یکی از عواملی که باعث می‌شود تا افراد زیادی برای عزاداری در هیئت‌ ها جذب شوند، سیستم صوتی با کیفیت و قدرتمند است. اگر کیفیت صدا در مراسم عزاداری خوب باشد، شور و حال عزاداران نیز زیاد می‌شود و مراسم به بهترین شکل برگزار می‌شود. سیستم صوتی مسجد و هیئت ها با توجه به عوامل مختلفی انتخاب می‌شوند. از جمله این عوامل می‌توان به تعداد افرادی که در مراسم شرکت می‌کنند، مکانی که مراسم در آن برگزار می‌شود،  نوع هیئت برگزاری و.... اشاره کرد.

ما در ادامه قصد داریم تجهیزاتی که در مراسم عزاداری مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب خوب و با کیفیتی از سیستم صوتی داشته باشید. ( با ما  تا آخر مقاله همراه باشید )

 

معرفی تجهیزات سیستم صوتی هیئت های بزرگ

 

اکو همراه (اکو شارژی یا پرتابل)

 

اکو همراه یک بلندگوی قابل حمل است که می‌توانید به راحتی در هر مکانی که نیاز داشتید مورد استفاده قرار دهید، البته در مکان‌هایی که ممکن است بیشتر استفاده شود مراسم های عزاداری و مساجد می‌باشد. یکی از دلایلی که باعث خرید اکو همراه می‌شود، می توان به استفاده از آن بدون نیاز به برق دانست; زیرا این دستگاه باتری قوی را درون خود جای داده است.  این نکته را هم باید خاطر نشان کنیم که با این وجود کیفیت صدا خروجی از باند به هیچ وجه کم نخواهد شد.

 

انواع میکروفون برای هیئت

 

هنگامی که صدایی را به صورت مداحی، سخنرانی، آهنگ و.... می‌شنوید، باید بدانید که این صدا از یک منبع به وجود آمده است. منبع‌های ایجاد صدا متفاوت هستند مانند رادیو، تلویزیون، سی دی و حتی یک میکروفون.  اگر منبعی که صدا را ایجاد و پخش می‌کند، کیفیت خوبی داشته باشد، خروجی نیز بسیار خوب است.

سیستم‌هایی که برای هیئت‌های مذهبی نیز آماده می‌شود به همین شکل است و باید کیفیت صدای خوبی داشته باشد.  میکروفون‌هایی که به عنوان منبع ایجاد صدا در مراسم‌ها استفاده می‌شود، چند نوع است که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

میکروفون بی سیم

معمولا در تمامی هیئت‌ها و مراسم‌های عزاداری از میکروفون بی سیم استفاده می‌شود به این دلیل که این نوع میکروفون مزایای بسیاری دارد و به علت این که فاقد سیم است باعث می‌شود تا مداحان و سخنرانان راحت و آزادانه مداحی و سخنرانی خود را انجام دهند و  یک سیم مزاحم حرکت آن‌ها نیست. توجه به برند و کیفیت میکروفون می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان صدای خروجی و تاثیر آن روی مجلس عزاداری داشته باشد.

23424

میکروفون سیمی

 

از تجهیزات صوتی مسجد و هیئت‌ها می‌توان به میکروفون سیمی اشاره کرد که باید در تمامی هیئت‌ها وجود داشته باشد. این میکروفون‌ها بر خلاف میکروفون‌های بی سیم، دارای سیم هستند و با وجود این که مانع از حرکت آزادنه مداح و سخنران می‌شوند؛ اما چون نیازی به شارژ کردن باتری ندارند و در سیستم صوتی آن‌ها اختلالی به وجود نمی‌آید. علاوه‌بر این، قیمت میکروفون‌های سیمی کم‌تر از میکروفون‌های بی سیم است.

