سال 2021 سال پرحادثه‌ای در دنیای ارزهای دیجیتال بود. زمانی که سال 2021 شروع شد، سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری شده وارد این بازار شدند. قیمت بیت کوین و اتریوم و به دنبال آنها سایر رمز ارزهای بازار رشد های قابل توجهی را در سال 2022 به ثبت رساندند. اما آخرین افزایش قابل توجه رمز ارزها در سال 2017 با یک حمام یخ در سال 2018 دنبال شد و ارزهای دیجیتال سقوط کرد. آیا بازار کریپتو در سال 2022 نیز پس از عملکرد فوق العاده در سال 2021  به سمت اصلاح شدید دیگری پیش می رفت؟

همانطور که مشخص است، حرکت مثبت بازار در سال 2020  سودهای کلانی را در سال 2021 به دنبال داشت. هم قیمت بیت کوین و هم اتریوم بالاتر رفت و به دنبال آن هزاران آلت کوین اولین طعم موفقیت خود را چشیدند. درست است که این مسیر سرعت گیرهای زیادی داشت، اما روند کلی بازار به طور پیوسته رو به افزایش بوده است.

تقویم 2022 به برخی از سوالات مهمی که در سال های گذشته بی پاسخ مانده بودند پاسخ می دهد و مسیری را برای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران آنها برای بلندمدت تعیین می کند. یکی از بزرگترین و مهمترین سوالاتی که پیش می آید این است که آیا روند ارزهای دیجیتال در سال 2022 صعودی خواهد بود؟

آیا سال 2022 شگفتی های بیشتری را در بازار ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت؟ 

شروع بحث در مورد آینده ارزهای دیجیتال از سال 2021 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، زیرا کشورهای مختلف قصد دارند در مورد ارزهای دیجیتال تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. به عنوان مثال السالوادور برای اولین بار در جهان، بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی به‌ کار برد یا کشور چین که تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد. 

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط رایانه‌های پرقدرت ایجاد یا استخراج می‌شوند. این ابر رایانه ها برای حل پازل‌های پیچیده ریاضی رقابت می‌کنند، که انرژی زیادی را از بین می‌برند و گازهای گلخانه‌ای را ایجاد می کنند که باعث گرمایش کره زمین می شود، مگر اینکه این دستگاه ها انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر بگیرند.

بر اساس شاخصی که دانشگاه کمبریج گردآوری کرده است، در حال حاضر استخراج بیت‌کوین حدود 0.5 درصد از مصرف برق جهانی را به خود اختصاص می دهد و نسبت به کشور سوئد در یک سال انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

پیت هاوسون، مدرس ارشد توسعه بین‌الملل در دانشگاه نورث امبریا در بریتانیا گفت که احتمالاً در سال 2022 مخالفت عمومی قوی‌تری را با بیت‌کوین شاهد خواهیم بود. چون استخراج بیت کوین مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد که می‌تواند تنظیم‌کننده‌ها و قانون گذاران را مجبور کند تا قاطع‌تر عمل کنند. تقریبا نیمی از مردم بریتانیا از ممنوعیت ارزهای دیجیتال برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی حمایت می کنند. به گفته هاوسون، کشورهای اسکاندیناوی از ممنوعیت بالقوه استخراج بیت کوین در سراسر اروپا حمایت کرده‌اند و اگر این اتفاق بیفتد، مقامات کشورهای دیگر نیز ممکن است موضع مشابهی اتخاذ کنند.

آیا سال 2022 شگفتی های بیشتری را در بازار ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت؟

دیجیتالی شدن بانکهای مرکزی

اسوار پراساد، استاد دانشگاه کرنل در نیویورک گفت که سکه‌های دیجیتالی که دولت ها در سال 2022 منتشر کرده اند، رقابت با ارزهای دیجیتال را آغاز خواهند کرد، زیرا کشورهای بیشتری ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود را آزمایش می‌کنند.

او گفت: "بانک‌های مرکزی در سراسر جهان مجبورند در برابر این واقعیت که پرداخت‌های دیجیتال به یک امر عادی تبدیل می شوند، سر تعظیم فرود آورند."

بسیاری از کشورها در حال بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند و آزمایش‌ و عرضه‌ آنها به سال 2022 موکول شده است. البته برخی از کشورها، مانند ژاپن و سوئد، قبلاً آزمایشات خود را آغاز کرده اند. چین با انتشار ارز دیجیتال خود، ارزهای دیجیتال و فعالیت در این حو را به صورت گسترده ممنوع کرده است و هند نیز به دنبال انجام همین کار است.

ظهور و پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی کشورهای مختلف (CBDC) می تواند برخی از ارزهای دیجیتال، به ویژه استیبل کوین ها را با ایجاد پرداخت های دیجیتالی کارآمد و کم هزینه به طور گسترده و آسان در دسترس قرار دهد.

این بدون شک باعث رشد قیمت ارز دیجیتال و افزایش محبوبیت و پذیرش آن خواهد شد.

شما می توانید برای کسب اخبار موثق در این خصوص و درباره بزار رمز ارز ها به بلاگ بیت گذر به آدرس blog.bitgozar.io مراجعه کنید.

