خرید آپارتمان ممکن است یکی از تصمیمات مهم و پر هزینه‌ در زندگی افراد باشد. از آنجا که بازار مسکن بازاری پیچیده‌ای است، تعیین بهترین سن برای خرید یک آپارتمان و پیش‌بینی افت قیمت سالانه آن می‌تواند برای خریداران بسیار حائز اهمیت باشد. در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و عواملی که بر روی قیمت و افت آن در گذار زمان تأثیر می‌گذارند، را بررسی خواهیم کرد.

بهترین سن آپارتمان برای خرید

بهترین سن آپارتمان برای خرید چقدر است؟

در شهر بزرگی مانند تهران، برای اینکه پس از چند سال نیاز به بازسازی خانه پیدا نکنید، خرید آپارتمانی با سن 5 الی 10 سال بهترین گزینه است چرا که بازسازی در تهران کاری دشوار، پرهزینه و زمان بر است. اما بهترین سن آپارتمان برای خرید وابسته به عوامل مختلفی است که باید به آن توجه کنید:

نیازها و ترجیحات شما

 قبل از هرچیز، باید نیازها و ترجیحات خود را در نظر بگیرید. آیا به یک آپارتمان کوچک با فضای محدود نیاز دارید یا آیا به یک آپارتمان بزرگتر با اتاق‌های بیشتر و فضای زیاد علاقه دارید.

بودجه

مقدار بودجه ای که می‌توانید برای خرید آپارتمان صرف کنید، نقش مهمی در تعیین بهترین سن دارد. در برخی مناطق، قیمت‌ها بر اساس سن، محله و وضعیت بازار متغیر است.

موقعیت جغرافیایی

 موقعیت جغرافیایی نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود. آیا می‌خواهید در مرکز شهر زندگی کنید و به امکانات و خدمات عمومی نزدیک باشید یا در حومه شهر که آرام تر است و ترافیک کمتری دارد.

امکانات و تسهیلات

 اگر به تسهیلات و امکانات مانند پارکینگ، آسانسور، حیاط یا سالن ورزشی، نیاز دارید، سال ساخت خانه می‌تواند تعیین کننده باشد.

میزان افت قیمت آپارتمان به ازای هر سال

آپارتمان‌های نوساز با توجه به کیفیت بالاتر، قیمت گران تری دارند. اما در طول زمان از ارزش آنها کاسته می شود. آپارتمان‌های قدیمی به دلیل استهلاک مصالح، تجهیزات و نیاز به تعمیرات، قیمت پایین‌تری دارند. میزان افت قیمت آپارتمان به ازای هر سال براساس ضریب استهلاک محاسبه می‌شود. اگر ارزش آپارتمان جدید را 100 درصد در نظر بگیریم، با گذشت یک سال، ارزش ملک به میزان ۲ تا ۳ درصد از ارزش اولیه خود کاهش می‌یابد.

به عبارت دیگر، اگر یک ملک با قدمت ۱۰ سال را با یک ملک جدید و مشابه آن مقایسه کنیم، تفاوت قیمت آن‌ها حدود 20 الی 30 درصد خواهد بود. این الگو برای آپارتمان‌هایی با سن بیش از ۱۰ یا ۱۲ سال با شدت کمتری اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، ملکی با سن ۱۲ سال و ملکی با سن ۱۷ سال تفاوت قابل توجهی در قیمت نخواهند داشت و نهایت تفاوت قیمت آن ها 5 درصد خواهد بود.

چگونه می توان جلوی افت قیمت آپارتمان را در گذر زمان گرفت؟

بازسازی خانه می‌تواند یک روش موثر برای افزایش قیمت آن باشد. این فرآیند شامل انجام تعمیرات، و بهبودهای ساختاری و اضافه کردن امکانات جدید به خانه باشد. بازسازی مناسب می‌تواند به  زیباتر کردن ظاهر خانه، بهبود کیفیت ساخت و افزایش ارزش آن کمک  کند.

برخی از اقدامات معمول در بازسازی خانه عبارتند از:

اصلاحات ساختاری

 اگر خانه شما دارای مشکلات ساختاری مانند آسیب‌های سازه‌ای، نشتی‌های آب یا مشکلات مشابه است، انجام تعمیرات لازم و اصلاحات ساختاری می‌تواند ارزش خانه را افزایش دهد.

بهبود ظاهر خانه

 طراحی و دکوراسیون داخلی جدید، تغییر رنگ دیوارها و بازسازی سقف با متریال با کیفیت  می‌تواند خانه را جذاب‌تر کند و ارزش آن را افزایش دهد.

بهبود امکانات

اضافه کردن امکانات جدید، مانند سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی، پنجره‌های بازشو، آشپزخانه مدرن و حمام با امکانات لوکس، نقش مهمی در افزایش ارزش خانه دارد.

با انجام بازسازی اصولی، می‌توانید قیمت خانه خود را افزایش داده و سود بیشتری از فروش آن به دست آورید. البته، در بازار مسکن ممکن است عوامل دیگری مانند موقعیت جغرافیایی نیز بر قیمت خانه بازسازی شده تاثیر بگذارد.

تفاوت قیمت خانه بازسازی شده

به طور کلی بازسازی کامل خانه سبب رشد ۵ الی ۱۰ درصدی قیمت آن می‌شود. اما مواردی نظیر موقعیت جغرافیایی، نوع کاربری خانه، متراژ خانه و میزان هزینه انجام شده برای بازسازی، امکان دارد این عدد را کمی کاهش یا افزایش دهد.

بازسازی خانه خود را به کدام شرکت ها بسپاریم؟

یک شرکت معتبر بازسازی خانه باید علاوه بر سابقه و تجربه و رزومه قابل قبول، دارای تیمی مجرب و حرفه ای در زمینه بازسازی باشد و انواع خدمات بازسازی از جمله بازسازی حمام، سرویس بهداشتی، حیاط، راهرو، سقف، کف و نمای بیرونی را به بهترین شکل ممکن با مناسب ترین قیمت ها ارائه دهد. چند نمونه از معتبرترین شرکت های بازسازی خانه در تهران عبارتند از گروه معماری آترینا، سروچین و ایملک که می توانید جهت بازسازی خانه خود به آنها مراجعه کنید.