میکروفون یقه ای

 

 در اکثر مراسم‌هایی که در هیئت‌ها و مساجد برگزار می‌شود، سخنرانی‌هایی نیز توسط روحانیان و سخنرانان انجام می‌گیرد که معمولا این سخنرانی‌ها به صورت ایستاده و یا نشسته روی منبر است.  برای این که روحانیون و سخنرانان در هنگام سخنرانی حرکت آزادانه‌ای داشته باشند و بتوانند دست‌های خود را نیز در هنگام سخنرانی تکان دهند، بهتر است از میکروفون یقه‌ای استفاده کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که می‌توان از میکروفون‌های بی سیم و با سیم نیز برای سخنرانی‌ها استفاده کرد اما وجود یک پایه میکروفون که بتوانند میکروفون را روی آن ثابت کنند، راحتی بیش‌تری به سخنرانان می‌دهد.

 

انواع بلندگو که می توان در مساجد و هیئت ها استفاده کرد

 

همان طور که می دانید،  بلندگوهای مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام برای یک ساختمان یا مراسم خاصی استفاده می‌شوند.  به همین علت، به معرفی انواع بلندگو‌ها می‌پردازیم:

234321

بلندگوهای ستونی و دیواری

 

بلندگوهای ستونی و دیواری از بهترین تجهیزات و سیستم صوتی مسجد و هیئت‌ها  هستند که قیمت بسیار مناسبی دارند. برای نصب این بلندگوها با توجه به نوع ساختمان باید اقدام کنید، به طور مثال، این که در ساختمان ستون وجود داشته باشد و یا بلند گو در حیاط و یا فضای داخلی نصب شود، از جمله عواملی هستند که می‌توانند در انتخاب بلندگو ستونی و دیواری تاثیر داشته باشند.

در این نوع بلندگو‌ها می‌توان زاویه بلندگو را تغییر داد و هم‌چنین وجود پایه‌های مناسب نیز از دیگر ویژگی‌های این نوع بلندگوها است. بلندگوهای ستونی و دیواری دارای دو مدل هستند یک مدل برای برگزاری مراسم های عزاداری در فضای باز و دیگری برای برگزاری مراسم در فضای بسته مورد استفاده قرار می گیرد. 

بلندگو های دیواری و ستونی که در فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرند، از آلومینیوم ساخته شده اند و در برابر رطوبت و بارش برف و باران، مقاومت بالایی دارند.

 

خرید بلندگو سقفی (سقفی توکار و روکار)

 

معمولا دو نوع بلندگو سقفی در بازار وجود دارد که یک نوع آن بلندگوی سقفی روکار و نوع دیگر بلندگوی سقفی توکار است. بلندگوهای سقفی توکار به این معنا است که در داخل سقف نصب می‌شود و به همین دلیل از نظر ظاهری نیز جلوه بهتری به سقف می‌دهد و هم می‌توان از فضا به طور کامل استفاده کرد. 

نکته‌ای که برای نصب بلندگوهای سقفی توکار وجود دارد این است که این بلندگو‌ها برای نصب نیاز به وجود سقف کاذب و یا کناف دارند. بر خلاف بلندگوهای سقفی توکار،  در تمامی سقف‌ها از جمله سقف‌های معمولی می‌توان، بلندگوهای سقفی روکار را نصب کرد.

انواع مختلف میکسر و آمپلی فایر برای هیئت

 

اگر تا به حال به مراسم‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی رفته باشید با این مشکل مواجه شده‌اید که گاهی اوقات، صدای مراسم مناسب نیست و به طور واضح شنیده نمی‌شود و دچار قطع و وصلی فراوان شده و یا به همراه نویز شنیده می‌شود، به همین دلیل وجود یک آمپلی فایر که قدرت بالایی داشته باشد به رفع این مشکلات کمک می‌کند.

اصل کار آمپلی فایر به این صورت است که ابتدا، سیگنال‌های صوتی به آمپلی فایر وارد می‌شوند و پس از این که کیفیت صدا را بالا برده،  صدای مطلوبی را به خروجی می‌دهند و باعث می‌شوند که صدایی که ما از بلندگو‌ها می‌شنویم، بدون نویز و قطع و وصلی باشد. آمپلی فایرها انواع مختلفی دارند؛ شما براساس مدل و نوع بلندگو و تعدادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

به طور معمول کسانی که آمپلی فایر خریداری می‌کنند، در کنار آن، یک میکسر نیز سفارش می‌دهند. در سیستم صوتی مسجد و هیئت‌هایی که بزرگ هستند، معمولا از میکسر استفاده می‌شود.  میکسر‌ها صدا را دریافت می‌کنند و این صداها را با یک دیگر میکس یا ترکیب می‌کنند و چیزی که ما در خروجی می‌شنویم، ترکیب چند صدا به همراه افکت است.