مناقصه قانونی

در حالی که برخی کشورها به دنبال ممنوعیت ارزهای دیجیتال هستند، برخی دیگر آنها را وارد بخش مالی خود کرده اند. این کشورها با الهام از السالوادور، بیشتر بیت کوین را به عنوان ارز قانونی در نظر خواهند گرفت. در ماه سپتامبر، کشور آمریکای مرکزی اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان ارز معتبر در کنار ارز محلی خود، پذیرفت.

رئیس جمهور السالوادور گفت که این کار به میلیون ها نفر از ساکنان السالوادور که در خارج از کشور زندگی می کنند کمک می کند تا پول خود را به کشور خود بازگردانند و همچنین با خرید بیت کوین در مسائل مالی، سرمایه گذاری، گردشگری و توسعه کشور مشارکت کنند.

این اقدام توجه رسانه‌های جهانی را برانگیخت، اما نگرانی‌هایی را نیز به بار آورد، مبنی بر اینکه افراد مسن و کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند کمتر به اینترنت دسترسی دارند. از این رو برخی نیز این امر را مورد انتقاد قرار دادند.

علاوه بر این صندوق بین المللی پول به نوسانات بالای قیمت بیت کوین و خطرات برای حمایت از مصرف کننده اشاره کرد و نسبت به تصمیم یکپارچگی و ثبات مالی هشدار داد. 

رام کردن "غرب وحشی"

در ماه آگوست، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، دنیای پلتفرم های مالی غیر متمرکز را به عنوان یک "غرب وحشی" توصیف کرد و از کنگره خواست که به آژانس اختیارات بیشتری دهد تا بر خدمات بانکی مبتنی بر بلاک چین نظارت کنند.

چون در مورد حمایت از مصرف کننده نگرانی هایی وجود دارد و استاندارد چک های ضد پولشویی ضعیف می باشد، در طول سال 2021، تنظیم کننده ها در سراسر جهان پلتفرم های معاملاتی را بیشتر تحت نظارت قرار دادند.

Ying-Ying Hsieh دستیار مدیر مرکز تحقیقات و مهندسی ارزهای دیجیتال در امپریال کالج لندن می باشد، گفت: «ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک چارچوب قانونی تعریف‌شده‌ ایجاد شود که بین دنیای ارزهای دیجیتال با سیستم‌های مالی سنتی پل بزند. در حال حاضر ما شاهد رشد سریع در این فضا در طول سال 2021 بوده‌ایم و تنظیم‌کننده‌ها برای ادغام این پلتفرم‌ها با چارچوب‌های سنتی با چالش‌های واضحی مواجه هستند.

دیوید یرماک، استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک، گفت: پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز همچنان در حوزه‌هایی مانند وام‌دهی، تجارت و مشتقات گسترش خواهند یافت.

با این حال، دولت های کشورهای دیگر ممکن است خرید ارزهای دیجیتال را به عنوان راهی برای محافظت در برابر تورم بپذیرند.

خرید ارز دیجیتال در سال 2022 سودآور خواهد بود؟

صرف نظر از مسائل سیاسی و قانونگذاری دولت ها در حوزه ارزهای دیجیتال، با پیشرفت متاورس و گسترش استفاده از بلاک چین، بدون شک سال 2022 سال خوب و سودآوری برای ارزهای دیجیتال خواهد بود.

خرید با مدیریت ریسک و سرمایه و با تحقیقات کافی درباره ارزهای با پشتوانه بدون شک یک سرمایه گذاری سود آور در سال 2022 خواهد بود. به عنوان مثال خرید سولانا به عنوان رقیب اصلی اتریوم و با توجه به عملکرد قابل توجهی که در سال گذشته از خود نشان داد است، انتخاب بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرهای با تجربه است. به همین ترتیب خرید گالا به عنوان یکی از پر پتانسیل ترین ارزهای متاورس نیز انتخابی منطقی است.

جمع بندی

در سال ۲۰۲۱، بازار ارزهای دیجیتال به اهداف مهمی در جهت پذیرش بیشتر رمز ارزها رسیده است. اکنون که سال ۲۰۲۱ به پایان رسیده است، و وارد سال 2022 شده ایم تحلیلگران در حال تعیین اهداف قیمتی خود برای این سال هستند.

به نظر می‌رسد که بازار ارزهای دیجیتال به جای به دنبال یک بلاک چین تمام‌عیار باشد، به‌دنبال انعطاف‌پذیری تجاری و بهره‌وری در هزینه‌ها با کمک رمز ارزها است. این تغییر، تغییر بزرگی نسبت به سال‌های گذشته است. احتمالاً در سال آینده هم  پیروزی در زمینه ایده‌های مرتبط با فعالیت‌های تجاری ادامه خواهد داشت.

برای دسترسی به جدیدترین و به روز ترین تحلیل ها درباره بازار ارزهای دیجیتال و خرید و فروش لحظه ای این دارایی ها با بهترین قیمت به سایت صرافی بیت گذر به آدرس Bitgozar.io مراجعه نمایید.