسئله که مصالح ساختمانی تا پایان عمر مفید یک سازه پا بر جا می‌مانند، از همین رو به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم و اساسی در تعیین میزان انرژی مصرفی در نظر گرفته می‌شوند.

تاثیر ساندویچ پانل در بهینه‌سازی انرژی ساختمان

یکی از مصالح مناسبی که برای ساختمان‌سازی به‌کار می‌رود و می‌تواند در کاهش مصرف انرژی موثر واقع شود ساندویچ پانل‌ها هستند که با استفاده از ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند و بخش میانی آنها یک پوشش عایق دارد.

درصورتی‌که از چنین مصالحی برای ساخت سازه و به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده شود، توجه به قیمت ورق آهن به‌عنوان مواد اولیه اصلی برای تولید ساندویچ پانل، در برآورد هزینه‌های نهایی پروژه از اهمیت بالایی برخودار است.

مصرف انرژی در سازه‌های فولادی

تیرآهن مهم‌ترین مصالح مورد استفاده برای سازه‌های فولادی است که به‌طور کلی روند تولید آن مصرف انرژی بالایی دارد و همین امر باعث می‌شود که این مقاطع در مقایسه با دیگر مواد به‌کار رفته در ساختمان، انرژی نهفته بیشتری به خود اختصاص دهند.

از همین رو شما در هنگام برآورد قیمت تیرآهن و خرید چنین مصالحی برای تکمیل یک سازه، در واقع بیشترین مبلغ را در ازای انرژی نهفته یک ساختمان می‌پردازید.

مصرف انرژی در سازه‌های بتنی

ساخت سازه‌های بتنی نیازمند استفاده از مقاطعی همچون میلگرد است که برای تولید این محصولات نیز از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود که مصرف انرژی بالایی دارند.

البته باید این را در نظر بگیرید که به‌طور کلی در سازه‌های بتنی در مقایسه با اسکت‌های فلزی مقدار فولاد کم‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مسئله می‌تواند در کاهش انرژی نهفته این ساختمان‌ها موثر باشد.

از طرفی با توجه به این‌که قیمت میلگرد پایین‌تر از تیرآهن‌های مورد استفاده برای اسکلت‌های فلزی است می‌توان انتظار داشت که علاوه بر کاهش انرژی ساختمان، هزینه نهایی نیز کم‌تر شود.

نقش فولاد در ساخت سازه‌هایی با برایند انرژی صفر

مصالح فولادی چه نقشی در کاهش مصرف انرژی سازه دارند؟

امکان دارد تصور کنید که مصالح ساختمانی تاثیر زیادی در مصرف انرژی ندارند اما چنین باوری اشتباه بوده، چراکه طبق برآوردهای انجام‌شده در کشور ما اتلاف انرژی در سازه‌ها چند برابر استانداردهای جهانی است که متاثر از نوع مواد و مصالح مورد استفاده خواهد بود.

طراحی مناسب ساختمان با مصالح فولادی

با توجه به این‌که در صنعت ساخت‌وساز به مقدار زیادی از مصالح فولادی استفاده می‌شود به‌کار بردن محصولاتی برای عایق‌سازی ساختمان و طراحی مناسب می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

در این راستا می‌توان به ساندویچ پانل به‌عنوان عایق و ساختار کلی پنجره‌ها اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی بر جلوگیری از اتلاف انرژی دارند به همین دلیل سعی می‌شود تا قاب و چهارچوب آنها به شکل مناسبی ساخته شود.

در ضمن برای ساخت این محصولات از آلیاژهای فولادی استفاده می‌شود و بررسی قیمت ورق آهن می‌تواند یکی از فرایندهای موثر برای برآورد هزینه نهایی آنها باشد که شما می‌توانید با کمک سایت فولادینو نوسانات روزانه را مورد بررسی قرار دهید.

امکان بازیافت و استفاده مجدد از مصالح فولادی

یکی از راه‌های موثر برای دستیابی به مصرف انرژی کم‌تر در ساختمان‌ها، بهره‌گیری از مصالحی بوده که بعد از گذراندن عمر مفید سازه امکان بازیافت و استفاده مجدد را داشته باشند که این مسئله در رابطه با مصالح فولادی صادق است.

از همین رو مصالح ساخته‌شده از فولاد به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک ماده قابل اعتماد برای ساخت سازه‌های مقاوم انتخاب می‌شود که مقدار مصرف انرژی را در آینده کاهش می‌دهد.

نرخ بازیابی برای مصالح ساختمانی فولادی براساس برآوردهای انجام‌شده بیش از 95 درصد است و این ویژگی منحصربه‌فرد به آنها ارزش اقتصادی بالایی می‌بخشد.

بازیافت مصالح فولادی منجر به کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن می‌شود، زیرا برای ذوب مجدد فولاد قراضه به انرژی کم‌تری نسبت به تولید فلز جدید از سنگ آهن، نیاز است.

در ضمن هنگام بررسی قیمت ورق آهن برای تعیین بودجه مورد نیاز جهت تهیه انواع مصالح فولادی، باید این مسئله را در نظر داشته باشید که امکان بازیابی چنین موادی می‌تواند در بهینه‌سازی هزینه‌های مصرفی برای ساخت یک سازه نیز موثر باشد.

درحال‌حاضر بسیاری از صنایع فولادی از آهن قراضه برای کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های نهایی خود استفاده می‌کنند و می‌توان گفت به‌کارگیری چنین رویکردی نیز تا حدودی بر روی تعیین قیمت ورق آهن تاثیر دارد.

از جمله عوامل موثر در هزینه یک پروژه قیمت ورق آهن است

تعیین قیمت ورق آهن با توجه به میزان انرژی مصرفی

افزایش تقاضا برای رویکردهایی با مصرف انرژی کم‌تر، ضرورتی را برای صنعت ایجاد می‌کند تا استانداردهایی را برای رسیدن به روش‌های موثر به‌وجود آورند که این روند در زمان ساخت مصالح فولادی برای سازه‌ها نیز اهمیت دارد.

باید این را در نظر گرفت که هزینه انرژی مصرفی در روند تولید محصولات فولادی تاثیر زیادی بر تعیین قیمت نهایی آنها دارد که این مورد اهمیت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی را بیشتر نشان می‌دهد.

بر همین اساس در صنایع فولاد سعی می‌شود تا با بهره‌وری مناسب انرژی و در نهایت کمک به کاهش قیمت ورق آهن ، هزینه‌های نهایی تکمیل یک پروژه را نیز تا حد امکان کم کرد.

فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن

جمع‌بندی

در زمان خرید مصالح فولادی برای ساخت یک سازه، بررسی قیمت ورق آهن اهمیت زیادی دارد، از ژرفی تاثیر مصالح ساختمانی در اتلاف انرژی و ایجاد هزبنه‌های جانبی به یک مسئله کلیدی تبدیل شده است.

در واقع مصالح فولادی می‌توانند نقش ویژه‌ای را ساخت یک ساختمان انرژی صفر بر عهده داشته باشند که اهمیت آنها در زمان طراحی ساختمان، انتخاب مصالح و همچنین امکان بازیافت محصولات فولادی مشخص می‌شود.