احمد تویسرکانی معاون قوه قضایه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم افتتاح سراسری دفاتر املاک و بازداشتی الکترونیکی در شعبه ولیعصر که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به قانون ماده 22 اداره ثبت اسناد و املاک کشور زمانی ثبت مدرک استناد پیدا می‌کند که مشخصات مالک ثبت شود و ادارات ثبت مکلف به ثبت خلاصه معاملات در دفاتر املاک بودند.

وی تصریح کرد: 300هزار دفتر ثبت در کشور وجود دارد که وظیفه دارند تا خلاصه مجموع معاملات املاک را در کشور ثبت کنند؛ نگه‌داری این اسناد در روش سنتی مشکلاتی را از جمله هزینه بر بودن، جعل و یا از بین رفتن اسناد در اثر آتش سوزی را داشتند که با الکترونیکی شدن آن اقدام مهمی در جهت تسهیل، خدمات رسانی و اصلاح فرآیند ثبتی در کشور انجام می‌شود.

تویسرکانی افزود: در گام اول تمامی دفاتر سراسر کشور تصویر برداری شده و سپس اطلاعات آن‌ها استخراج و ثبت شده است و هم ‌اکنون در 430 اداره ثبت اسناد و املاک کشور نوشتن اسناد سنتی حذف شده که این کار در دفاتر الکترونیک انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد:‌ تعداد زیادی از نیروهای انسانی که در این قسمت مشغول به کار بودند به بخش‌‌ها و امور دیگر منتقل شدند.

وی در خصوص مزایای این اقدام گفت: افزایش دقت و سرعت، پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات، همچنین ضایع شدن حقوق شهروندان و جلوگیری از جعل اسناد و نیز به روز رسانی از جمله مهمترین اهداف این اقدام است.

تویسرکانی گفت: از دیگر پروژه‌های در حال اقدام سازمان ثبت اسناد، تصویربرداری و آرشیو چند ده میلیون سند و مجموعه‌های بایگانی این اداره بوده که سعی در تسریع این روند است.

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تصریح کرد: بانک جامع املاک با مالکیت‌های مردم به سرعت به سمت ارتقاء پیش می‌رود و در آینده بنا است تا یک ارگانی ایجاد شود که مردم بتوانند با ورود مشخصات دقیق پیگیر وضعیت پرونده خود باشند.

وی گفت: به روز رسانی سوابق گذشته بیشترین و عمده‌ترین اقدام این اداره است.

تویسرکانی بیان کرد: در بانک‌های اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد و ثبت شرکت‌ها، امکان دسترسی به سرورهای این بانک‌ها وجود ندارد و همچنین تمهیداتی نیز برای جلوگیری از هک شدن دراین بانک‌ها پیشبینی شده و در پایان هرروز این اطلاعات ذخیره می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در پایان خاطر نشان کرد: به جهت تبادل اطلاعات و مراکزی که ارائه خدمات می‌کنند با همکاری شرکت مخابرات از زیر ساخت های آنان استفاده شده است.