اگر تا به حال در مورد اطلاعات خودرو کنجکاو شده اید و مدتی است که رانندگی را یاد می گیرید، بدون شک نام تودوزی خودرو را شنیده اید. اما آیا می دانید دقیقا به کدام قسمت تودوزی خودرو اشاره می شود؟ اگر از این موضوع آگاه باشید که خودروهای دارای مشکل در بخش پوشاک مشتریان کمتری دارند، مطمئناً به اهمیت روکش خودرو پی خواهید برد.

c1

اهمیت اثاثه یا لوازم داخلی خودرو به حدی است که امروزه مراکز خدمات تخصصی زیادی در زمینه اثاثه یا لوازم داخلی خودرو وجود دارد. در ادامه به معرفی قسمت های مختلف تودوزی خودرو و بررسی نشانه های خرابی آن می پردازیم.

قسمت جلو و پایین خودرو را تودوزی خودرو می نامند که وظیفه ایجاد راحتی سواری و سیستم تعلیق خودرو هنگام عبور و حرکت از روی سطوح ناهموار را بر عهده دارد. با مقایسه تودوزی خودرو با سیستم تعلیق خودرو می توان گفت که سیستم تعلیق خودرو شامل کمک فنر و چرخ های عقب خودرو می شود اما تودوزی خودرو تنها شامل قسمت جلویی خودرو، فرمان و فرمان می شود.

وظیفه هدایت خودرو به طرفین بر عهده چرخ های جلو است، بنابراین سیستم تعلیق خودرو در جلوی خودرو مهمتر از عقب است. به سیستم تعلیق خودرو در جلو که شامل سیستم فرمان خودرو می شود، روکش خودرو می گویند. قیمت لوازم یدکی ام وی ام 315 را از همه جای بازار تهران ارزانتر در سایت دیجی کار شاپ با سابقه چندین ساله در بازار  اصلی لوازم یدکی تهران بخرید.

اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی

سیستم تودوزی خودرو از اجزای مختلفی از جمله فنر، کمک فنر، کفپوش و بوش یا غده تشکیل شده است. مهمترین جزء خودرو فنرها هستند و ارتعاشات روی خودرو توسط همین فنرها جذب شده و از انتقال آنها به کابین خودرو جلوگیری می کند. فنرهای روکش خودرو انواع مختلفی دارند. شامل فنرهای غلتکی، پیچشی و صاف است. اما باید توجه داشت که فنرها به تنهایی نمی توانند لرزش را از بین ببرند و حتی ممکن است برای مدت طولانی نوسان داشته باشند; برای کنترل این نوسانات از دمپرها استفاده می شود.

در نهایت، غده ها عمدتاً قطعات فلزی کروی هستند که به یک بازو متصل می شوند. این قطعات علاوه بر اتصال قطعات مختلف، گاهی حرکات چرخشی را نیز ارائه می کنند. لوله ها نباید حرکت عمودی زیادی داشته باشند زیرا شل شدن آنها باعث منظم شدن آنها می شود. بوته ها مانند غده هستند. تنها تفاوت این است که حرکت چرخشی آنها فقط در یک جهت است که با توبرکل ها متفاوت است. از دیگر اجزای تریم می توان میله تعادل است که وظیفه توزیع نیرو بین چرخ ها و به ویژه پیچ های جاده را بر عهده دارد که در صورت آسیب دیدن فرمان باعث لرزش فرمان می شود. اما یاتاقان ها اگرچه ممکن است برای بسیاری از افراد وسیله چندان مهمی نباشند، اما باید توجه داشته باشید که آسیب دیدگی می تواند باعث آسیب دیدن تودوزی خودرو شود که عملاً غیر قابل جبران است.

تعمیر جلوبندی ماشین بهتر است یا تعویض آن؟

در گذشته، سیستم پانسمان دارای مواد بسیار سختی بود. بنابراین، رفع مشکل و تنظیم مجدد آن با جوش یا چکش امکان پذیر بود. اما در خودروهای امروزی، غده های روغنی و سگ های چدنی بسیار خشک این امکان را از دست تعمیرکاران گرفته است. بنابراین حتی با تعمیر اثاثه یا لوازم داخلی لازم است چندین بار به تعمیرگاه مراجعه کنید و زمان زیادی را صرف آن کنید. بنابراین در صورت خرابی، تعویض قطعه معیوب یا حتی کل سیستم پانسمان توصیه می شود. چرا لوازم یدکی چانگان را باید اصلی خرید؟

آیا جلوبندی ماشین‌های سنگین با ماشین‌های سواری تفاوت دارد؟

بدیهی است که وزن خودروهای سنگین حدود 5 تا 8 برابر بیشتر از خودروهای سواری است. در واقع اگر یک خودرو 6 تن وزن داشته باشد، یک خودروی سنگین حدود 30 تا 48 تن وزن خواهد داشت. بنابراین لازم است از سیستم بسته بندی قوی تری در خودروهای سنگین استفاده شود تا بتوان وزن آنها را تحمل کرد. در غیر این صورت سیستم تعلیق نمی تواند فشار ناشی از وزن خودرو را تحمل کند و تعادل خود را از دست خواهد داد.

بهتر است هر 90 روز یکبار سیستم خودرو را چک کنید. عمر طبیعی خودرو حدود 6 ماه است اما در صورت مشاهده علائم ذکر شده خودرو را به صورت مکانیکی تحویل بگیرید. در مورد تعویض یا تعمیر این قطعه باید گفت که در گذشته این قطعه در اثر تعمیر آسیب دیده است. حذف شد اما امروز بهترین گزینه تعویض این سیستم یا قسمت آسیب دیده است چون به دلیل خشکی دست و غده روغنی سگ ها این اتفاق نمی افتد و در صورت تعمیر باید بیشتر به مکانیک مراجعه کرد تا تعمیر شود.