3425

سیستم اذان گوی اتوماتیک مسجد

 

اذان گو از جمله تجهیزات و سیستم صوتی مسجد و هیئت ها است که در تمامی مسجدها از آن استفاده می‌شود. اذان گو به طور کاملا خودکار و با استفاده از موقعیت جغرافیایی و جی پی اس، در موقع اذان، قادر به پخش اذان خواهد بود. علاوه بر این اذان گو مسجد این قابلیت را دارد که قبل از پخش اذان، قرآن و پس از پخش اذان دعای مربوطه را به صورت خودکار پخش کند.

تفاوت سیستم صوتی هیئت با دیگر سیستم‌ های صوتی چیست؟

 

تجهیزات و سیستم صوتی مسجد و هیئت ها برخلاف بقیه سیستم‌ها این امکان را دارند که صدا را بم کرده و به آن افکت دهند.  سیستم‌های صوتی مسجد‌ها و هیئت‌ها این گونه‌ای عمل می‌کنند که ابتدا، صدا را دریافت کرده و آن را به داخل سیستم منتقل می‌کنند.  پس از آن با صداهایی که مد نظر دارند، ترکیب می‌کنند. پس از آن افکت‌هایی که از قبل انتخاب شده است، توسط صدابردار، در صداهای وارد شده به سیستم ایجاد می‌شود و پس از این که این صدا تقویت شد، یک خروجی با کیفیت را ارائه می‌دهد.

 

ویژگی های بهترین سیستم صوتی مسجد و هیئت ها

 

در هنگام خرید یک سیستم صوتی خوب و با کیفیت برای مسجد و هیئت‌ها باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱- تجهیزات کارآمد در هیئت و مسجد

برای این که یک سیستم مناسب برای مسجد و هیئت‌ها انتخاب کنید باید نوع فضایی که قرار است، مراسم در آن برگزار شود را در نظر بگیرید و با توجه به این که مراسم در فضای باز و یا بسته برگزار می‌شود، تجهیزات و سیستم صوتی مسجد و هیئت‌ها را انتخاب کنید.

۲- صدای یکنواخت

مداح، سخنرانی و روحانی که در مراسم‌های مذهبی سخنرانی و مداحی می‌کند، باید صدای مناسبی را به گوش اعضای هیئت برسانند. به همین دلیل با استفاده از تجهیزات صوتی مناسب، صدای یکنواختی دارند. وب سایت اکونو آهنگ یکی از مراجع معتبر در زمینه ارائه انواع سیستم صوتی مناسب عزاداری است که با مراجعه به آن می‌توانید بهترین سیستم صوتی را برای مجالس خود خریداری نمایید.

 

جمع بندی

 

قبل از هرچیز از شما تشکر می کنیم که تا انتها مقاله همراه ما بودید امیدواریم توانسته باشیم کمکی برای خرید سیتسم صوتی مورد نظرتان کرده باشیم. ما در این مقاله به معرفی انواع تجهیزات سیستم صوتی مساجد و هیئت ها پرداختیم و نکاتی هم در مورد هر کدام از تجهیزات ارائه دادیم. برای انتخاب هر کدام از محصولات حتما به کیفیت و قدرت تجهیزات دقت داشته باشید تا بتوانید کیفیت مطلوبی را داخل مساجد و هیئت ها ارائه دهید.

سیستم صوتی هایی که در این فروشگاه به فروش می‌رسند، دارای ضمانتنامه و گارانتی هستند و از نظر کیفیت سطح بسیار بالایی دارند. تنوع قیمت و مدل هم در اکو نو آهنگ  بسیار بالاست و می‌تواند هر سلیقه‌ای را با هر میزان بودجه‌ای پوشش دهد. کافیست همین حالا به فروشگاه اکونو آهنگ  مراجعه کنید و سیستم صوتی مدنظر خود را سفارش دهید تا در هرجای ایران که هستید، در سریعترین زمان تحویل بگیرید.